Gå til innhold

? Da kan vi ikke tilby dekning for reisende


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vanlige telefoner bør få en lavbåndbreddedel som bruker lave frekvenser. Fordelen med lave frekvenser er at de krever mindre sendertetthet enn høye frekvenser fordi rekkevidden er lengre og inntrengningsdybde i blant annet bygninger er bedre. Lav båndbredde betyr selvsagt at passasjerene ikke kan sitte på rad og surfe på youtube, men det tilbyr i hvert fall god dekning så de med aller størst behov får dekket det. Aktuelle bruksområder jeg ser for meg: nødnett (110,112,113) for vanlige folk, sms-mulighet og eventuelt tillate andre typer trafikk de gangene det er ledig kapasitet. F.eks vanlige tale-samtaler og kanske ørlite båndbredde til internett, vel og merke bare når det er ledig kapasitet.

 

Et slikt system ville gitt togpassasjerene en bedre opplevelse av dekning, da særlig til SMS og tale, men også tryggheten av at nødsamtaler kan rekkes fra langt flere plasser.

 

Skal man sikre nett-tv til ørten passasjerer på grisgrendte strekninger og i tuneller så krever det selvsagt helt andre investeringer og det tviler jeg på noen er villig til å betale for. Hverken togpassasjeren direkte eller innbakt i billetten, skattebetaleren via statlige subsidier, tvang av private bedrifter og dermed forhøyet pris på tjenestene, eller veldedighet fra private bedrifter. Nå mener sikkert noen at det hadde vært kjekt og ha og dermed bør bygges, men da vil jeg spørre hvem dere mener bør ta regninga.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

hvor mange milliarder var det telenor gikk i overskudd med igjen? telenor har et spesielt samfunnsansvar, og det er å tilby et godt telenett til det norske folk. kommunikasjon er minst like viktig som veier og flyplasser, og de sistnevnte bygges i stor stil ut over hele norge med "tap" fordi folk trenger det. her må eierne av telenor fortelle noen i ledelsen at de kan fikse internett langs jernbanen istedet for å kaste bort milliarder på telebingo i india.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

hvor mange milliarder var det telenor gikk i overskudd med igjen? telenor har et spesielt samfunnsansvar, og det er å tilby et godt telenett til det norske folk. kommunikasjon er minst like viktig som veier og flyplasser, og de sistnevnte bygges i stor stil ut over hele norge med "tap" fordi folk trenger det. her må eierne av telenor fortelle noen i ledelsen at de kan fikse internett langs jernbanen istedet for å kaste bort milliarder på telebingo i india.

 

Couldn't agree more!

Lenke til kommentar

helgea: Overskudd gir stabilitet og avkastning til investorene. Hvis dette skal tas fra investorene, hvordan tror du det vil gå ut over staten/folkets andel av aksjeverdiene? Alternativt, hvilke tjenester tror du Telenor vil ta seg mer betalt for eller legge ned for å skaffe overskudd til investorene? "Noen" vil alltid ta regninga, og denne "noen" blir alltid oss fotfolk enten vi er fremtidige pensjonsmottakere, skattebetalere eller Telenor-kunder.

Lenke til kommentar

@helgea: Telenor har da ikke noe spesielt samfunnsansvar. Telenor er et børsnotert kommersielt selskap som "tilfeldigvis" har den norske stat som majoritetseier. Telenor (særlig gjelder dette mobildelen) drives på rent kommersielle vilkår, samme som Netcom (Telia) og Tele2/Network Norway drives på. Telia har ellers den svenske og finske stat som største eiere, den svenske stat har 37,5 %, dvs i realiteten vetorett på mange forhold.

 

Det eventuelle samfunnsoppdraget som disse har er gitt i tilknytning til konsesjonene på mobilt sendenett (frekvensene), og går på dekningskrav, krav til 100 % roaming på nødnummer etc. I tillegg er de gitt visse konkurranseregulerende vilkår.

Lenke til kommentar

@helgea: Telenor har da ikke noe spesielt samfunnsansvar.

jo, med nær monopol på teleinfrastruktur i landet har man det. og jo større man er jo mer ansvar har man, det gjelder universelt. samfunnsoppdraget du snakker om definerer bare minumum for hva de skal tilby.

her er det bare for majoritetseier å kjenne sin besøkelsestid.

