Gå til innhold

Tilbud på D7000-hus, følger det med batteri etc?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alright!

 

Når det kommer til huset, tror dere dette er en bra deal for en nybegynner som meg? Har aldri hatt annet enn kompaktkamera. Vil gjerne ha et som varer litt.

 

Ang. objektiv til dette, vil en 35mm f/1.8 være et greit valg til å starte med?

Endret av Arne
Lenke til kommentar

Det var jo veldig billig da.

 

Takk for svar begge to.

 

Når det kommer til objektiv, fins det noe bedre til denne prisen? Vil helst holde meg rundt kr 1500, og jeg skal bare ha en linse. Jeg liker å ta LITT vidvinkelbilder, men ikke noe ekstremt. Holder en knapp på 35mm 1.8 nå.

 

Hvis dere har noen innvendinger så kom med de nå, jeg må nesten kjøpe om ikke så lenge, før de er utsolgt.. :)

Lenke til kommentar

Men jeg har hørt at 35mm kan man bare bruke på DX, mens 50mm (som er ca like dyr) kan man bruke på FX hvis jeg skulle ønske det om noen (forhåpentligvis mange) år?

 

Er dette tilfellet?

 

Har SÅ lyst å kjøpe nå, dette var jo en veldig god pris. Samtidig var jeg mer innstilt på 600d eller d5100, så det er jo litt opp i pris uansett... :hmm:

Lenke til kommentar

35 mm på en D7000 kan ikke kalles vidvinkel. Tilsvarende utsnitt på fullformat får du med 52,5 mm, der 45-50 mm regnes som normalobjektiv.

24 mm vil gi deg moderat vidvinkel. Kit-objektivet på 18-55 mm har helt grei kvalitet, det får du kjøpt brukt til en billig penge, så kan du ha 35/1.8 som et ekstra objektiv som gir den ekstra bildekvaliteten, evt en 50/1.8 om du vil ha noe for portrettfoto med liten dybdeskarphet.

Lenke til kommentar

Men jeg har hørt at 35mm kan man bare bruke på DX, mens 50mm (som er ca like dyr) kan man bruke på FX hvis jeg skulle ønske det om noen (forhåpentligvis mange) år?

 

Er dette tilfellet?

 

Har SÅ lyst å kjøpe nå, dette var jo en veldig god pris. Samtidig var jeg mer innstilt på 600d eller d5100, så det er jo litt opp i pris uansett... :hmm:

 

Det er (nesten) helt riktig: Objektiver med DX i navnet (som 35/1.8) er laget for crop-kamera. De kan brukes på D600 og D800, men da vil kameraet bruke en APS-størrelse del av sensoren, slik at utsnittet blir som på D7000.

 

50/1.8 og 50/1.4 er laget for fullformat.

 

Alternativt kan du skaffe deg en Sigma 30/1.4 som er laget for fullformat, og som skal være et aldeles utmerket objektiv.

Lenke til kommentar

"Landskapsbilder" er et veldig vidt begrep. Alt fra 6 mm til 600 mm kan brukes til landskapsbilder, spørsmålet er hvor stort utsnitt du ønsker.

 

Jeg vil anbefale å kjøpe objektiv av god kvalitet, som passer til dagens lommebok og det du planlegger å gjøre nå. Kjøper du deg et fullformatkamera om mange år får du heller oppgradere objektivparken da, om du finner ut at de objektivene som nå passer lommebok og ønsker ikke passer på fullformat.

Lenke til kommentar

Alright! Siden jeg er noob må jeg bare spørre litt noob-spørsmål:

 

Jeg har sett en video på digitalrevtv, der programlederen sier at en 50mm på crop, vil bildene se ca ut slik man ser når man ser gjennom øyet. Er dette riktig? Ift. 50mm 1.8 altså.

 

I gamle dager sa man at 45-50 mm på 135 film ga et bilde ~likt det øynene ser, det tilsvarer 30-33 mm på "Nikon"-crop (1,5x)

Lenke til kommentar

Alternativt kan du skaffe deg en Sigma 30/1.4 som er laget for fullformat, og som skal være et aldeles utmerket objektiv.

Ehm. Sigma 30 1.4 er ikke laget for fullformat. 50mm 1.4 - ja, ikke 30mm.

 

Oops, det har du rett i.

Da er det nok mye bedre med Nikon sitt 35 mm, som er billigere i tillegg. 1.4 i stedet for 1.8 har liten praktisk betydning for de fleste.

Lenke til kommentar

Ikke tenk så mye på alt du leser på nettet...:-)

 

Kjøp D7000 til 4990, en veldig god pris. Ta med det objektivet som følger med, og gjerne en 35/1.8 i tillegg. Ja, og et ekstra batteri, et passe stort minnekort og en blits, gjerne 700-blitsen.

 

Super pakke.

 

Normal brennvidde med APS-C brikke, på Nikon kalt DX, ligger rundt 35 mm. På såkalt fullformat, eller på Nikonsk, FX, må du bruke ca 50 mm for å f det som kalles normal brennvidde, eller omtrent samme synsvinkel som våre øyne har.

 

Men det er egentlig ikke noe du trenger å bry deg om, kjøp det/de objektivene du trenger etter hvert når du finner ut av hva du savner...:-)

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...