Gå til innhold

Test: AMD FX-8350


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

AMD trenger en ny CPU arkitektur. Hadde disse FX prosessorene iallefall matchet Intel's Sandy Bridge klokke for klokke i ytelse, men vært rimeligere, så skulle jeg vurdert AMD igjen. Men dette her er bare tragisk!

 

Tenk da når Intel's Haswell kommer... Da er det vel gameover for AMD. Synd...savner prosessor krigene mellom Intel og AMD slik det engang var :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
AMD trenger en ny CPU arkitektur. Hadde disse FX prosessorene iallefall matchet Intel's Sandy Bridge klokke for klokke i ytelse, men vært rimeligere, så skulle jeg vurdert AMD igjen. Men dette her er bare tragisk! Tenk da når Intel's Haswell kommer... Da er det vel gameover for AMD. Synd...savner prosessor krigene mellom Intel og AMD slik det engang var :)

Jeg skjønner ikke hvorfor klokke for klokke ytelse skal spille noen rolle. Kan du forklare? Jeg synes det er helt andre ting som ytelse/krone, ytelse/watt og ren ytelse som spiller noen rolle.

 

Ytelse/krone ser overraskende bra ut. Jeg tror ikke så mange lesere her på hardware.no bryr seg om manglende integrert grafikk. Ytelse/watt ser ikke så bra ut. Her bør man vel nesten ønske seg litt mer fotvarme før AMD har gode kort på hånda. (PCen skal selvsagt stå under pulten). Ren ytelse ser helt greit ut i de spillene som er testet. Prosessoren er tydeligvis god for over 100 fps. Skjermkortet sender fps nedover ved høyere oppløsninger, men det skal ikke prosessoren ha skylda for. Det skjer også med de andre prosessorene.

 

Etter så mye kritikk FX8150 har fått så er jeg positivt overrasket over ytelsen og ytelse/krone.

Endret av Simen1
  • Liker 9
Lenke til kommentar

Enig med Simen her.

Ser ikke helt den kritikken om at denne ikke har integrert Gpu, det har da forsåvidt ikke flere av de andre Intel cpu'ene som er med i sammenligningen heller og arkitekturen på denne cpu'en er ikke designet med det i tanke.

 

Det er uansett en god del forbedringer som har skjedd og nå ser jo ikke cpu'en så ille ut rent når det gjelder pris / ytelse.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvorfor kjøres testmaskinen med 1333 MHz minne,

støtter ikke denne prosessoren 1866 MHz minne?

 

Edit: Synes det er tullete å sette "ingen integrert grafikk" som et minus på en prosessor i denne klassen. Målgruppen til denne er ikke målgruppen som benytter integrert grafikk.

Endret av Visjoner
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Syns det er noen rare resultater denne prosessoren gir oss. Enten så er den veldig bra i forhold til Intel, eller så ligger den et stykke bak og strever med å holde følge.

Sitter selv på en i5 2500k og ser ingen god grunn til hvorfor jeg skulle gå over til AMD selv om jeg hadde hatt lyst til det. Men for håpe AMD klarer å holde ytelse/pris i sjakk slik at Intel ikke kan skyte prisene til opp i skyene om noen få år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor kjøres testmaskinen med 1333 MHz minne,

støtter ikke denne prosessoren 1866 MHz minne?

 

Edit: Synes det er tullete å sette "ingen integrert grafikk" som et minus på en prosessor i denne klassen. Målgruppen til denne er ikke målgruppen som benytter integrert grafikk.

Det er vel for å ha minst mulig variert hardware utenom prosessoren, slik at det ikke kommer andre faktorer inn og forstyrrer resultatet.

Lenke til kommentar

Hvorfor tester dere med "gamle" spill som Bad company 2?

Fordi det klarer å skalere bra over flere kjerner og ikke er begrenset av skjermkortytelse som BF3 er.

 

AMD trenger en ny CPU arkitektur. Hadde disse FX prosessorene iallefall matchet Intel's Sandy Bridge klokke for klokke i ytelse, men vært rimeligere, så skulle jeg vurdert AMD igjen. Men dette her er bare tragisk!

 

Tenk da når Intel's Haswell kommer... Da er det vel gameover for AMD. Synd...savner prosessor krigene mellom Intel og AMD slik det engang var :)

Arkitekturen er da fin den, det er bare det at AMD har ikke nok penger og fabrikker for å konkurrere mot Intel direkte ytelsesmessig.

32nm-prosessen AMD må bruke er ikke i nærheten av like god som Intel sin, dette sørger for høyere strømforbruk og betydelig lavere klokker (AMD snakket om stock frekvenser nærmere 5GHz og fortsatt ha rom til overklokking.)

AMD har ikke like mange ingeniører som Intel, dette fører til at Branch Prediction og x86 decode ikke er i nærheten av hva Intel takler, som igjen betyr at IPC er umulig å ta igjen.

L2 Cachen burde kanskje vært noe raskere for gaming-belastning, men dette er nok noe forbedret med FX-8350 allerede.

 

Kort sagt, det er ikke arkitekturen til AMD som er for dårlig, det er Intel som er for gode.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...