Gå til innhold

Guide: 5 gode grunner til å ikke kjøpe Windows 8


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg prøvde Win8, tenkte at Metro blir kult siden PC'en er koblet til TV'n i stuen min. Likte forsåvidt utseendet, men et par ting som jeg skulle ønske var annerledes er:

 

1. Tiles. Alle program man installerer selv (Spotify, Steam, osv) Får bare et lite ikon i en grå tile, og det ser så jalla ut. Det burde vært en "ordentlig" tile til hvert program, om ikke live updates så i det minste egne, høyere oppløste ikoner og at det ble autofylt en bakgrunnsfarge som matcher ikonet/at man kunne velge fargen selv, så ser det i det minste ut som en ordentlig tile.

 

2. Dette smerter meg litt å si fordi jeg trodde jeg skulle være glad for noe nytt, men herreguud som jeg savnet start-knappen! Tok meg mye surr å finne ut hvordan jeg kommer meg til kontrollpanelet (viktig), min datamaskin osv.

 

3. Henger litt sammen med 2, men registrerte at det tok meg flere klikk med musen å slå av PC-en nå enn på Win7, så da er det jo noen skritt bakover? Burde vært veeldig lett, kanskje bare en egen knapp et sted som het shut down, så kom du med en gang til shut down/sleep/whatever.

 

Kan godt hende det blir win8 en gang men foreløpig holder jeg meg til Windows 7 og prøver å sette opp XBMC+steam Big picture mode.

Windows 8 er sikkert genialt på touch-skjermer, men på vanlig PC trenger de å fikse litt.

Endret av [-GoMp-]
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Ehm! Noen oppstartproblemer her i gården, dessverre:

 

1. Jeg har til nå sittet et tosifret antall timer på pc-en for å installere drivere. Det har tidvis fungert, men idag gikk det skeis igjen, og lyden falt ut. Frustrasjonen det skaper er motivasjonen for å skrive denne kommentaren. Det har ikke lyktes meg å få dette til å fungere igjen. PC-en er en nyinnkjøpt Xishan W150E fra Multicom, med middels/over middels gode komponenter til laptop å være.

 

2. Metro-grensesnittet er pent å se til, men er fullstendig uinteressant for meg siden jeg bruker mus og tastatur, og ikke har berørings-skjerm. Det skulle dessuten en del knoting til for å synkronisere alt med Google-kontoen min, Facebook, Twitter osv. På første installasjon funket ingen tiles. Å klikke på dem gav null respons, og jeg måtte til slutt installere OS på nytt. Først etter at jeg hadde gjort dette og i tillegg fikk meg en ny Windows-konto (jeg hadde en fra før) fungerte "Metro"-grensesnittet.

 

3. Jo mer jeg sitter på pc-en, jo mer savner jeg start-menyen, som GoMp også poengterer. Hvorfor får vi ikke velge? Dette er idiotisk, og jeg føler meg lurt.

 

4. At oppstarten er raskere opplever jeg ikke, tvert imot er den lengre. Jeg tviler ikke på at den er det på en PC som er hundre prosent kompatibel med Windows 8, men min kan ikke være det. Dette er ihvertfall ikke på plass hos meg.

 

5. Media Center var ikke noe for meg, men et par av de over-simplifiserte Microsoft-applikasjonene falt i smak, bla. Mail. Oversiktlig, lett, og bra for deg med flere kontoer. Nyheter-applikasjonen var også veldig fin, men falt grundig gjennom når det ble påpekt for meg at alle nyhetene var fra april (?) i år. Tviler på at dette gjelder for alle, noe er åpenbart veldig galt hos meg.

 

6. Første poenget til GoMp. Tiles ser ikke like bra ut på program som ikke kommer fra Windows Store.

 

Konklusjon:

Windows 8 virker på overflaten å være" et "smooth" OS, som vil noe. Jeg skulle ønske at det fungerte bedre. Det ser pent og strømlinjeformet ut, og vil forhåpentligvis gjøre det etterhvert. Foreløpig vurderer jeg sterkt å gå tilbake til Windows 7.

 

Noen positive ting på slutten:

 

- Det er billig!

 

- Noen av applikasjonene er bra, og jeg ser for meg at de som er interessert i slikt vil like applikasjonene som Prisjakt , Filmweb og Netflix har levert.

 

- Det skal også visstnok være mulig å slå av noen av de fiffige nye løsningene og få startmenyen tilbake. Jeg skal prøve dette om noen av de andre problemene jeg har løser seg.

 

- Jeg opplevde ingen Steam-problematikk når driverne fungerte, jeg så til og med at frameraten forbedret seg på alle spillene mine. Veldig positivt for meg som gamer. :-)

 

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...