Gå til innhold

Guide: Den ultimate HDMI-guiden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Prøv først en billig kabel :-) Bare hør med sjappen at du får levert den inn om den ikke fungerer.

 

Jeg har forskjellige kabler og så lenge det virker, så virker det. Når det er digitalt, er det liksom OK eller EI, ikke som analogt (susing og andre problemer). Man kan få digital støy/korrupt data, men det åpenbarer seg veldig fort!

 

Jeg bruker ellers litt forskjellige kabler, men selv den dyreste kabelen er en kabel for under tusen kr (10 eller 15 meter tror jeg den er). De andre kablene er typisk 150-200kr kabler. Kjører bluray, ARC, m.m. uten problemer.

 

Den eneste kabelen jeg har slitt med, var den som fulgte med ADB tuneren til Canal Digital. Det er også den mest jalla kabelen jeg har sett (selv mer jalla enn kabler du kjøper fra dealextreme/ebay)

Lenke til kommentar

Eneste hdmi kablene eg vil stole på når det kommer til 10m+ lengder er Supra merket(tror det er svensk firma). I dei fleste bruksområder vil det gjelde prosjektører.

 

Skjønt HDMI kabler til rundt 1000kr kan være dårligere enn kabler til 100kr, for å være ærlig var kostpris på den til 1000kr inn 50kr mens den til 100kr var 90kr. Fordi den til 1000kr var gullforgyldt og hadde eit tøystykke rundt som skulle immitere skjerming + fancy pakning med eit eller anna hifi logo test på. Så enig med Olavxxx på korte kabler å bare reklamere om dei billige enkelt å greitt ikkje fungere.

 

Ved audio over hdmi har du alltids "Jitter" som eg ikkje vil seie er eit problem, men over alt digitalt overføring signalskvalitet blir dette nevnt. Einaste sett dette fenomenet i lærebøker, men ikkje noke praktisk hørt om at det skal blir problem uten at man kunstigt roter med oscilatoreren eller noke sånt til ein receiver. Vil ikkje starte flaming på dette, men om man heile tatt skal ta hensyn til "jitter" vil eg heller spandert ekstra penger på bedre receiver enn transmisjons mediumet som hdmi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selgere på Ebay, Dealextreme, Buyincoins osv. bryr seg ikke om forbudet vedrørende markering av HDMI-kabler. Det er heller ikke alle forbrukere som er klar over forbudet, og fremdeles søker etter v.1.3 eller 1.4-versjoner av HDMI-kabler.

 

Selv kjøpte jeg lange kabler fra reciever til projektor på Ebay fra amerikansk selger. Gode, tykke kabler til rimelig pris. Under 1000 for kabler + frakt.

Lenke til kommentar

Eneste kommentaren jeg har er:

-Under 10 meter? Alle kabler skal virke. Over 10 meter? Skaff sertifisert kabel, sertifiseringen stiller krav til at bildet kommer igjennom.

-Er det i det heletatt mulig å skaffe HDMI med bare 1080i med mindre du leter etter dem?

-Aldri skaff dyrere merker vis du finner samme lengden som er sertifisert

Lenke til kommentar

Jeg har hatt mye problemer med billige (lange og korte) HDMI kabler.

 

Eksempelvis:

 

- Biltemakabel, merket 1080p (husker ikke revisjon). Gav OK bilde (men ikke noe mer) på 720p. Gav ustabilt bilde på 1080i og null bilde på 1080p. Skulle kun overføre et enkelt DVI signal fra PC til TV.

 

- Dyrere (husker ikke merke) kabel fra elkjøp. Gav feil farger (godt synlig, hvitt ble gult) og støy (god gammeldags snøstorm fra kringkastingsaparatdagene). Dette fenomenet har jeg sett igjen på et godt knippe HDMIkabler.

 

Nå kjøper jeg kun supra bildekabler, både privat og på jobb. Dette har fungert 100% hver gang. Har kun testet opptil 10m enda.

 

Det jeg spesielt legger merke til er at det heter jo seg at "digitalt er digitalt ... tapsfritt". I alle fall på folkemunne. Men de symptomene jeg snakker om her er definitive og ikke bare for folk med falkeøyne og påstått el-overfølsomhet.

Endret av JKJK
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har bare billig kabler type 20-40,- matsui, deltaco og andre random merker. funker supert mellom pc, tv, reciever, xbox, laptop, htpc. Den eldste er 3-4 år og god som ny.

 

De "dyre" kablene på elkjøp, typ 150-300,- er akkurat samme kvalitet som billig kablene, men under annet merke og mer forseggjort innpakning. Liker du ikke penger så kjøp disse.

 

Går du for de virkelig dyre "status" merkene er det ofte samme legering og oppbygging i selve lederen som billig kablene. Dog mye strengere kvalitetssjekk ved fabrikken og plasten rundt er pynta og / eller forsterket. Skal du grave ned kabelen eller bruke den i skjult installasjon gå for de dyre merkene med strengere kvalitetssjekk. Men hvor mange trenger egentlig det?

Endret av cptCory
Lenke til kommentar

1: Finnes det virkelig HDMI-kabler i salgs i dag som ikke støtter 1080P? Jeg har utelukkende kjøpt billigste kabel og aldri brukt noe annet enn 1080P.

 

2: Morsomt at det er copyright på svart logo, men trademark på hvit logo - eller omvendt.

 

3: Den "ultimate" HDMI-guiden, men ikke et ord om mini- eller micro-HDMI som brukes mer og mer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, nei.... Å kalle artikkelen den ultimate guiden, på en "datanettside", blir feil (det er jo Hw.no som tar i med sterke ord her). For mye er utelatt.

 

Det manglet at det ikke ble nevnt de ulike HDMI pluggstørrelsene. Det er jo ikke bare en stor og en liten HDMI pluggstandard, men flere kontaktvarianter.

Type C mini, type D micro. I det hele tatt type a,b,c,d,e i store varianter.

I dag er det jo stadig aktuelt med slike kabler da man kobler mer og mer ulike bærbare produkter til TV m.m. Dette er vel særlig aktuelt for lesere av Hw.no, som ikke bare plugger en ny Blu-ray opp mot ny TV.....

 

Når pluggvariantene er utelatt, er det vel ikke "den ultimate guiden"....

 

Tipper noen sikker har kjøpt feil pluggtype, da man har blandet micro med mini osv.

 

Jeg har gjort den siste feilen med å blande micro og mini ved kjøp. Det med HDMI verson 1.x osv. er ganske greit opplyst over tid på ulike nettsteder, samt at butikker også opplyser ganske greit om det. Bra at tallene forsvinner uansett, da er det litt lettere. Så var det pluggtypen i tillegg da...

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

"Det hele startet med HDMI 1.0 i 2002, og med årene så har det kommet fryktelig mange versjoner og standarder."

 

Jaa.. fra 1.1, så har det vært relevante 1.2 og 1.3! Totalt kaos!

 

"«Standard HDMI Cable» støtter oppløsninger på 720p og 1080i."

 

Nei. Nei, nei, nei. Folkens....

Endret av nipsen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har en venninne som jobber på elkjøp som alltid skaffer ting til innkjøpspris. Jeg kjøpte den billigste HDMI-kabelen de hadde og fikk den satt ned fra 200 til rundt 120 for 1.5 meter. Kjæresten hennes kjøpte en 3m Monsterkabel som koster veiledende ca 1200, hun fikk den for 200.... Det er ikke alltid det er så stor forskjell på dyr og billig fra fabrikk :D

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...