Gå til innhold

Øysteins gitarskule, del 4 (PC, PS3, X360)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Som eg nemnde i førre innlegg er det ikkje mykje teori i spelet. Det finnest ein del videoar og slikt som gjev deg oversikt over det meste, men sjølv om Rocksmith gjerne vil lære deg å spele gitar, er det på ingen måte det same som å sitje med ei bok som forklarar alt i detalj. Eit spørsmål er jo om det eigentleg betyr noko. Mange gitaristar opp gjennom tidene er fullstendig sjølvlærde.

 

Om det betyr noe kommer vel an på flere ting. Først og fremst kanskje på om du er interessert i å lage din egen musikk eller bare lære å spille andres låter, og selvsagt på hvor stort musikalsk talent man har i utgangspunktet. Selv liker jeg å leke meg med å lage ting selv på gitaren og har vel som mange andre litt begrensede medfødte musikkevner, og da mener jeg det er helt essensielt å lære seg litt teori. Det går jo an å lage musikk uansett, men for folk som meg blir det å lage kule riff med vs. uten litt teoretisk musikkforståelse omtrent som å regne mattestykker med veldig kronglete tall med vs. uten kalkulator.

 

Å terpe på gitaren kan være morsomt uansett synes jeg (selv om jeg ikke tviler på at det er morsommere med et sånt spill), men dersom de i tillegg hadde fått til en morsom måte å lære musikkteori på i dette spillet hadde jeg blitt virkelig imponert.

Lenke til kommentar

Ser ikke helt hva å spille skalaer fort, har med musikkteori å gjøre. Jeg ser bare enda en tab, som skal følges slavisk uten å vite hvorfor, bare at nå spilles det ikke etter en sang, men en skala.

 

Teorien er viktig å lære seg for å vite hvordan musikken er skrudd sammen, og hvorfor ting låter bra. Noe som igjen vil hjelpe deg hvis en skal improvisere, lage egen musikk, gjenkjenne andre sin musikk, samt hvis en skal lære seg nye instrumenter.

 

En skal ikke overvurdere verdien av teori, men særlig hvis en begynner å spille i voksen alder, og har lyst til å gjøre noe mer enn gitar-karaoka, er teori svært viktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...