Gå til innhold

Test: Panasonic Viera TX-P50ST50Y


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC
Både overflaten til rammen og skjermen reflekterer en del lys. Denne TV-en tar seg uten tvil best ut i et rom som er skjermet for mye sterk belysning.

Jeg misliker når designavdelinga går på tvers av praktisk bruk. Når stas for butikken/reklamen blir viktigere enn fordeler under hjemmebruk. Få ting er så irriterende som refleksjoner.

Lenke til kommentar

"Filmentusiaster bør sikle denne TV-en"

 

Jeg prøver å la være å sikle på elektriske apparater og innretninger (så sant de ikke er dobbeltisolerte da). Det er for det første ganske grisete og ekkelt, og for det andre medfører det fare for kortslutning eller andre skader på apparatet. Selv om man plages med litt overdreven spyttsekresjon i gitte tilfeller er det en fordel om man kan begrense seg til å sikle etter ting... ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Både overflaten til rammen og skjermen reflekterer en del lys. Denne TV-en tar seg uten tvil best ut i et rom som er skjermet for mye sterk belysning.
Jeg misliker når designavdelinga går på tvers av praktisk bruk. Når stas for butikken/reklamen blir viktigere enn fordeler under hjemmebruk. Få ting er så irriterende som refleksjoner.

 

Refleksjoner skyldes ikke pga. design, men heller det at plasmaskjermer må bruke ordentlig glass, derfor de også er jævlig tunge. Men inntil OLED blir et alternativ som folk har råd til, så er plasma uansett det beste på bildekvalitet i dag. Svært få LED-LCD kan sammenliknes, mulig toppmodellene til Philips, men ikke Samsung sine. Personlig syns jeg Samsung er dårlig i forhold til pris og byggkvalitet, både LED og plasma.

Lenke til kommentar

Dette er kort sagt en glimrende TV i sitt prissegment, men det er ikke samme panel som f.eks. VT50.

 

HW:

Av nysgjerrighet så lurer jeg på hvor lenge dere kjørte inn panelet før dere kalibrerte det?

 

Samme gjelder jo med alle toppmodellene. De er veldig tynne og fine å se på, men det går ut over andre ting, som lydkvalitet.

 

Lydkvaliteten i TVer var generelt dårlig selv på CRT-skjermer :p Vil man ikke ha, eller ikke har plass til surroundanlegg, så får man alltids plass til en lydplanke.

Enkelte high-end CRT-er hadde faktisk bedre lyd de tynne TVene i dag, fordi det var en stor kasse å bygge anlegget i. Men ingen TVer har noensinne blitt levert med ordentlig anlegg (av natulige årsaker), og alle entusiaster som legger en del penger i TV vil naturligvis legge en god slant i et frittstående anlegg. Derfor er det tilstrekkelig at TVer leveres med ok lydkvalitet.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det perfekte produktet får man aldri men det overasket meg litt at den er dårlig på bevegelse som pleier å være et sterkt punkt på plasma.

 

Ellers dette med summe/knitre/sitre lyd tror jeg aldri man blir kvitt på Plasma men jeg har opplevd at den er sterkest på enkelte frekvenser og da i lyse bilder. Jeg har en 50" på et 9kvm rom og hører dermed slik støy godt, men alikevel er det forstyrrende lite og det er kun i visse situasjoner hvor det er helt stille at jeg legger merke til det og da hvor forutsetningene spesifik frekvens og lyse bilder. Jeg bruker plasmaen også mye til desktop og spillbruk og merker derfor godt hva som provoserer denne lyden.

 

Ellers leverer Panasonic gode plasmaprodukter. På lydsiden skal man dog ikke forvente for mye på slike tynne kreasjoner, selv om det finnes noen som skjuler elementene bak TVen og har forholdsvis grei lyd. Lydlister, ekstern lyd etc. har blitt vanlig og hos meg går all lyd via HDMI hvor det så grenes ut til forskjellig utstyr med forskjellig media (alt fra phono, rca og toslink).

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Det perfekte produktet får man aldri men det overasket meg litt at den er dårlig på bevegelse som pleier å være et sterkt punkt på plasma.Ellers dette med summe/knitre/sitre lyd tror jeg aldri man blir kvitt på Plasma men jeg har opplevd at den er sterkest på enkelte frekvenser og da i lyse bilder. Jeg har en 50" på et 9kvm rom og hører dermed slik støy godt, men alikevel er det forstyrrende lite og det er kun i visse situasjoner hvor det er helt stille at jeg legger merke til det og da hvor forutsetningene spesifik frekvens og lyse bilder. Jeg bruker plasmaen også mye til desktop og spillbruk og merker derfor godt hva som provoserer denne lyden.Ellers leverer Panasonic gode plasmaprodukter. På lydsiden skal man dog ikke forvente for mye på slike tynne kreasjoner, selv om det finnes noen som skjuler elementene bak TVen og har forholdsvis grei lyd. Lydlister, ekstern lyd etc. har blitt vanlig og hos meg går all lyd via HDMI hvor det så grenes ut til forskjellig utstyr med forskjellig media (alt fra phono, rca og toslink).

 

Har en følelse av at bevegelsene er pga at tv'en stod på Cinema-modus.

Lenke til kommentar

Samme gjelder jo med alle toppmodellene. De er veldig tynne og fine å se på, men det går ut over andre ting, som lydkvalitet.

