Gå til innhold

Test: Taxibeat


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den er vel begrenset til Oslo? Eller de 3 største byene elns?

Ser ikke hvorfor den skulle være begrenset slik?

Den ser jo ut til å kreve at sjåføren selv legger inn appen og bruker sin egen telefon, så jeg ser ikke hvorfor de skulle trenge å legge inn noen slik begrensning. I praksis er du jo prisgitt at sjåførene tar den i bruk. så den er sikkert ikke veldig nyttig utenfor storbyene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg blir svært glad hvis journalisten fikser denne meget flaue feilen:«Det store fortrinnet til Taxibeat er at du kan se vurderinger av sjåføren, hvordan bil han kjører og hvilke tjenester han tilbyr.»:)

 

Og denne: "Hvis du som kvinne for eksemepel ønsker en kvinnelig sjåfør, gjør bilde og navn på sjåføren dette enkelt for deg. "

Lenke til kommentar

Den er vel begrenset til Oslo? Eller de 3 største byene elns?

 

Hei Geir,

 

Det er ikke begrenset og vi jobber med å få inn flere sjåfører/eiere som vil bruke tjenesten og dekke behovet, men treffer motstand fra noen mindre sentraler som forbyr (!!!) sine sjåfører om å bruke tjenesten! Ikke alle liker at forbrukeren har makt ser du ;)

 

Gjerne hjelp oss og å spre ordet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Oppslaget er svært misvisende, sett i lys av de viktige poengene i nest siste avsnitt. Kundene kan på ingen måte "velge og vrake" med disse appene, som kommer fra siden av bransjen. De større sentralene har allerede gode apper som er integrert med deres flåtestyringssystemer og taksametre, og som derfor gir en helt annen tilgjengelighet enn apper som bare noen få tilfeldige sjåfører er med på. Vi skjønner teknikken imponerer, og den tar næringen også i bruk, men vær litt mer nøkternt i omtalen, så ikke kundene blir forledet. Mvh Atle Hagtun, kommunikasjonssjef i Norges Taxiforbund.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Oppslaget er svært misvisende, sett i lys av de viktige poengene i nest siste avsnitt. Kundene kan på ingen måte "velge og vrake" med disse appene, som kommer fra siden av bransjen. De større sentralene har allerede gode apper som er integrert med deres flåtestyringssystemer og taksametre, og som derfor gir en helt annen tilgjengelighet enn apper som bare noen få tilfeldige sjåfører er med på. Vi skjønner teknikken imponerer, og den tar næringen også i bruk, men vær litt mer nøkternt i omtalen, så ikke kundene blir forledet. Mvh Atle Hagtun, kommunikasjonssjef i Norges Taxiforbund.

Det er trist å se at infosjefen til Norgestaxiforbund villeder forbrukerne gjennom slike oppslag på forum han ellers burde holde seg for god til å slenge dritt. Jeg har brukt tjenesten flere ganger og den er presist slik denne artikkelen forklarer. Det f.eks. oslo taxi og Norges taxi har, er bare tulleapper som ikke fungerer slik de burde. Med Taxibeat velger jeg sjåfør på tvers av alle sentralene og gir dem rating noe jeg forstår Hagtun og Co er redde for. Det er faktisk taxiforbundets infosjef som prøver å bortforklare med mye svada og direkte løgn. Skjerpings mr Hagtun!
Lenke til kommentar
Det er faktisk taxiforbundets infosjef som prøver å bortforklare med mye svada og direkte løgn. Skjerpings mr Hagtun!
Har du lyst til å peke på hvor i innlegget sitt Hagtun lyver?

 

Hehe hvor skal man begynne, hele innslaget er full av løgn og misvisende informasjon.

1. «at oppslaget er svært misvisende.»

Oppslaget er ikke misvisende i det hele tatt, beskriver flere fakta og Taxibeat slik den faktisk er.

2. «kundene på ingen måte "velge og vrake" med disse appene»

det er nettopp det man kan med Taxibeat, men ikke med de appene Hagtun skriver om som større taxisentralene har tatt i bruk.

3. «enn apper som noe få tilfeldige sjåfører»

jeg har forstått det slik at på Taxibeat er det ikke «noen få» og i hvertfall ikke «tilfeldige sjåfører», det er faktisk proffe sjåfører som nå ser sin mulighet til og skille seg fra mengden med å kunne tilby PERSONLIG SERVICE, i motsetning til de mange sentralene Hagtun representerer som «hjemme seg» under sentralen og gjør hva de selv ønsker?

4. «teknikker imponerer og den tar næringen også i bruk»

her viser Hagtun og Norges taxiforbund hvor totalt uvitende de er når de skal uttale seg om nye hightech produkter. Ingen av appene som «næringen» har i bruk nå er i nærheten av Taxibeat hva gjelder kvalitet og tilbud til både forbrukeren og sjåføren. Jeg oppfatter for øvrig Taxibeat som en markedsplass og ikke en taxisentral.

Taxinæringen har aldri hatt et godt rykte på seg og det er nok slik ansatte som Hagtun som sørger for det, ved «å nekte» å se sannheten i øyene. Jeg har fullt forståelse på at man ikke skjønner ny teknologi når man kommer opp i pensjonsalderen slik jeg antar Hagtun og Co er, men det skal ikke være god nok grunn til å skrive slike innlegg med å påstå det stikk motsatte av det som er en realitet. Denne teknologien er kommet for å bli, og selv om jeg forstår sentralenes og Hagtuns «frykt» for mer åpenhet og krav på å bli bedre har jeg ikke sans for hans metoder med å villede forbrukere!

