Gå til innhold

Gjør PC-en klar for Windows 8


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

All erfaring tilsier at det kan være lurt å vente litt når det kommer ny Windows-release, men for all del, have fun :)

 

UIet er forøvrig veldig lite pent. Ting er ofte ut av proposjoner (musepekere, knapper o.l) og det ser hverken stilrent eller imponerende ut. Det er også mye inkonsistens. Det har det alltid vært på Windows, men gjerne pga. programmer. Trenger ikke at OSet lager det også.

 

Eksempel er f. eks Skype som følger Win8-stilen. Spesielt close-knappen er veldig stygg. Marginen mellom topp og side er forskjellig og ser merkelig ut. Maximize ser ut til å være ut av posisjon. Ellers så tar det i } for stor plass og scrollbaren er stygg som juling (og tar også mye plass).

 

Jeg har ingenting imot minimalisme/stilrent gui, men dette virker så lite gjennomført og det er ærlig talt ikke spesielt pent å se på.

 

xGZAY.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar

...snip...

 

Du er vel klar over at stilen kan endres? Angående stil/design det kan diskuteres. Vet at mann er litt forvirret i begynnelsen. Har brukt alle versjon av Windows 8 siden i fjor. Og bruker Windows 8 nå på gaming maskinen min. Alt funger smooth har ingenting å klage på ,BF3,MW2/3 og Counter strike 1.6 eller CSS etc..

Endret av Hårek
Bilder skal ikke siteres
Lenke til kommentar

Har et lite spørsmål her...jeg har Consumer Preview innstallert på to forskjellige harddisker, som gjør at jeg dualbooter og velger hvilken jeg skal starte opp ved maskinstart. Nå er det slik at jeg bare skal oppgradere den ene, og fjerne W8 på den andre...

 

Kan jeg fysisk slette Windows 8 på den harddisken hvor jeg ikke skal beholde det uten å måtte ta en kopi av alt jeg eier og har der, eller må jeg ta en backup av det jeg har liggende på den også kjøre en formatering av den harddisken?

Lenke til kommentar

...snip...

 

Jeg er spent på å se om jeg går til de samme skavankene som du ser i W8, men akkurat angående Skype må jeg si meg uenig. Jeg ser hva du snakker om, men jeg registrerer det ikke som stygt likevel.

 

Faktisk er jeg bare sjeleglad for at noe ble gjort med Skype sitt utseende. Jeg prøvde det en liten periode for en stund tilbake, men endte opp med å avinstallere det kun på grunn av hvordan det så ut. Litt som XP, virker det som om hele programmet var designet av femåringer. Bildet du linket til er langt penere, så det kan være at jeg gir Skype et nytt forsøk! :)

Endret av Hårek
Bilder skal ikke siteres
Lenke til kommentar

Har et lite spørsmål her...jeg har Consumer Preview innstallert på to forskjellige harddisker, som gjør at jeg dualbooter og velger hvilken jeg skal starte opp ved maskinstart. Nå er det slik at jeg bare skal oppgradere den ene, og fjerne W8 på den andre...Kan jeg fysisk slette Windows 8 på den harddisken hvor jeg ikke skal beholde det uten å måtte ta en kopi av alt jeg eier og har der, eller må jeg ta en backup av det jeg har liggende på den også kjøre en formatering av den harddisken?

 

Svaret er ja. Men du burde velge hoved harddisken til å oppgradere, heller velg den andre disken.

Lenke til kommentar
Har et lite spørsmål her...jeg har Consumer Preview innstallert på to forskjellige harddisker, som gjør at jeg dualbooter og velger hvilken jeg skal starte opp ved maskinstart. Nå er det slik at jeg bare skal oppgradere den ene, og fjerne W8 på den andre...Kan jeg fysisk slette Windows 8 på den harddisken hvor jeg ikke skal beholde det uten å måtte ta en kopi av alt jeg eier og har der, eller må jeg ta en backup av det jeg har liggende på den også kjøre en formatering av den harddisken?
Svaret er ja. Men du burde ikke velge hoved harddisken til å oppgradere, heller velg den andre disken.

 

Jeg har versjonen jeg skal oppgradere på min SSD, som er "hovedharddisken". Den andre installerte jeg bare CP W8 når jeg hadde W7 på "hovedharddisken". Så jeg kan bare slette Windows mappen på den harddisken hvor jeg ikke egentlig skal gjøre noe annet enn å ha som lagringsplass?

