Gå til innhold

Amazon slettet alle bøkene og stengte henne ute


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er bare å holde seg unna Kindle, med andre ord.

 

Samtidig kan man spørre seg hva lovgiverne driver med. De følger i hvertfall ikke med i timen. Det burde være straffbart å i det hele tatt foreslå slike betingelser i en standardavtale mot forbrukermarkedet. Som et minimum burde en som forlanger slike betingelser stenges ute fra markedet i Norge. Greit nok med spesielle betingelser B2B, men noe sånt hører ingen steds hjemme mot forbrukermarkedet.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Er bare å holde seg unna Kindle, med andre ord.Samtidig kan man spørre seg hva lovgiverne driver med. De følger i hvertfall ikke med i timen. Det burde være straffbart å i det hele tatt foreslå slike betingelser i en standardavtale mot forbrukermarkedet. Som et minimum burde en som forlanger slike betingelser stenges ute fra markedet i Norge. Greit nok med spesielle betingelser B2B, men noe sånt hører ingen steds hjemme mot forbrukermarkedet.

Spørsmålet er hva lovgivere kan gjøre med utenlanske nettløsninger. På den andre siden kjøper du jo fysiske bøker fra amazon UK, som må følge EU regler.

 

Det siste punktet er at slik koster dem veldig mye i negativ pr.

Lenke til kommentar

Skremmende at slike brukervilkår sniker seg inn over landegrensene våre via nettkabelen. Det burde vært strengt forbudt å ha slike vilkår også via forbrukernettjenester som selges til Norge. Vi bør heller ikke mure oss inne med sære lover og regler som utelukker oss fra verdensmarkedet. Vi bør stå samlet med forbrukermyndighetene i Europa og resten av verden for å få slutt på urimelige vilkår.

 

Trist at det må bli en mediesak ut av det før Amazon rydder opp. Slike saker har bare virkning når det er få av de. Opplever et hundretalls kunder lignende behandling så mister enkeltsakene sin mediekraft og forbrukerne står kraftløse igjen mot slike som Amazon.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En del av problemet er også at folk misforstår Amazon og tror at de kjøper e-bøker - det gjør de jo ikke! Man kjøper en lisens til å lese Amazon sine bøker, og denne lisensen er bare gyldig så lenge Amazon vil. Sånn er det bare.

 

Det fins andre butikker med andre betingelser.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En del av problemet er også at folk misforstår Amazon og tror at de kjøper e-bøker - det gjør de jo ikke! Man kjøper en lisens til å lese Amazon sine bøker, og denne lisensen er bare gyldig så lenge Amazon vil. Sånn er det bare.

 

Det fins andre butikker med andre betingelser.

 

Akkurat dette er et godt poeng. Dessverre er ikke Amazon alene om dette synet på ting vi før i tiden betraktet som eierskap ved kjøp. Jeg skylder på lovgiverne verden over som sitter på gjerdet og ikke følger med i tiden. Det skal nok bli en del verre før det blir bedre, dessverre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I utgangspunktet plager lisenser meg mest. Hele konseptet at du betaler for å ikke eie et produkt er for meg helt blåst.

 

Derfor blir aldri Cloud løsninger noe annet enn ett supplement her i gården.

Er jo heller ikke så rart at folk får øyene opp for TPB med slike ting heller, dessverre må vi få lover som forbyr slik praksis og annet selskapssnusk før det blir bedre.

Lenke til kommentar
Akkurat dette er et godt poeng. Dessverre er ikke Amazon alene om dette synet på ting vi før i tiden betraktet som eierskap ved kjøp. Jeg skylder på lovgiverne verden over som sitter på gjerdet og ikke følger med i tiden. Det skal nok bli en del verre før det blir bedre, dessverre.

 

Enig. Lovgivningen skal sikre at man trygt kan tjene penger på å være kjøpmann, men i enkelte land har lovgivningen gått så langt i kjøpmannens favør at han kan "selge" varer uten at varen overføres fullt og helt til kjøper men forblir under kjøpmannens kontroll, som også har rett til å når som helst nekte tilgang til varen. Det vi trenger er en lov som slår fast at alle kjøp innebærer en fullstendig overføring av eierskap til kjøperen.

 

Så er det selvfølgelig noe som heter å selge en tjeneste og ikke en vare, og det blir annerledes, men da må man gjøre det veldig tydelig om man tilbyr tjenester eller varer, og ha klare retningslinjer deretter.

Lenke til kommentar

Cloud fungerer best til nettopp leie for min del. Sånn som Spotify, Netflixk og lignende. Ting jeg ønsker å eie vil jeg faktisk eie.

 

Likevel er jeg glad i Steam, som fullt ut er istand til å dra en "Amazon", rent teknisk.

 

Men Dampen som kommer fra Ventilen lagrer jo lokalt hos deg.

Så bestemmer Damp gutta seg for å være slem så kan du raskt og enkelt konvertere til "Diesel" med cracks fra weben.

Etter hva jeg har hørt gjør ikke Kindle akkurat det, de streamer boken fra sine servere.

Lenke til kommentar

Cloud fungerer best til nettopp leie for min del. Sånn som Spotify, Netflixk og lignende. Ting jeg ønsker å eie vil jeg faktisk eie.

 

Likevel er jeg glad i Steam, som fullt ut er istand til å dra en "Amazon", rent teknisk.

 

Men Dampen som kommer fra Ventilen lagrer jo lokalt hos deg.

Så bestemmer Damp gutta seg for å være slem så kan du raskt og enkelt konvertere til "Diesel" med cracks fra weben.

Etter hva jeg har hørt gjør ikke Kindle akkurat det, de streamer boken fra sine servere.

Kindle streamer ikke bøkene. De ligger lagret lokalt. Wifi-utgaven fungerer uten nett etter at bøkene er lastet ned. Derimot kan Amazon åpenbart pushe endringer ut til en enhet, som vi ser i dette eksempelet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...