Gå til innhold

Hvilket kamera skal jeg velge? ( 60Da vs. 6D vs. 5D MarkIII )


Anbefalte innlegg

Skal handle nytt kamera, men får ikke bestemt meg for hvilket.

 

Jeg står mellom disse alternativene:

 

Canon 5D MarkIII

(Dette kamera mangler vell ingenting?, men det koster å være kar)

 

Canon 6D

(En billigere inngang til FF verden, men er den for dyr i forhold til 5D?)

 

Canon 60Da

(Er dette kamera så mye bedre til sitt formål enn de overnevnte alternativer?)

 

Jeg tar hovedsak astrofotografier, men når forholdene ikke ligger til rette, tar jeg også gjerne naturbilder osv.

 

Jeg har allerede ett Canon 600D kamera.

Tror jeg også velger å beholde dette kamera videre, da det kanskje ikke er noe å tjene på å selge det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du skal ta mye astrobilder så ville jeg ikke tvilt ett sekund på 5D Mark III.

 

5D3 har sinnsvakt gode ISO egenskaper. Faktisk er det såvidt meg bekjent ingen over og ingen på siden til under 30 000kr. Tror det faktisk er en smule bedre enn 1D til 50 lapper, men det er to forskjellige typer kameraer da.

 

Uansett hva du ønsker ville jeg valgt 5D3. Spar heller en måned ekstra eller to og kjøp dette. 6D er en såpass dyr mellomløsning at da er det heller bedre å spare seg langt flere kroner og kjøpe 5D2 om du ikke vil bruke penger på 5D3.

 

Og siden du først er inne på tanken om fullformat er det like greit å la crop bli ved tanken og ta tankene rundt FF videre. Jeg ville ikke tvilt ett sekund, men det er nå bare meg da. 5D3 har så god ISO ytelse at jeg faktisk en stund tenkte på å selge hele min mft portefølje bare for å kjøpe et 5D3 med 50mm 1.8 i første omgang, men siden 5D ikke har en eneste sjanse om å hamle opp med mitt GH2 på video eller GH3 på video for den saks skyld ombestemte jeg meg. GH3 blir dessuten et kamera i proff klassen, så derfor velger jeg å beholde mft systemet mitt. Men om ikke ville jeg gått for 5D3... uten tvil som sagt.

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Men 60Da er bygget for astrofotografering

 

EOS 60Da er ideelt for fotografering av astronomiske fenomener som diffus stjernetåke – en favoritt blant astrofotografer på grunn av den klare rødfargen som skyldes ionisering av hydrogen. I et standard digitalt speilreflekskamera begrenser et infrarødt filter mengden Ha-lys som når kameraets sensor. Slik reduseres overføringen av røde signaler for å forhindre uønskede fargeartefakter i bildet. EOS 60 Da har imidlertid et nytt, modifisert filter som gir tre ganger så stor transparens for Ha-lys som EOS 60D, kombinert med en 18 megapikslers CMOS-sensor, DIGIC 4-prosessering og høyt ISO-spekter for å sikre skarpe, klare bilder av rødfarget emisjonståke.

 

Tilfredstiller 5D Mark III også på dette området?

Eller er dette bare pirk og har kanskje ingen reell hensikt?

Endret av frecjoha
Lenke til kommentar

Jeg tror nok at 60Da kan være velegnet til astro-foto. Hvis du er opptatt av astrofoto, så regner jeg med at du har et seriøst teleskop og sttiv som kompenserer for jord-rotasjonen.

 

Da er ikke høy-ISO ytelse like viktig, mens de spesielle egenskapene til 60Da vil komme til nytte.

 

Og da er det kanskje greit å kjøpe en vanlig 60D til naturfoto og resten?

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

60Da er definitivt bedre for astrofoto siden det har et modifisert IR filter. Det også har den fordelen at du kan lettere operere kamera med den utflippbare skjermen når kamera er festet til et teleskop.

Crop sensor som gir deg et mindre utsnitt og derfor utvider teleskopets rekkevidde.

18 megapiksler, som er dobbelt så stor pixel tetthet som 5D3.

For prisen av en 60Da i forhold til en 5D3 har du penger igjen som du kan legge av til en 6D når det faller i pris utover våren.

 

 

Og da er det kanskje greit å kjøpe en vanlig 60D til naturfoto og resten?

60Da kan fint brukes som vanlig kamera. Bare i enkelte situasjoner vil man få IR forurensning som mest ser ut som at bildene er litt slørete. Greit å fikse med å ha et IR filter på objektivet for slike situasjoner.

Digitale filmfotografer har noen ganger problemer med IR forurensning og bruker "IR mirror" filter, men det er mest i typen "ørken landskap."

Endret av arthon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

60Da er definitivt bedre for astrofoto siden det har et modifisert IR filter. Det også har den fordelen at du kan lettere operere kamera med den utflippbare skjermen når kamera er festet til et teleskop.

Crop sensor som gir deg et mindre utsnitt og derfor utvider teleskopets rekkevidde.

18 megapiksler, som er dobbelt så stor pixel tetthet som 5D3.

For prisen av en 60Da i forhold til en 5D3 har du penger igjen som du kan legge av til en 6D når det faller i pris utover våren.

 

 

Og da er det kanskje greit å kjøpe en vanlig 60D til naturfoto og resten?

60Da kan fint brukes som vanlig kamera. Bare i enkelte situasjoner vil man få IR forurensning som mest ser ut som at bildene er litt slørete. Greit å fikse med å ha et IR filter på objektivet for slike situasjoner.

Digitale filmfotografer har noen ganger problemer med IR forurensning og bruker "IR mirror" filter, men det er mest i typen "ørken landskap."

Takk for mange bra svar!

 

1# Da vurder jeg sterkt en 60Da, så kan jeg benytte mitt 600D til naturbilder, eventuelt frem til 6D blir billigere.

 

2# Alternativ to er å handle et 60Da og 5D II nå, dette tilsvarer omtrent prisen av 5D III

Endret av frecjoha
Lenke til kommentar

Enig med Trondster, trenger du ikke et kamera til og kunne håndtere action er det ikke så mye forskjeller ellers.

 

Noen av fordelen med 6D er at du kan bruke en smarttelefon til og kontrollere kameraet samt gps til og geotagge bildene.

 

Bildekvaliteten blir det spennende og se når det begynner og komme inn tester på 6D, men jeg tror ikke det blir så mye bedre en 5D MkII. i alle tilfelle så vil jo 5D MkII falle enda litt mer i pris når 6D er introdusert men 5D MkII vil nok forsvinne relativt fort ut av markedet og prisen på 6D vil nok stabilisere seg på litt under 12.000.- utpå nyåret.

Lenke til kommentar

Nå er også objektet på bilde over ganske intensiv.

Har også sett bilder av andre objekter som fremstår med mindre farger, med 5D MkIII blir disse objektene omtrent trasperang og det er da veldig synd at kamera ikke klarer å fange begivenheten.

Endret av frecjoha
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...