 

Ser du har svart to ganger, med to forskjellige svar. Pussig ;)

Lenke til kommentar
Jeg har versjonen jeg skal oppgradere på min SSD, som er "hovedharddisken". Den andre installerte jeg bare CP W8 når jeg hadde W7 på "hovedharddisken". Så jeg kan bare slette Windows mappen på den harddisken hvor jeg ikke egentlig skal gjøre noe annet enn å ha som lagringsplass? Ser du har svart to ganger, med to forskjellige svar. Pussig ;)

 

Yes, du kan formatere disken til windows 8 cp (ikke hovedharddisken nei). Da får du ingen problemer :)

hehe,ja glemte å ta med meg "ikke" på den første inlegget.

 

 

Lenke til kommentar

...snip....

 

 

Jeg liker at ting tar den plassen det behøver, jeg synes scrollbarer er generelt alt for små, når de absolutt skal ha oss til å trykke på de, kan de gjerne være dobbelt så store for min del. Mer hvit bakgrunn i programmene har vi ingen bruk for, da kan heller den plassen benyttes av GUIet.

 

Som du ser på bildet så er det da plass til at scrollbaren er minst 4 ganger så brei uten at det gjør noe?

 

"lukk" knappen er da riktig plassert, akkurat slik den er på windows 7. Eneste forskjellen på de andre er at de ikke har en border rundt seg. Man skal IKKE ha border/margin over en knapp, siden man skal kunne trykke på knappen ved å dytte musa helt opp til den treffer kanten av skjermen, så like greit at UI'et beholder samme plassering i vindu og fullskjerm.

Endret av Hårek
Bilder skal ikke siteres
Lenke til kommentar

Vennligst ikke ta med store bilder når dere siterer innlegg.

 

Du er vel klar over at stilen kan endres? Angående stil/design det kan diskuteres. Vet at mann er litt forvirret i begynnelsen. Har brukt alle versjon av Windows 8 siden i fjor. Og bruker Windows 8 nå på gaming maskinen min. Alt funger smooth har ingenting å klage på ,BF3,MW2/3 og Counter strike 1.6 eller CSS etc..

Selvsagt, hvorfor tror du ikke at jeg veit dette? Det er uansett standard og kan og bør derfor kunne diskuteres. Ikke konkludert med at jeg er forvirret, jeg er fullstendig klar over hvordan det fungerer og det er allikevel min fulle mening.

 

Faktisk er jeg bare sjeleglad for at noe ble gjort med Skype sitt utseende. Jeg prøvde det en liten periode for en stund tilbake, men endte opp med å avinstallere det kun på grunn av hvordan det så ut. Litt som XP, virker det som om hele programmet var designet av femåringer. Bildet du linket til er langt penere, så det kan være at jeg gir Skype et nytt forsøk! :)

Morsomt at du sier det, for det er ofte det argumentet brukt av anti-win8 folk. Det er selvsagt et billig argument, uansett hvilken side som måtte legge det frem. Personlig syns jeg at det ser direkte stygt ut, noe som ikke nødvendigvis betyr at jeg er fan av dagens versjon av Skype til Windows 7/Linux.

 

Jeg liker at ting tar den plassen det behøver, jeg synes scrollbarer er generelt alt for små, når de absolutt skal ha oss til å trykke på de, kan de gjerne være dobbelt så store for min del. Mer hvit bakgrunn i programmene har vi ingen bruk for, da kan heller den plassen benyttes av GUIet.

 

Som du ser på bildet så er det da plass til at scrollbaren er minst 4 ganger så brei uten at det gjør noe?

 

"lukk" knappen er da riktig plassert, akkurat slik den er på windows 7. Eneste forskjellen på de andre er at de ikke har en border rundt seg. Man skal IKKE ha border/margin over en knapp, siden man skal kunne trykke på knappen ved å dytte musa helt opp til den treffer kanten av skjermen, så like greit at UI'et beholder samme plassering i vindu og fullskjerm.

Personlig bruker jeg kun scrollbarer for å se hvor i et dokument/nettside jeg er hen, jeg trykker aldri på den, så at den er tykk er for meg kun en ulempe (bortkastet plass).

Å "bruke opp plassen" er ikke det eneste alternativet til hvit bakgrunn, du kan f. eks sette ting sammen slik at andre ting får større fokus. Godt eksempel er hvor lite av et standard skype gruppechat-vindu som faktisk er tilegnet det man bruker den til; chat. Heldigvis kan du skjule litt diverse ting.

 

Det er forøvrig fullt mulig å sette lukk-knappen samtidig som den har symmetriske marginer. Du trenger ikke engang ha bakgrunn over hele området som den registrer klikk. Det er mange muligheter. Dette er selvsagt pirk, men jeg får fnatt av å se slikt.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...