Gå til innhold

Slik er Apples nye hybridlagring


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette har vært en etterspurt funksjonalitet her på forumet i årevis. Og vi kan umulig være de eneste som liker tanken på en slik løsning (hvilket for så vidt apple understreker her).

De har vel tatt patent på dette så ingen andre plattformer noen gang kan se dette, men det er rart det ikke har kommet slike tjenester allerede til linus/windows.

Lenke til kommentar

Unøyaktig artikkel. Fusion er IKKE en hybriddisk.

Det er jo to helt selvstendige disker, en SSD og en HDD, som jobber sammen via OS. Og ikke en fysisk hybridenhet. Jeg har en SSD og en HDD i min win7 maskin, har jeg da "hybridlagring"?

 

Dette burde være mulig å gjøre på samtlige maskiner som har både SSD og HDD installert, om man ønsket det, uten noe mer om og men, og med helt vanlige komponenter. Men hvorfor har ikke Linux eller Microsoft folka tenkt på dette før? Regner med det kommer der også nå da i hvertfall.

 

 

ArsTechnica forklarer det veldig godt: http://arstechnica.c...does-this-work/

 

Speculation in the Ars forums started immediately, with most wondering if "Fusion Drive" works the same as current hybrid disk drives

[....]

Technical details are scarce, but based on Schiller's descriptions, the answer to both of those questions appears to be "no." Apple's Fusion Drive does not appear to function like an SSD-backed disk cache, but rather seems more like a file-level implementation of a feature that has existed for some time in big enterprise disk arrays: automatic tiering.

Endret av Zepticon
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Dette har vært en etterspurt funksjonalitet her på forumet i årevis. Og vi kan umulig være de eneste som liker tanken på en slik løsning (hvilket for så vidt apple understreker her).De har vel tatt patent på dette så ingen andre plattformer noen gang kan se dette, men det er rart det ikke har kommet slike tjenester allerede til linus/windows.

 

Det som fremtrer som Apple sin nye geniale løsning er vel intet annet enn vanlig SSD Caching, som har vært tilgjengelig i lengre tid på PCer, direkte fra hovedkort med én SSD og en HD, eller som kombinert SSD+HD i en enkelt enhet, som Momentus fra Seagate.

 

Men at Apple tar patent på det i ettertid og ønsker å skvise ut alle andre er vel likevel bare å forvente... :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

er da ikke noe nytt dette her, min asus UX32VD gjør dette fra før av. er ganske sikker på at alle windows 7 maskiner kan dette (du må nokk stille det in selv da). tror det faktisk er mulig at man kan sette opp rutere til å gjøre det samme, lagrer de sidene som man ofte besøker og så laster den ting rett inn derifra og bruker nett kapasitetet til å laste inn nye ting.

hvis apple får patent på dette så drar jeg til usa og patenter melk.

Lenke til kommentar

er da ikke noe nytt dette her, min asus UX32VD gjør dette fra før av. er ganske sikker på at alle windows 7 maskiner kan dette (du må nokk stille det in selv da). tror det faktisk er mulig at man kan sette opp rutere til å gjøre det samme, lagrer de sidene som man ofte besøker og så laster den ting rett inn derifra og bruker nett kapasitetet til å laste inn nye ting.

hvis apple får patent på dette så drar jeg til usa og patenter melk.

 

Apple har allerede patentet i form av kildekoden som styrer denne funksjonen i os x men vi får inderlig håpe at Microsoft/Linux får denne funksjonaliteten på beina kjapt.

 

Vedr. det å patentere melk så bør du vurdere å dra om ikke så lenge. Det er i dag en kamp om bestanddelene i melken vi mennesker produserer! I USA er alt mulig og patentloven er helt på bærtur :)

 

http://www.politicol...an-breast-milk/

Endret av Sunsolaris
Lenke til kommentar
Dette har vært en etterspurt funksjonalitet her på forumet i årevis. Og vi kan umulig være de eneste som liker tanken på en slik løsning (hvilket for så vidt apple understreker her). De har vel tatt patent på dette så ingen andre plattformer noen gang kan se dette, men det er rart det ikke har kommet slike tjenester allerede til linus/windows.

Dette har vært tilgjengelig i ganske lang tid fra mange leverandører fungerende på mange måter. I Windows har det gjerne vært etterspurt og ønsket i lang tid, men for Linux har dette lite å si da filer har logisk fordelinger på filsystemet og kan deretter montéres på forskjellige enheter med forskjellig ytelsesprofil etter behov, samt at Linux er ganske aggresiv på å bruke virtuelt minne som disk cache. Min maskin har normalt 3-5 GB av harddisken i RAM hele tiden samt at noe av filsystemet er montért på SSD mens annet er på en spinnedisk.

 

Apple har allerede patentet i form av kildekoden som styrer denne funksjonen i os x..

Jeg tror du blander patenter med noe annet.

Lenke til kommentar

Unøyaktig artikkel. Fusion er IKKE en hybriddisk.

Det er jo to helt selvstendige disker, en SSD og en HDD, som jobber sammen via OS. Og ikke en fysisk hybridenhet. Jeg har en SSD og en HDD i min win7 maskin, har jeg da "hybridlagring"?

