Gå til innhold

Leica-rykter om nytt kamera


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Var heldig å fikk prøve en Leica M9 i går og kan ikke akkurat si at jeg synes det er verdt rundt 50.000,-

Byggekvaliteten oser det jo kvalitet av og slår de aller fleste (om ikke alle) produsenter, men bildekvaliteten ga meg ingen wow faktor i det hele tatt.

 

Ikke noen vitenskapelig test jeg gjorde, men de 30min. jeg testet det ble jeg ikek videre imponert. Ble veldig bra bilder, for all del, men til prisen ble jeg litt skuffet.

 

Men jeg forstår også at dette er et kamera for samlere og at det så absolutt er tøft å dra rundt på et slikt kamera. Moteriktig og kanonflott kamera, men prisen da... fysj!

Lenke til kommentar

Var heldig å fikk prøve en Leica M9 i går og kan ikke akkurat si at jeg synes det er verdt rundt 50.000,-Byggekvaliteten oser det jo kvalitet av og slår de aller fleste (om ikke alle) produsenter, men bildekvaliteten ga meg ingen wow faktor i det hele tatt.Ikke noen vitenskapelig test jeg gjorde, men de 30min. jeg testet det ble jeg ikek videre imponert. Ble veldig bra bilder, for all del, men til prisen ble jeg litt skuffet.Men jeg forstår også at dette er et kamera for samlere og at det så absolutt er tøft å dra rundt på et slikt kamera. Moteriktig og kanonflott kamera, men prisen da... fysj!

 

Tja. Nå er det jo som kjent fotografen som tar bilder, ikke kameraet. Hadde du trodd noe annet?

 

brikka

 

Lenke til kommentar

Bare sammenligner med lignende bilder jeg har tatt med andre kameraer jeg...

Når jeg så RAW-filene i etterkant var de ikke dårlige, men jeg synes filene fra 5D MK III virker penere samt tåler mer "juling"

 

At det er fotografen som tar bilder er jeg klar over, for hvis ikke så hadde det ikke blitt bilder i det hele tatt :)

 

Men altså.. jeg snakker om førsteinntrykket her, så dette var på ingen måte noen vitenskapelig test :)

Lenke til kommentar

Bare sammenligner med lignende bilder jeg har tatt med andre kameraer jeg...

Når jeg så RAW-filene i etterkant var de ikke dårlige, men jeg synes filene fra 5D MK III virker penere samt tåler mer "juling"

 

Er ikke så rart. Må tenke på at M9 har vært på markedet en god stund allerede. Skal man sammenligne der må man nesten sammenligne med Leica M (som ikke kommer før om en liten stund).

Lenke til kommentar

Joda, er vel egentlig ikke noe å diskutere sån sett. Det er bare det at jeg ble litt skuffet. Til den prisen mener jeg det bør hamle opp med kameraer som 5D MK III, men skjønner jo at vi her snakker om noe helt annet enn KUN bildekvalitet.

 

En råflott kamera, for all del, men 50.000,- er overkill. Da ville jeg MYE heller brent av 25.000,- på Sony RX1 :)

Lenke til kommentar

Leica er snåle greier. Jeg tafset på en M8 for noen år siden og syntes den var både for stor og tung ...

 

De er solide, og er nok verdt prisen for de som er ute etter det M serien er god på.

 

Jeg er usikker på om Leica trenger noe mellom X2 og M serien. Det måtte i såfall bli en X2 med utskiftar optikk; men da dreper de nok X2 markedet. Og skal de komme nok en fatning; eller tar de til vettet og velger en standard som allerede finnes på markedet?

Lenke til kommentar

Joda, er vel egentlig ikke noe å diskutere sån sett. Det er bare det at jeg ble litt skuffet. Til den prisen mener jeg det bør hamle opp med kameraer som 5D MK III, men skjønner jo at vi her snakker om noe helt annet enn KUN bildekvalitet.

 

En råflott kamera, for all del, men 50.000,- er overkill. Da ville jeg MYE heller brent av 25.000,- på Sony RX1 :)

 

Leica er og har alltid vært eksklusivt, optikken alene koster masse kroner, men finner knapt noe som er skarpere på markedet inkl de gråmalte til Canon og Nikon sine pro objektiver. X2 er vel ett dødt produkt til den prisen ? De solgte vel ikke akkurat i bøtter og spann av X1 heller, og custom farger gjordet ikke akkurat rimeligere så jeg på importørens hjemmeside.

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke begi meg ut på noen diskusjon om Leica, for jeg har ikke mer erfaring enn ca. 30min. med en M9, men at det er eksklusivt er det ingen tvil om. Et råflott kamera. Men når dte kom til den opplevde bildekvaliteten samt støy på ISO, så synes jeg MK III er bedre.

 

Man betaler nok kanskje mye for selve innpakningen og logoen?

Lenke til kommentar

Du er på sporet, Bjerknez. Og jeg er vel egentlig litt enig, og jeg har ikke engang holdt i noen Leica, bortsett fra et par fra de billige seriene deres.

 

Jeg kjøpte en Fuji X100 i forrige uke, et kamera til rundt 8000 som jo sammenlignes i tester med Leica til 40-50000. Leica kommer kanskje en ørliten millimeter bedre ut i de fleste testene, da spesielt på den eksklusive følelsen, men ikke så mye på bildekvalitet.

 

Jeg syns heller ikke det er verdt 5x prisen eller mer.

 

 

Og forresten, X100 er helt herlig!!!!

 

 

 

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...