 

En TV som dette fortjener lyd som en TV uansett ikke kan by på. En forsterker/receiver eliminerer forresten behovet for mer enn en HDMI inngang også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sukk, jeg blir litt, ikke irritert, men kan vi si frustrert?

 

De CRT tvene med best lyd, dvs Bang & Olufsen, er overhodet ikke nevnt!

 

Jeg har hadd de fleste, min elskling var en MX7000, og den hadde 4 aktive forsterkere til høytalerene, altså en til vært høytaler element, og den tven kunne nesten spille opp til dans!!!

Når naboene klager på høy tv lyd, og bassen, så har man ganske grei tv lyd...

 

Men ikke glem forløperen til Apple, Bang & Olufsen, dem hadde designen til Apple FØR Apple hadde oppfunnet den!

 

Sjekk historien og dere vil forhåpentlig bli vis!

 

Lenke til kommentar

Har denne i 55" så kan komme med mine erfaringer. Veldig bra tv for de som gjerne vil ha veldig godt/korrekt bilde til en ikke for høy pris. Jeg har sammenlignet den med Samsungs plasma og synes denne er bedre. Samsung gjør det sikkert bedre på smart-tv men dette er uinteressant for meg. Du vil få bedre lystyrke ved denne enn toppmodellen VT50 gitt du stiller det inn. Men det med refleksjoner er helt rett. Det skal ikke mye til at du ser refleksjoner i svarte scener så du burde ha mulighet til å begrense lyset som kommer på skjermen. Men du får til gjengjeld djevelsk bra svartnivå. Mitt panel hadde for mye grønn, noe jeg forstår er typisk for panasonic. det at hardware måtte opp såpass mye i grønt finner jeg merkelig, men paneler varierer mye. ST vinner for meg pga lysstyrken kan økes godt og svartnivået som er bedre enn samsung har mye å si. Samsung har kanskje minimalt bedre bevegelseselektronikk, men jeg har ikke mye behandling på så dette merker jeg ikke noe til. Summelyden som det snakkes om var noe jeg var bekymret for, men fant ut det var bare tull. I Sterke hvite scener kan du høre buzzingen forholdsvis godt hvis du ikke har lyd på. Men det skal være både hvitt/lyst og liten lyd før man merker denne. Nå skal det sies jeg har hørt om store forskjeller også her, men det er min erfaring.

 

Med detaljene i konklusjonen til hardware så synes jeg det blir merkelig å ikke nevne det syke svartnivået som en +. Min anbefaling er at om man kan begrense lyset så gå for en panasonic plasma for faren for refleksjoner er tilstede. Velger man plasma så ville jeg anbefale st50 til de som ikke har noe imot å konfigurere den. GT/VT50 om man ikke kan/har noen interesse av å sette seg inn i dette. Hvis man har mye lys i tv-rommet så ville jeg valgt phillips eller sony lcd toppmodeller.

Lenke til kommentar
Når naboene klager på høy tv lyd, og bassen, så har man ganske grei tv lyd...

Man kan fint oppnå klager fra naboer med en billig LCD TV i dag om man vil, og som regel er det TVer med dårlig lyd og altfor mye bass som lettest høres gjennom vegger.

 

Vi har noen som på død og liv skal høre på en TV for hele nabolaget med verandadøren åpen, heldigvis er det ikke våre nærmeste naboer og vi hører det ikke annet enn når vi går ut av boligen på forsiden. Men jeg synes synd på småbarnsfamiliene som er naboer.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Her viker konklusjonen fra andre tester, og enkelte detaljer likeså. ST50 har blitt målt som like godt på sortnivå som VT50, så dette stemmer ikke helt med informasjonen i hw.no sin test. Det kan også påpekes at lysstyrke blir rapportert av andre som høyere på ST50 enn sine dyrere søsken GT/VT50. Det ST50 halter litt på, er et snev av grønnskjær, men det er det fullt mulig å kalibrere seg vekk fra, selv om ST50 har noe mindre justeringsmuligheter enn GT/VT50. Så da står man på VT50 hovedsaklig igjen med noen flere justeringmuligheter/features. Mulig noe mere pang i fargene, men for betraktlig høyere kostnad, ikke får du bedre sortnivå, pluss finne seg i lavere lysstyrke og attpåtil betale for det. I min verden er valget enkelt, men det er jo opp til hver enkelt hva de vil gjøre med grunkene sine. Mener likevel det er verdt å ta konklusjonen på denne testen med en klype salt, og sjekke litt hva andre mener. Går du f.eks på hifi-klubben, bli ikke overrasket om du blir anbefalt ST50 over VT50 (gjelder selvsagt ikke alle). hdtvtest.co.uk for mer kjøtt på beina (uten at de skal forgudes av noen grunn).

 

EDIT: ser andre har vært inne på dette allerede - var litt slapp der

Endret av Extantitus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor i alle DAGER har ikke jeg mulighet til å innstille tven min som dere? Jeg har ingen mulighet å stille på disse forskjellige fargene osv som dere har gjort. Jeg har Dynamic, Normal, Cinema, True Cinema, ikke custom slik at jeg kan endre det. Når jeg velger True cinema og går inn på Avansert innstillinger har jeg ikke de samme valgene som dere.

 

Hva skjer med det?!?!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...