Gå til innhold

Guide: Slik lager du en lydløs PC


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Min løsning er AX850, TOTALT isolert Carbide 500R med dempeplater for bil 2cm(lav frekvens) + høyttaler lydempingsskum 2cm alt fra biltema, utanpå er det 3stk reserator 1 V2 drives av D5T Strong som er da igjen isolert av bildempingsmate fra biltema, og skjermkortene, hovedkortet og cpu er venkjølt, ikke DD3 ram da den bruker jo ikke mer enn 2.2W 2400MHz CL9 per modul, vis AX850 belstes over 350W da er det kun da AX850'ens vifte som blåser varm luft ut, lufta kommer inn gjennom en labyrint rom som tar 3stk 5.25" bays. Tipper max lydtrykk 50cm unna er på beskjedne 5db, noen vil påstå 0db, men 0 db eksisterer ikke, mulig 0.00009db kan oppnåes i troposfæren, men kun i verdens rommet der er det fullstendig vakuum, og lyd transporteres ikke gjennom vakuum, da den trenger materie som f.eks luft/vann stein/metaller osv. så ja starwars er bullshit.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Min løsning er AX850, TOTALT isolert Carbide 500R med dempeplater for bil 2cm(lav frekvens) + høyttaler lydempingsskum 2cm alt fra biltema, utanpå er det 3stk reserator 1 V2 drives av D5T Strong som er da igjen isolert av bildempingsmate fra biltema, og skjermkortene, hovedkortet og cpu er venkjølt, ikke DD3 ram da den bruker jo ikke mer enn 2.2W 2400MHz CL9 per modul, vis AX850 belstes over 350W da er det kun da AX850'ens vifte som blåser varm luft ut, lufta kommer inn gjennom en labyrint rom som tar 3stk 5.25" bays. Tipper max lydtrykk 50cm unna er på beskjedne 5db, noen vil påstå 0db, men 0 db eksisterer ikke, mulig 0.00009db kan oppnåes i troposfæren, men kun i verdens rommet der er det fullstendig vakuum, og lyd transporteres ikke gjennom vakuum, da den trenger materie som f.eks luft/vann stein/metaller osv. så ja starwars er bullshit.

 

disse vennene du kjøler med, har du preparert dem på noen spesiell måte ? ;) Og hvordan får du noe kjøle effekt ut av det ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Min løsning siden tidlig 2000-tallet (da fikk jeg nok av during fra mine Durons & Deathstars, kjørte da Papst vifter via turtallsregulator): støysvake bærbare uten dedikert grafikk, single platter disker (og nå ssd), på noen av maskinene kunne man underklokke & "undervolte" CPU og styre vifta. Alt i alt, fornøyd med at jeg hoppet av stasjonær-kjøret, både med hensyn til støy og urasjonell trang for stadige oppgraderinger...

Endret av mandela
Lenke til kommentar

3x Noctua 140mm som blåser luft inn

3x Noctua 140mm som blåser luft ut

+ 2x Noctua vifter (120mm og 140mm) på CPU-kjøler

Alt dette koblet til viftestyring i tillegg til "low-noise adapters"

 

Alt skrus på fullt kun når PCen trenger det:

- Videorendering

- Gaming

- Heftige ytelsesspisende programmer

 

Eneste som bråker er skjermkortet, skal bytte til en av de kjølerene med 3x vifter

Må jo bare bli bra

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Flott artikkel ja. Dette er sånt vi liker :) Jeg vil påstå at for oss vanlige folk som gamer og gjør litt av hvert med samme pc, så er sistnevtne alternativ det som er mest oppnåelig hvis man har muligheten til det. Da får man i hvert fall 100% lydløs pc.

 

Jeg lurer dog på om det er noen ulemper å kjøre forlengningskabel på en gamingmus, altså 3-5 meter ekstra med usb-ledning, med tanke på forsinkelse og slikt mener jeg. Gjelder jo skjermen også men regner med det går bra...

Lenke til kommentar

3x Noctua 140mm som blåser luft inn3x Noctua 140mm som blåser luft ut+ 2x Noctua vifter (120mm og 140mm) på CPU-kjølerAlt dette koblet til viftestyring i tillegg til "low-noise adapters"Alt skrus på fullt kun når PCen trenger det:- Videorendering- Gaming- Heftige ytelsesspisende programmerEneste som bråker er skjermkortet, skal bytte til en av de kjølerene med 3x vifterMå jo bare bli bra

Kjører noe lignende selv.

Corsair Obsidian 550D

3x120mm og 1x140mm noctua vifter som blåser inn.

3x140mm som blåser ut.

Noctua D14 med en 120mm og en 140mm på.

Asus GTX 670 Direct CU II

Lamptron Touch viftestyring som alle viftene er tilkoblet. Kjører alle viftene på mellom 50% og 70%.

Lenke til kommentar

Det enkleste er ofte det beste. De første Macintoshene fra 1984 var vifteløse. Men det fantes et enkelt ekstrautstyr for effektiv og vifteløs kjøling, nemlig en skorstein av brettet papp. Den fungerte visstnok glimrende, selv om den ikke var spesielt elegant.

 

Skorsteinseffekten er en velkjent løsning fra fysikken, ved å la varm luft stige gjennom et langt rør så økes lufthastigheten vesentlig. Dess lengre rør, dess større skorsteinseffekt.

 

Så sett på en "skorstein" på toppen av kabinettet og la skorsteinseffekten suge luft gjennom kabinettet og forbi alle kjøleribbene. Montér alle kjøleribbene inne i maskinen vertikalt for å utnytte og forsterke effekten. Hvis man lager skorsteinen teleskopisk kan den strekkes opp for å øke kjøleeffekten når man kjører tunge oppgaver eller krevende spill.

 

Utfordring: Hvem lager den mest elegante kabinettskorsteinen?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg lurer dog på om det er noen ulemper å kjøre forlengningskabel på en gamingmus, altså 3-5 meter ekstra med usb-ledning, med tanke på forsinkelse og slikt mener jeg. Gjelder jo skjermen også men regner med det går bra...

 

Bare signalstyrken er bra nok så går elektriske signaler med ca. 2/3 av lysets hastighet så differansen er bare 2-3 NANOsekunder. Men du får ikke lagt kabel huset rundt, vanlig USB er ikke laget for kabellengder over 5 meter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fractal Design XL tower med 3x140 inn og 1x140+1x180 ut. Fractal Design sine vifter også, stille og fine.

 

Asus 7970 DirectCUII lydkort, koster kanskje 2-300 kroner ekstra enn uten denne supre stille kjøleren, og den tar 3slots, men verdt det i min mening.

 

Noctua NH-U12P SE2 CPU Kjøler, også stille og fin.

 

Ja jeg hører pcen, men det er bare en lav sus i bakgrunnen når ingenting annet er på og lager lyd.

Lenke til kommentar

Fractal design XL og Fractal vifter (120, 140 og 180mm) + god integrert viftestyring på hovedkortet og en stor cpu kjøler, ikke stort mere enn et ubetydelig sus i kassa da som jeg fint kan sove med.

Lyd fra kassa kommer selvfølgelig om jeg spiller eller driver med litt heftigere oppgaver som krever mere av cpu og gpu.

Endret av aGal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...