Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Tilgang til server via ekstern ip fra internt nett


Anbefalte innlegg

Hvordan kan jeg få tilgang til serveren min via den eksterne ip'n når jeg sitter på mitt eget nett?

 

Server: ubuntu

Router: Inteno FG101 fibersentral

Nettleverandør: Loqal

Serverns ip på det interne nettverket er 10.11.12.13

Den eskterne ip'n min er 200.201.202.203

 

Ip'ene er ikke de "ekte", kun for å gjøre beskrivelsen litt lettere;)

 

Når jeg er tilkoblet mitt eget nett når jeg serveren på 10.11.12.13. Om jeg prøver å koble meg til den ekserne adressen på 200.201.202.203 når jeg kun ruteren.

Når jeg er tilkoblet eksternt nett når jeg serveren via 200.201.202.203.

 

Jeg ønsker å kunne nå serveren via 200.201.202.203 både når jeg er på eksternt nett og mitt eget nett.

 

Årsaken til dette er en synkronisering jeg ønsker å kjøre mot serveren, og her har jeg kun mulighet til å sette opp en tilkobling. Slik det er nå må jeg endre tilkoblingen når jeg er hjemme/ikke hjemme...noe som er et herk:p

Endret av schkaidaiv
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har lyst til å aksessere serveren via nettleser? Hva med å sette opp remote desktop? enten om du bruker Windows sin egen løsning, logmein.com eller teamviewer.com.

 

Da får du i alle fall tilgang til hele maskinen og kan styre denne som du selv vil. Det er i alle fall min anbefaling.

 

 

Mvh Faller

Lenke til kommentar

Hvordan kan jeg få tilgang til serveren min via den eksterne ip'n når jeg sitter på mitt eget nett?

Server: ubuntu

Router: Inteno FG101 fibersentral

Nettleverandør: Loqal

Serverns ip på det interne nettverket er 10.11.12.13

Den eskterne ip'n min er 200.201.202.203

Ip'ene er ikke de "ekte", kun for å gjøre beskrivelsen litt lettere;)

Når jeg er tilkoblet mitt eget nett når jeg serveren på 10.11.12.13. Om jeg prøver å koble meg til den ekserne adressen på 200.201.202.203 når jeg kun ruteren.

Når jeg er tilkoblet eksternt nett når jeg serveren via 200.201.202.203.

Jeg ønsker å kunne nå serveren via 200.201.202.203 både når jeg er på eksternt nett og mitt eget nett.

Årsaken til dette er en synkronisering jeg ønsker å kjøre mot serveren, og her har jeg kun mulighet til å sette opp en tilkobling. Slik det er nå må jeg endre tilkoblingen når jeg er hjemme/ikke hjemme...noe som er et herk:p

 

Har jeg forstått deg riktig hvis jeg forstod spørsmålet slik at du ønsker å nå IP "200.201.202.203" som er din ruters eksterne IP, internt på nettverket? Og så få den forespørselen til å gå til din interne server med IP "10.11.12.13"?

 

Dette kan bli noe problematiskt, da forespørselen kommer internt og skal også rutes internt. Jeg er ikke helt dreven på LAG 3 operasjoner, men vil anta det blir noen konflikter med dette.

 

Jeg antar at grunnen til at du kun når ruteren med den eksterne IP-en internt er for at ruteren ikke vet hvordan den skal rute denne forespørselen. Network Address Translation (NAT) kan være et alternativ her, men er usikker på hvordan konfigurasjonen bli på din ruter for å få forespørslene til å gå dit de skal.

Lenke til kommentar

Dette skal gå helt kurant så lenge man har rett forwarding av de ulike tjeneste (eventuelt NAT). Jeg regner med at man her snakker om at man har fast IP.

 

På mitt oppsett hjemme så bruker jeg i alle fall samme IP internt i nettverket og eksternt. Jeg bruker port forwarding fordi jeg har to linjer, og vil at samme port skal gå til samme sted uansett hvilken linje.

 

DEt at du kun når ruteren skyldes nok det at du ikke har forwardet tjenesten (porten) (f.eks SSH, HTTP etc). Da aner ikke ruteren hvor den skal sende forespørselene videre og den stopper der.

 

NAT-ing (one to one NAT) virker litt på samme måte - men her er det ipadressen og ikke porten (tjenesten) som bestemmer hva som kommer til å skje. Når man NAT-er f.eks 192.168.1.123 (intern server) til 94.136.128.98 (ekstern adresse) vil alle forspørsler til denne adressen uansett port rettes mot 192.168.1.123.

 

Ville startet med eventuell port forwarding - da det jevnt over er greiere å få til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...