Gå til innhold

Ny type minne kan gjøre SSD-en overflødig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Non-volatile memory er en stor gruppe med dataminne. Flash-minne er også en type NVM, og som alle vet så benyttes dette i SSDer. Dette kan tyde på at artikkelforfatter ikke vet hva han snakker/skriver om. Jeg er interessert litt mer info om dette minnet dere skriver om, er det noe tilsvarende man får ved å bruke RAM som HDD, altså en RAMdisk?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Non-volatile memory er en stor gruppe med dataminne. Flash-minne er også en type NVM, og som alle vet så benyttes dette i SSDer. Dette kan tyde på at artikkelforfatter ikke vet hva han snakker/skriver om. Jeg er interessert litt mer info om dette minnet dere skriver om, er det noe tilsvarende man får ved å bruke RAM som HDD, altså en RAMdisk?

 

Matriseskrivere er også NVM :D

Men sett bortifra at det virker som at NVM er et begrep om en spesifikk type minneteknologi, så kommer det frem at det er snakk om NVRAM som også er SDRAM... så SDNVRAM?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
så SDNVRAM?

Det blir en slags selvmotsigelse. NV står for Non-Volatile, nemlig at informasjonen ikke er flyktig (ikke forsvinner hvis strømmen kobles fra). D står for Dynamic, nemlig at informasjonen er dynamisk og holdes i live ved hjelp av oppfriskning av små kondensatorer.

 

Er forøvrig enig med morthon som poengterte at artikkelforfatter ikke helt vet hva NVM betyr og at det er en helt dagligdags betegnelse på minne som holder på informasjon uten power. Det preger artikkelen en smule.

 

Men det skulle ikke forundre meg om nå Intel "drar en Apple" og brander noe helt dagligdags som noe nytt og revolusjonerende. Innovasjonen ligger vel i selve minneteknologien som ligger bak, og at denne har fordeler fremfor andre typer NVM som EEPROM og Flash.

Lenke til kommentar

Hei og takk for tilbakemeldinger!

Det er helt riktig at NVM er et veldig vidt begrep. Og dette var også problemstillingen jeg møtte på messegulvet. Det var nemlig tydelig at representantene ikke hadde lov til å fortell noe konkret om spesifikasjoner eller liknende i flere av prosjektene. Det gjør det også vanskelig å skrive detaljert om hva teknologien handler om, når en egentlig ikke får vite noe annet håndfast enn at de jobber med ny teknologi som vil gi økt ytelse, og at det de hadde sett på kunne ha tilsvarende ytelse som dagens SDRAM.

 

Ytelsesmessig vil en løsning med med ytelse på linje med SDRAM være bortkastet om en benytter seg av SATA-grensesnittet. SSD-er som benytter PCI Express-grensesnittet er jo heller ikke noe nytt, med mindre de planlegger å benytte en annen type minne enn typene som benyttes i dagens SSD-er.

 

En annen mulighet er at NVM-teknologien Intel snakket om får et annet grensesnitt, som ved at det for eksempel får egne kanaler eller kobles direkte til det ordinære systemminnet. En vil da kanskje ha ytelse som om alt av informasjon allerede er skulle være lagret i systemminnet (SDRAM på dagens maskiner) når maskinen eller programmer startes opp.

 

Når det gjelder boksen med antenne var det en nok en enhet for mobilt brebånd, ved den standen snakket de om forbedring av buffring for bruk i transportmidler (biler) for å gi bedre streaming av video.

Endret av _sindre_
Lenke til kommentar

I teorien burde man vel også kunne pakke ut et Operativssystem for så å kopiere det inn på ROM-brikke med en viss størrelse. Så kan man ha en SDD eller liknende som lagrer de bitene av OS'et som endrer seg.

 

Innimellom kunne man ha hatt en "firmware-oppdatering av grunnelementene i OS'et" som man kopierte over de gamle data på ROM-brikkesystemet.

Lenke til kommentar

NVM i RAM er jeg ikke sikker på at jeg vil ha, ikke uten en mulighet for å få tømt denne raskt.

Windows er storsynder og elsker å samle skrot der over tid, en god måte å sikre at det tømmes på kreves, med dagens RAM forsvinner strømmen og da dør alt av data i RAM noe som er veldig kjekt.

Lenke til kommentar

Non-volatile memory er en stor gruppe med dataminne. Flash-minne er også en type NVM, og som alle vet så benyttes dette i SSDer. Dette kan tyde på at artikkelforfatter ikke vet hva han snakker/skriver om. Jeg er interessert litt mer info om dette minnet dere skriver om, er det noe tilsvarende man får ved å bruke RAM som HDD, altså en RAMdisk?

 

Ordinært flashminne skriver ein page om gangen. For å endre en bit tar det ut ei heil page endrer det aktuelle bitet og skriver heile den endra page-en tilbake igjen. Minnet som blir nemnt i artikkelen vil til samenligning endre den enkelte bitten direkte uten at kontrolleren trenger å tenke på restarande bits i page-en. Ergo burde kansje du forstå artikkelen ;)

 

Hardware har forsovidt forklart korleis ein ssd virker på ein glimrande måte tidlegare, første del av den artikkelen finner du her

 

NB: Ordinært SDRAM framstår riktignokk som Random Aksess minne, men er i utgangspunktet og sekvensielt oppbygd med elektronikk som får minnet til å framstå 100% random.

 

"The data storage area is divided into several banks, allowing the chip to work on several memory access commands at a time, interleaved among the separate banks"

-wikipedia

Lenke til kommentar

NVM i RAM er jeg ikke sikker på at jeg vil ha, ikke uten en mulighet for å få tømt denne raskt.

Windows er storsynder og elsker å samle skrot der over tid, en god måte å sikre at det tømmes på kreves, med dagens RAM forsvinner strømmen og da dør alt av data i RAM noe som er veldig kjekt.

 

Dagens RAM sletter i praksis ingenting. Det blir meir rett og sei at det marker området som frigitt. Dersom du ikkje gjer det vil du ha ein minne lekasje og til slutt vil programmet eller i gamle dager operativsystemet ditt krasje. Kva fysisk type RAM du bruker har ingen betydning for dette. Ein minne lekasje kan i teorien oppstå i sideveksla minne og. Windows lagrer derfor ikkje masse skrot i minnet. vist den gjer det so har du i praksis eit eller fleire program på pc-en din som egentlig er feil koda. Skulle den begynde og lagre skrot der so har du eit operativsystem med minnelekasje, noke som hadde virka i typ 5 minutt til 3 timer, men aldri over lengre tid.

 

Reint teknisk kan du bruke ein tradisjonell harddisk som minne problemet er berre at ingen vil lage eit operativsystem som gjer dette fordi det ville gått altfor seint.

Lenke til kommentar

I teorien burde man vel også kunne pakke ut et Operativssystem for så å kopiere det inn på ROM-brikke med en viss størrelse. Så kan man ha en SDD eller liknende som lagrer de bitene av OS'et som endrer seg.

 

Innimellom kunne man ha hatt en "firmware-oppdatering av grunnelementene i OS'et" som man kopierte over de gamle data på ROM-brikkesystemet.

 

Men står ikke ROM for Read Only Memory? Hvordan skal du få til å overskrive den gamle informasjonen da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...