Gå til innhold

Bedre autofokus for fremtidens Olympuser?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Meget interessant. ... som dere påpeker har Olympus ikke ligget på latsiden, og jeg ser mange spennende patenter, rykter, kommentarer (fra folk i Olympus) som tilsier at de har bra saker på trappene. Så får vi se om de får kommet seg ut i markedet raskt nok med disse løsningene.

 

Det er mange av oss som har en god del godt Zuiko Digital FourThirds glass som vi gjerne skulle ønske kunne fungert med de speilløse. Når en har en god del samling glass, hadde det vært deilig å kunne utnytte dem på et f.eks E-M5. Mye er jo værtettet, og endelig har det kommet et mFT hus som er værtettet, har en fantastisk bildebrikke, og mange andre bra features. ... da er det synd at mye optikk havner i kategorien "for spesielt interesserte" bare pga PDAF vs CDAF.

 

Gleder meg villt til de har fått løst problemet og en kan få full utnyttelse av SWD objektiver på mFT. :-)

Lenke til kommentar
Den er ikke i stand til å finne ut om motivet som er ute av fokus er for langt unna eller for nært, bare ved å måle lyset, slik fasedeteksjon er.

Dette var i hvert fall et etablert faktum for noen år siden. Jeg er usikker på om det er særlig gyldig lengre fordi kontrastdetekterende autofokus har blitt smartere med årene. Blant annet utnyttes profilen av ulike brytningsfeil i objektivet til å analysere bildet som projiseres på sensoren. Blant annet kromatisk aberasjon i dybderetningen utnyttes til å finne ut om fokus ligger forran eller bak. Andre brytningsfeil utnyttes også på lignende måter. Kameraene har også blitt flinkere til å finne motivet, f.eks et ansikt, og fokusere på øynene. Fasedeteksjon er begrenset til noen få punkter i hele bildet og det gir selvsagt begrensede muligheter for å finne ut hvor motivet egentlig er. Ofte havner ønsket fokussted mellom to fokuspunkter. Det er nok en av årsakene til at fasefokus bommer oftere enn kontrastfokus på store blendere (f/1,4~2,8).

 

Kontrastfokus har altså kommet seg mye på hastighet de siste årene. Presisjonen har vel hele tiden vært fult på høyde med fasefokus. Jeg tror hastighetsutviklingen de neste par årene vil fortsette i kontrastfokusens favør og kanskje forbigå fasefokusen om ikke så alt for mange år.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...