 

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Løyveordningen for taxi i Norge er antallsregulert og løyvene i tettbebyggede strøk er pålagt tilknytning til en drosjesentral. Det er bare drosjesentralene som kan drive organisert formidling av drosjetransport og som har ansvar for at det er tilstrekkelig med biler tilgjengelig. Et organisert bestillingsystem utenfor sentral som baserer seg på bestillinger over den enkelte sjåfør/løyvehavers mobiltelefon anses å være i strid med dette regelverket

 

Hilsen Samferdselsdepartementet v/ Arnfinn Øen og Jan Vidar Weltzien

 

pdf fra Samferdselsdep. kan lastes ned her:

 

http://bit.ly/PYmoYR

 

Med andre ord, denne tjenesten er ulovlig. Så dere burde ikke være så kvikk på avtrekkeren og konkludere med at det er av "griskhetshensyn" at sentralene forbyr eierne å bruke denne applikasjonen. Men noe sier meg at dere allerede vet dette, men på useriøst vis fordeler skylden andre steder for at dere har liten dekning på tjenesten.

 

PS: Taxibeat er forøvrig svært dyr. Hvis jeg skal betale for dette forsvinner 10-15% av omsetningen min til dere. Takk, men nei takk. En kvikk summering av antall turer pr. dag hvis jeg hadde kun brukt "Taxibeat" istedefor tradisjonell turformidling hadde jeg endt opp med en månedsregning på rundt 6000,- til dere. Jeg betaler pr. i dag 8000,- i sentralavgift, med alle de utgiftene en sentral har til regnskap og administrasjon (som dere for det meste slipper) synes jeg dette er hårreisende dyrt.

 

Hvis vi ser bort ifra at denne tjenesten faktisk er ulovlig, er det ingen nevneverdige incentiver for å bruke tjenesten deres. Det er faktisk mye som taler imot, mest av økonomiske grunner.

 

Til og med løyvehavere som driver bopelsløyve (som faktisk har lov til å bruke denne tjenesten) vil sky unna pga de prisene der. Bopelsløyver har også enda mindre grunn til å ta dette i bruk, da de ikke har noen reelle konkurrenter.

 

Hadde dere nå en gang gått inn for å samarbeide med sentralene om å lage et slikt system så kunne dere ha tjent penger. Men det er jo tydelig at dere vil tyne mest mulig ut av dette så jeg skjønner hvorfor det er utelukket :)

Endret av Gjest slettet-ld9eg7s96q
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Virker ikke som Taxibeat er så veldig hyppen på å imøtekomme kritikk. Jeg postet også en tweet på deres twitterside, men den forsvant på mystisk vis.

Lenke til kommentar

Hei Geir,

 

Det er ikke begrenset og vi jobber med å få inn flere sjåfører/eiere som vil bruke tjenesten og dekke behovet, men treffer motstand fra noen mindre sentraler som forbyr (!!!) sine sjåfører om å bruke tjenesten! Ikke alle liker at forbrukeren har makt ser du ;)

 

Gjerne hjelp oss og å spre ordet.

 

Gi meg betalt, så skal jeg spre ordet jeg.

Lenke til kommentar

For forbrukeren så er det å kunne bestille taxi basert på sjåfør eller kjøyretøy ein stor fordel.

 

Men dersom taxiføraren må betale for å bruke denne appen, og med ein lovnad at taxameteret ikkje skal starte før bestillaren setter seg i bilen så vil vell dette koste meir enn det smakar?

Berre tapet på ventetida åleine vil nok utgjere ganske mykje.

 

Skal dette fungere så må dette systemet fullstendig erstatte dagen taxisentralsystem, eller så må denne tjenesta være gratis i bruk for begge parter (kanskje reklame finansiert?).

 

 

 

Dette virker meir som eit nyttig verktøy for pirat-taxier enn for vanlige taxier.

Lenke til kommentar

What? Du kan ikke ta betalt for ventetid? Da er det jo ihvertfall utelukket :wee:

 

Står så på Android Play sin beskrivelse:

- Det er ingen mellomledd. Kun deg og sjåførene som venter på din forespørsel via sin smartphone.

- Med ett tastetrykk kan du se alle tilgjengelige taxier i området, sjåførenes navn, bilde, avstand fra hvor du befinner deg, bilmerke, og vurderinger fra andre passasjerer.

- Vår revolusjonerende tjeneste gir deg trygghet. Du blir betjent av en sjåfør med navn og ansikt som er en del av et fellesskap av profesjonelle, vurdert av andre kunder, akkurat som deg!

- Tjenesten er fullstendig GRATIS, og taxameteret starter ikke før du har satt deg inn i bilen.

- Du har en liste over dine tidligere reiser tilgjengelig på din smartphone.

- Kontinuerlig bruk av GPS kan redusere batterilevetiden din.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

DinSide.no slapp nettopp ut en artikkel angående det jeg har tatt opp: http://www.dinside.n...n-vaere-ulovlig

 

Grynderen bak Taxibeat i Norge hevder de ikke driver med turformidling. Neivel? :hmm:

 

"For en del år tilbake var Dr. Goebbels propagandakongen. Etter litt research på enkelte navn på Google kan man lese at Goebbels metoder brukes fortsatt av enkelte anno 2012"

-Taxibeat om Norges Taxiforbund

 

*henter popcorn*

:rofl:

Endret av Gjest slettet-ld9eg7s96q
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...