Lenke til kommentar

hvordan tror du det vil gå ut over staten/folkets andel av aksjeverdiene?

her snakker vi om å fikse dekning langs statens jernbaneinfrastruktur, som stort sett ligger ved side av vei.

dette er bare vrangvilje fra telenors side - ebitda rundt 8milliarder i kvartalet - du ville måtte lete særdeles godt for å se dette i resultatet. innvirkning på aksjeverdien? 0. kanskje positiv. aksjeverdien henger også sammen med hvor godt inntrykk aksjekjøpere har av et selskap.

Lenke til kommentar

@helgea: Telenor har da ikke noe spesielt samfunnsansvar.

jo, med nær monopol på teleinfrastruktur i landet har man det. og jo større man er jo mer ansvar har man, det gjelder universelt. samfunnsoppdraget du snakker om definerer bare minumum for hva de skal tilby.

her er det bare for majoritetseier å kjenne sin besøkelsestid.

 

Monopolet gjelder på ingen måte mobil som vi her snakker om. Når det gjelder Telenor sitt eierskap av det gamle fastnettet så reguleres det på en spesiell måte - blant annet gjennom såkalt ikke diskriminerende tilgang for andre aktører til dette (dette gjelder både stamnett og endenett). Ellers er mye av monopolet borte på stamnettdelen, da flere aktører har omfattende stamnett.

 

Majoritetseier kan ikke som eier påtvinge selskapet noe som kan være til skade for minoritetsaksjonærer. Om majoritetseier begynte å blande seg direkte inn i detaljer i driften, f.eks. hva Telenor skulle bygge ut, ville det hatt effekt på aksjekursen særdeles fort.

 

Og aksjeverdien har null med hvor godt inntrykk aksjekjøpere har av et selskap, aksjeverdien er et uttrykk for nåverdien av selskapets framtidige avkastning og kun det. At fremtidig avkastning avhenger av mange ting - blant annet om kunder er positive til selskapet (positiv oppfattelse). Slik sett kan det bety noe for aksjekjøpere, men jevnt over bryr de seg fint lite om selskapet underbetaler folk, driter i kundeservice etc så lenge dette gir økt avkastning på kort sikt. Aksjeeiere har ikke særlig lang tidshorisont - ofte ikke mer enn 1 - 3 år.

 

Ellers har alle selskap til en viss grad samfunnsansvar, betydelig sådant, men det er på ingen måte avhengig av hvem som er eiere.

 

Eneste plassen staten kan påvirke dekning er gjennom konsesjonsvilkår, og de kan så vidt jeg vet ikke endres i løpet av konsesjonsperiodene. F.eks kan staten ved utlysning av 800 MHz frekvensene som kommer i 2013 (digital dividend) kreve at de som får konsesjon må dekke en gitt % av jernbanenettet, på samme måte som dagens konsesjoner gir krav om dekning av hovedveinettet.

 

Ellers så kjenner du tydeligvis ikke norsk jernbanenett i særlig grad - at det stort sett ligger ved siden av hovedveier stemmer nok ikke i det hele tatt. Og det er jevnt over i de mest krevende områdene dekningsmessig det ikke ligger ved hovedvei. F.eks ligger Dovrebanen i betydelig grad på motsatt side av dalføre i forhold til E6, noe som klart påvirker dekning. Sørlandsbanen går ikke i nærheten av hovedvei på størstedelen av strekningen

Lenke til kommentar

Det er nok vanskelig å pålegge Telenor spesielle samfunnsoppdrag selv om det i praksis skjer hele tiden. Sjekk båndbreddetilgang rundt såkallte distriktssentre der staten har etablert ett eller annet form for distriktsplassert kontor og du du vil finne mirakuløs og fantantstisk båndbredde mens nabo-tettstedet knapt nok har forlatt analogt modem-alderen. Den store tragedien i så måte er jo at staten ga fra seg infrastrukturen i stedet for å trekke den ut av Aksje selskapet og la Televerket bestå som eier og adminstrator av fastnettet. At Telenor er regulert på fastnettsiden forhinderer dem ikke fra manipulering med regnskap der utgifter og intekter forvrenges med kreativ tankegang. Slik har det vært lenge og kreativiteten har vært påpekt av Teledirektoratet flere ganger bare for å bli anket av telenor og anke akseptert av departementet.

Dette er et problemer som hindrer modernisering av tele og fiber nettet.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...