Gå til innhold

? Mobildekningen på toget er elendig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Man trenger ikke pendle langt med tog for å oppleve dette. Jeg opplever det hver dag på Tog 400 Lillestrøm - Drammen (Asker). Bare på turen jeg tar fra Haugenstua til Nationaltheateret mister jeg dekningen totalt minst tre ganger. På det aller beste har jeg én streks 3G-dekning og da er det om og gjøre å være kjapp med å få sendt eller mottatt det jeg kan før jeg mister dekningen igjen. Håpløst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tok toget fra Bergen til Asker sist helg - fra Bergen til Geilo er det nesten håpløst å få forbindelse i det hele tatt, med unntak av området rundt Voss og på Finse. Fra Geilo og østover er det brukbart, men heller ikke mer. Jeg brukte eget 3g-kort; wifi-nettet på toget var sirupstreigt, selv i områder med god dekning.

Lenke til kommentar

På de togene jeg har tatt har det vært gratis wifi. Veldig fin ordning spør du meg.

Problemet er at "gratis WiFi" bruker ICE sitt nett, og båndbredden er ofte ganske elendig, det hender også ganske ofte at systemet ikke virker.

 

Jeg tar ofte lokaltog 560 Mysen-Skøyen, og der er 3G dekningen god mellom Ski og Oslo S, utover så er det 3G dekning rundt noen av stasjonene, ellers er det kun EDGE og GPRS. Det er til og med strekninger uten noen dekning.

 

Nå har jo Jernbaneverket bygd ut GSM-R i hele Norge, men så vidt jeg vet så er det ikke sendere fra andre operatører på de mobilmastene som brukes til GSM-R...

Lenke til kommentar

Flere strekninger er nevnt, vil bare legge til at strekningen mellom Ski og Kambo har omtrent ikke eksisterende dekning. Jeg skjønner virkelig ikke at Telenor og NetCom investerer i å bygge ut dekningen her, det er et ganske enkelt business case. fra kl. 0600-0900 og 1500-19:00 er fullstappede regionstog + lokaltog, minst 4 avganger per time, det er bare å regne så skjønner man hvor mye penger man kan tjene på tale og data på denne strekningen som idag tar ca 20 min.

Lenke til kommentar

Jeg måtte jobbe med PC over mobilen i to timer, mens kona kjørte fra Sandefjord til Arendal. Satt med delt skjerm og kollega på nettelefon, uten et eneste avbrudd. Er jo nok av tunneller den veien.

 

Var ganske imponert, men hjelper jo ikke så mye om man må kjøre bilen selv...

 

Kanskje på tide å prioritere opp kollektivtrafikken i stedet?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...