Gå til innhold

Rullestol-robot kan både trille og gå


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Robot?? nå har noen tråkket i terminologi-salaten igjen.

 

en "robot" indikerer autonomitet, noe en denne fancy rullestolen ikke er noe annet enn et framkomstmiddel på lik linje med elektriske rullestoler.

 

Saken ville vært en annen om stolen bare trengte adressen, og så kunne den som satt i stolen ikke trenge å tenke på noe mer.

Lenke til kommentar

Robot?? nå har noen tråkket i terminologi-salaten igjen.en "robot" indikerer autonomitet, noe en denne fancy rullestolen ikke er noe annet enn et framkomstmiddel på lik linje med elektriske rullestoler.Saken ville vært en annen om stolen bare trengte adressen, og så kunne den som satt i stolen ikke trenge å tenke på noe mer.

 

Ordet Robot i ble brukt første gang i sin moderne form av forfatteren Karel ?apek i 1920 i hans teaterstykke R.U.R : Rossum's Universal Robots og har sitt utspring i det tsjekkiske ordet robota som betyr arbeid. I praksis har det funnes roboter etter ordets moderne mening i flere hundre år.

 

 

Lenke til kommentar

Jeg tror du bør lese deg litt opp om hva en robot kan være.

Slik ordet brukes idag er det om automatiserte og autonome maskiner som kan utføre komplekst arbeid.

 

 

Ordet Robot i ble brukt første gang i sin moderne form av forfatteren Karel ?apek i 1920 i hans teaterstykke R.U.R : Rossum's Universal Robots og har sitt utspring i det tsjekkiske ordet robota som betyr arbeid. I praksis har det funnes roboter etter ordets moderne mening i flere hundre år.

Faktisk så betyr "Robota" 'å våre i tjeneste for' eller 'en som utføre hardt arbeid, som tjener/slave'. Men det er den moderne bruken av ordet som er relevant, og skulle du stopp 50 tilfeldige mennesker på gata og ba dem beskrive ordet så så hadde ikke den "klassiske" betydningen blitt gitt som besvarelse.

 

Som en parallax så kan man ta ordet "neger" som alle mener har en nedsettende betydning, noe ordet aldri har hatt, det betyr ikke at man kan nå bruke order "neger" i det offentlig rom, da folks oppfatning av ordet er at det er et nedsettende ord.

 

Så min konklusjon er at skal man bruke ordet "robot" i en artikkel så må det reflektere hvordan folk oppfatter ordet.

 

-frank

Lenke til kommentar

Jeg tror du bør lese deg litt opp om hva en robot kan være.

Slik ordet brukes idag er det om automatiserte og autonome maskiner som kan utføre komplekst arbeid.

 

Ordet Robot i ble brukt første gang i sin moderne form av forfatteren Karel ?apek i 1920 i hans teaterstykke R.U.R : Rossum's Universal Robots og har sitt utspring i det tsjekkiske ordet robota som betyr arbeid. I praksis har det funnes roboter etter ordets moderne mening i flere hundre år.

Faktisk så betyr "Robota" 'å våre i tjeneste for' eller 'en som utføre hardt arbeid, som tjener/slave'. Men det er den moderne bruken av ordet som er relevant, og skulle du stopp 50 tilfeldige mennesker på gata og ba dem beskrive ordet så så hadde ikke den "klassiske" betydningen blitt gitt som besvarelse.

 

Som en parallax så kan man ta ordet "neger" som alle mener har en nedsettende betydning, noe ordet aldri har hatt, det betyr ikke at man kan nå bruke order "neger" i det offentlig rom, da folks oppfatning av ordet er at det er et nedsettende ord.

 

Så min konklusjon er at skal man bruke ordet "robot" i en artikkel så må det reflektere hvordan folk oppfatter ordet.

 

-frank

 

Hæ? Så du mener at vist en ting blir oppfattet galt av majoriteten, så skal man ta hensyn til dette? Da er det bare å innføre lols, va skjer a osv som god norsk da?

 

Hadde du spurt meg om hva en robot er så er det første eksempelet jeg hadde kommet på: se på hvordan bilene produseres og sprøytes. Eller Komplett sitt lager for den saks skyld. Jeg er rimelig sikker på at alle i min omgangskrets hadde gitt det samme svaret. Ingen hadde nok "forlangt" at det skulle være noe menneskelig over saken

 

Min konklusjon er at jounarlister skal skrive riktig norsk, gramatisk og med tanke på hva ord faktisk betyr i følge det norske språket, men du var kansje bare ute etter å "ta" jounarlisten? ;-P

 

Kan du forklare meg hvor parallax hører hjemme i det norske språket?

Endret av Ruarcs
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror du bør lese deg litt opp om hva en robot kan være.

Slik ordet brukes idag er det om automatiserte og autonome maskiner som kan utføre komplekst arbeid.

 

Ordet Robot i ble brukt første gang i sin moderne form av forfatteren Karel ?apek i 1920 i hans teaterstykke R.U.R : Rossum's Universal Robots og har sitt utspring i det tsjekkiske ordet robota som betyr arbeid. I praksis har det funnes roboter etter ordets moderne mening i flere hundre år.

Faktisk så betyr "Robota" 'å våre i tjeneste for' eller 'en som utføre hardt arbeid, som tjener/slave'. Men det er den moderne bruken av ordet som er relevant, og skulle du stopp 50 tilfeldige mennesker på gata og ba dem beskrive ordet så så hadde ikke den "klassiske" betydningen blitt gitt som besvarelse.

 

Som en parallax så kan man ta ordet "neger" som alle mener har en nedsettende betydning, noe ordet aldri har hatt, det betyr ikke at man kan nå bruke order "neger" i det offentlig rom, da folks oppfatning av ordet er at det er et nedsettende ord.

 

Så min konklusjon er at skal man bruke ordet "robot" i en artikkel så må det reflektere hvordan folk oppfatter ordet.

 

-frank

 

Vel, du motbeviser ditt eget argument om hva en robot er og din konklusjon er feil. Denne rullestolen er en robot.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

...Men grus! De hjulene der ville neppe fungert i en typisk norsk oppkjørsel... Og jeg skjønner jo at det ville bli problematisk å få denne snedige styringen med forskjellige størrelse på hjulene, eller til og med bare store hjul, men jeg tror det er det som må til for å få dette til å fungere utenfor laboratorie...

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...