 

 

Hei,

 

Spennende at dette blir tatt opp - jeg satt og funderte litt hvordan vi skulle bruke begrepene da jeg skrev artikkelen. Først av alt har jeg ikke omtalt Fusion som hybriddisk i artikkelen (si gjerne i fra om det har glippet gjennom et sted).

 

Jeg er helt enig i at Fusion ikke er en hybriddisk. Grunnen til at jeg da gikk for "Hybridlagring", var fordi jeg følte at dette begrepe kunne favne alle disse løsningene - altså en løsning der SSD-en og harddisken jobber sammen autoamtisk om å lagre dataene dine.

 

At du har en SSD og harddisk i samme maskin mener jeg ikke faller under dette begrepet, men om de på en eller annen måte jobber sammen som en hybrid - om det så er snakk om Revodrive Hybrid, Intels løsning i hovedkortet, eller en av de mange SSD-ene som selges med Dataplex-programvaren.

 

Veldig fint om dere kommer med tanker og tilbakemeldinger her, så kan vi sammen spikre et fornuftig fellesbegrep for fremtiden :-)

 

Vennlig Hilsen,

Jørgen

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Spennende at dette blir tatt opp - jeg satt og funderte litt hvordan vi skulle bruke begrepene da jeg skrev artikkelen. Først av alt har jeg ikke omtalt Fusion som hybriddisk i artikkelen (si gjerne i fra om det har glippet gjennom et sted).

Jeg siktet spesielt til denne delen:

I korte trekk er Fusion Drive det vi lenge har kjent som hybridlagring. Vi har faktisk testet flere slike løsninger, først for nesten et år siden – i form av OCZ' RevoDrive Hybrid. Men i forhold til hva vi har sett tidligere, er Apples løsning hakket smartere.

 

Selv om RevoDrive er veldig i grenseland, så vil jeg påstå, at det er en hybriddisk. Du monterer alt fast i kretskort fra OCZ, men kan kansje velge en egen HDD? Men fra det jeg har lest om apple sin løsning, så jobber den utelukkende på softwarenivå, og man bruker helt vanlige SSD og HDD.

 

Jeg er helt enig i at Fusion ikke er en hybriddisk. Grunnen til at jeg da gikk for "Hybridlagring", var fordi jeg følte at dette begrepe kunne favne alle disse løsningene - altså en løsning der SSD-en og harddisken jobber sammen autoamtisk om å lagre dataene dine.

Enig der, og formuleringen min var litt krass (med overlegg) fordi jeg mener det kunne kommet bedre frem at dette er mye mer software styrt en det jeg forbinder med "hybrid", altså en enhet med to fuksjoner.

 

At du har en SSD og harddisk i samme maskin mener jeg ikke faller under dette begrepet, men om de på en eller annen måte jobber sammen som en hybrid - om det så er snakk om Revodrive Hybrid, Intels løsning i hovedkortet, eller en av de mange SSD-ene som selges med Dataplex-programvaren.

Da er jeg helt med. Men igjen så mener jeg dette er i stor grad en software feature, og dermed blir hybrid "lagring" igjen problematisk. Lagringen i seg selv er ikke hybrid, da den enten skjer på SSD eller på HDD, og OS bestemmer hva som skal hvor. Artikkelen i ArsTechnica er ganske tydelig på at det ikke er en cache løsning, men en automatisk tier prioritering.

 

Jeg bedriver akkurat samme tiering selv på min gammle traver, men da manuellt, med en SSD som OS/Programmer/Spill disk, og en HDD som lagringsdisk.

 

Veldig fint om dere kommer med tanker og tilbakemeldinger her, så kan vi sammen spikre et fornuftig fellesbegrep for fremtiden :-)

Veldig greit med svar fra dere også, noen er bedre enn andre å gi tilbakemeldinger på kommentarer, og det settes pris på her i hvertfall.

Endret av Zepticon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er jo ikke noe nytt dette. Flere bærbare som har hatt det innebygd en stund.

 

Husker jeg leste et review av en bærbar PC for ganske lenge siden der PCen hadde en (husker ikke om det var en liten SSD disk på hovedkortet eller egen SSD) i tilegg til en harddisk. Programmer som ble brukt mest ble automatisk flyttet over fra harddisk til SSD.

 

Det er bare Apple som ser på konkurrentene, gir det et kult navn og får det til å høres nytt og revulsjonerende ut, når det ikke er det. Det har de gjort flere ganger. Trodde dere på HW huskte litt hva dere skrev om og fulgte litt med på hva som fins av sånne løsninger?

 

OK, første gang gjerne at noe akkurat som dette er i en stasjonær, men iMac er jo nesten en bærbar med fot og da.

Bærbar tastatur, bærbar grafikkort, fokus på å få den veldig lett osv.

 

Ellers er jeg egentlig overrasket over dette, for dette er jo noe som gjør at SSD ytelse og stor plass plutselig blir "billig" og med de prisene Apple tar for oppgradert RAM (fant akkurat de samme brikkene hos komplett, var nesten billigst i sin klasse tom....) og harddisk så skulle jeg ikke trodd de hadde gjort dette. Hva med intjeningsprosenten per iMac?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...