Gå til innhold

Ukens podkast: Amiga (Amiga)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Husker enda den dagen min far kom hjem fra jobb med en Amiga 500 under armen, helt uprovosert. Til dags dato forstår jeg ikke hva tanken bak det var, men det ble hvertfall starten på min tilværelse som spillnerd.

 

Jeg hadde mange gode spill (og mange dårlig for den saks skyld). Noen favoritter:

 

Dogs of War - Perfekt underholdning for en 9-åring... Husk å skrive "TIMBO" etterfulgt av F5 etter startsekvensen for å få evig med penger.

 

Lupo Alberto - Husker dette som sinnsykt vanskelig, men rasende festlig. Spesielt artig at man ofte måtte hoppe ned fra plattformer uten helt å vite hva som lå bak. Musikken var episk.

 

Italia 90 - Fotball for ikke-fotballere

 

Wings of Fury - Når man bare fant ut hvordan man tar av fra hangarskipet var dette veldig kult

 

Lotus Turbochallenge, Lemmings, listen er lang. Er det forresten noen som vet hvor man kan finne melodien fra cracktroen til Oh no, more Lemmings?

Lenke til kommentar

Finner ihvertfall masse flott stoff om Amiga på Youtube. F.eks. Budbrain Megademo, blant mange andre. Kefrens, Nine Fingers.

 

Av spillklassikere husker jeg godt F-18 Interceptor, Starglider, Starglider 2. Og Carrier Command, spillet med verdens korteste intromelodi. :)

 

Joda, det gikk med *mye* tid til Amiga på 80- og 90-tallet. Har min A1200 og A500 pakket ned, A1200en sliter med overoppheting. Kanskje ikke så rart etter ganske mange års bruk selv om alt av støv er fjernet...

Lenke til kommentar

Vinter og sommer OL spillene er også noe jeg husker bra fra den tiden.

Det var nok mang en Zipstick som møtte sin skaper etter diverse kreative påfunn for å holde tempoet oppe i disse spillene. Min personlige favoritt var å holde stikka opp ned og heller riste på basen, gjerne over skulderen. Veldig effektivt helt til man glapp taket og hele dritten ble slengt i betongveggen i kjellerstua.

 

Lenke til kommentar

Ha ha, husker godt all "spamminga",

spesiellt når jeg spillte skiskyting,

men heldigvis kunne man bruke en av numpad knappene for å holde tempoet oppe på det spillet jeg hadde. :p

 

Asterix spill var også en favoritt i barndomstida,

selv om det var ekstremt vanskelige spill for meg på den tida. :tease:

 

Btw, noen som har forslag til hva jeg kan rense en Amiga 500 med når den har vært utsatt for parafin i gassform,

vil liksom ikke ta sjansen på å fyre den opp ( :p ) da jeg er redd for at PSU'en kanskje tar fyr. :!:

Endret av malmern
Lenke til kommentar

Amiga tiden var en tid jeg ikke ville vært foruten på noen måte.

 

Spill som Monkey Island,Day of the Tentacle,Larry Suit Leisure,Zak Mckracken And The Alien Mindbenders,Loom,Police Quest,Space Quest,Kings Quest osv osv er alle spill som har formet meg mens jeg vokste opp og det er uten tvil noen av dem beste spill opplevelsene jeg har hatt.

 

Jeg hadde en brev venn i Sverige som jeg drev å sendte en pakke hver uke til med disketter, og han til meg. Hver eneste uke vokste sammlingen med spill i et voldsomt tempo og det sier seg selv jeg ble ganske så populær å komme på besøk til for andre Amiga eiere for det var stadig noe nytt å spille og kopiere.

 

Det jeg liker best med den tiden er at det var mer fokus på historie og opplevelser i endel spill en hva det er idag hvor det er mest vold som selger og ikke historiene.

 

Det er ekstremt synd synes jeg.

 

Mens jeg skriver dette så kom jeg på en liten Amiga "skade" jeg pådro meg under den tiden der. Det var endel disketter som var umulige og kombinasjonen ung og nerd endte ofte med disketter som ble knust.

 

En gang (og den siste tror jeg) så knakk jeg en med hendene som resulterte i at blodet sprutet! Høyre lillefinger var flenget opp og det er et lite arr der den dag idag :)

 

EDIT: Når jeg sitter her å mimmrer over den tiden så er det en ting til jeg savner. Og det er det sosiale, en reiste rundt til venner for å se om dem hadde fått noe nytt. Og hele prosessen med å skrive lapper som en klistret på diskettene og selvfølgelig å følge med på X Copy mens en kopierte...

Endret av _LarZen_
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ryktene tilsa at hvis man brukte HD-disketter og ikke DD-disketter i Amigaens diskettstasjon ville disse etter hvert få diskettstasjonen til å slutte å virke. Ingen hadde imidlertid noen konkrete eksempler på dette.

 

Men ja, 880KB var vinnertallet den gang. :)

 

Hehe, vel, husker at dskettstasjonen i min A500 ville verken lese av eller formatere HD-disketter (til DD-format, vel å merke), men det var vel varierende fra Amiga til Amiga. Det ble jo brukt en del forskjellige merker og modeller opp igjennom tidene.

Lenke til kommentar

Kan bekrefte at dette er en vanlig skade fra 3,5" floppydiskens tidsalder som antagelig ikke vil avdekkes av fremtidens arkeologer. Helt normal reaksjon når sektorer på disken streiket var for min del å legge disken i hånda og klemme til den knuste - noen ganger med blodig utfall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...