Gå til innhold

Adobe forbedrer seg selv


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lite imponert over Akams evne til å holde leserne oppdatert på nyheter i det siste. Denne nyheten er over ei uke gammel, og de fleste som interesserer seg for temaet har vel rukket å få det med seg nå?

 

DPreview rapporterte dette for en uke siden:

http://www.dpreview.com/news/2012/10/03/Adobe-releases-Adobe-Camera-Raw-7-2-lightroom-4-2-final-versions

 

Hadde man fulgt med på f.eks. Lightroom Journal kunne man fått det med seg idet nyheten ble sluppet (forrige tirsdag), og ettersom Lightroom Journal har RSS-feed finnes det ingen unnskyldning for at journalister som tjener til livets opphold med å publisere fotorelaterte nyheter ikke skal klare å holde seg oppdatert på denne fronten.

 

Photokina-dekningen til Akam var heller ikke mye å juble for, til tross for at (såvidt jeg forsto det) Akam til og med hadde medarbeidere på plass på selve messen.

 

Jeg ville vært flau om jeg hadde vært Akam-medarbeider sånn som tilstanden er nå om dagen. Det er svært få artikler jeg idet hele tatt gidder å klikke meg inn på, dels fordi jeg allerede har lest det artiklene omhandler for lenge siden, og dels fordi overskriftene ikke i stor nok grad klarer å fortelle meg at artiklene kan inneholde noe som interesserer meg (jeg er ikke alene om å synes at det kan legges litt mer sjel i å finne en beskrivende overskrift til alle artiklene).

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Håper den nye DNG 1.4 spesifikasjonen bringer DNG for fult inn i kompaktkameraer. Det hadde vært glimrende å endelig få komprimerte bilder med god nok dynamikk til å kunne justere hvitbalanse og mindre justeringer av eksponeringen uten de antikvariske jpeg-artifaktene og statiske dynamikken. Jpeg er en av de store akilleshælene ved kompaktkameraer.

 

Å skifte utsnitt på bilder tatt med multi aspect sensorer er også en glimrende egenskap. Det samme med i-kamera panorama uten at kameraet beskjærer bildene i hjel.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Lite imponert over Akams evne til å holde leserne oppdatert på nyheter i det siste.

 

Det er dessverre et resultat av at vi har måttet kutte ned til bare en ansatt (undertegnede) i tillegg til frilanserne, samt at flere frilansere den siste tiden har vært utilgjengelige pga studier eller andre personlige ting. Når vi er så få, og med et så begrenset budsjett som vi har, får små hendelser store utslag. Dessverre.

 

Photokina-dekningen til Akam var heller ikke mye å juble for, til tross for at (såvidt jeg forsto det) Akam til og med hadde medarbeidere på plass på selve messen.

 

Det stemmer at jeg var på Photokina. Photokina er en så stor messe at vi hadde planlagt å sende to, men av diverse årsaker ble det bare jeg som dro. Det stemmer også at de frilanserne som faktisk var tilgjengelige jobbet livet av seg her hjemme, med å få ut så mange saker som mulig, mens jeg jobbet livet av meg der nede, med å finne og formidle informasjon hjem til dem så raskt og grundig som mulig. Flere av dagene jobbet jeg 12-14 timer uten å ha tid til å sette meg ned og skrive noe særlig, eller for den saks skyld spise lunch.

 

Og nei, jeg får ikke overtidsbetalt, og får faktisk også i svært liten grad avspasering i bytte med ekstra arbeid. Det er grenser for hvor mye man er villig til å jobbe gratis.

 

(jeg er ikke alene om å synes at det kan legges litt mer sjel i å finne en beskrivende overskrift til alle artiklene).

 

Enig, men dette har vi føringer fra oven på, og det er da dessverre kun i begrenset grad opp til oss.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Og dette er kun tilgjengelig for cs6 og lightroom?
Adobe bekreftet da Elements 11 ble lansert at CS6 og E11 benytter samme RAW-konverter, og senere også overfor Akam at Elements vil benytte samme ACR-oppdateringer som CS6.

 

For øyeblikket tester jeg Adobe Premiere Elements 11, og RAW-filene fra 60D åpner Adobe Camera RAW 7.2 når jeg åpner bildene i Elements.

Lenke til kommentar

Forklaringen kan være hva den vil, Are - status er uansett at så lenge jeg som bruker ser at jeg får siste nytt raskere ved å oppsøke andre nettsteder enn Akam, så vil Akam få færre besøk fra min datamaskin.

Men da er det kanskje en ide å spørre om hvem vi skal rette vår frustrasjon til; isteden for å kjefte på Are og Co?

Endret av tomsi42
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Gjetter på at diskusjonsforumet genererer 1000 ganger flere klikk enn enhver artikkel på forsiden, så det kan vel umulig ha stort å si for antall brukere/klikk om nyheter kommer ut et par dager senere enn andre steder på web-en.

 

Selv om nyhetene skulle komme ut på dagen vil det uansett være en eller annen i forumet som har plukket den med seg fra andre steder på nettet, og allerede laget en tråd om saken.

 

Synes genuine Akam-artikler av typen "sånn ble dette bildet til" og "månedens bilder" er uendelig mye viktigere for Akam enn at lanseringsnyheter er ute på timen. Disse lanseringsnyhetene får alle som deltar på forumet med seg relativt raskt uansett.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Om kritikken er fortjent eller ikke, så må det vel være Are og Co som tar den diskusjonen videre opp i systemet og ikke oss?

Hvis du har følgt med litt på forumet, så ser du at Are & Co sier at stadig prøver å komme med inspill oppover i systemet. Uten at det er noen som hører på de. Bare å se på diskusjonen rundt Adblock tidligere i år.

Lenke til kommentar

Det er dessverre et resultat av at vi har måttet kutte ned til bare en ansatt (undertegnede) i tillegg til frilanserne, samt at flere frilansere den siste tiden har vært utilgjengelige pga studier eller andre personlige ting. Når vi er så få, og med et så begrenset budsjett som vi har, får små hendelser store utslag. Dessverre.

Men blir ikke dette bare en ond sirkel? Færre ansatte, færre artikler, færre lesere, færre treff?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om kritikken er fortjent eller ikke, så må det vel være Are og Co som tar den diskusjonen videre opp i systemet og ikke oss?

Hvis du har følgt med litt på forumet, så ser du at Are & Co sier at stadig prøver å komme med inspill oppover i systemet. Uten at det er noen som hører på de. Bare å se på diskusjonen rundt Adblock tidligere i år.

 

Jeg har følgt med litt på forumet, men har dessverre ikke fått med meg det du prater om.

Men ikke missforstå meg, jeg kritiserer ikke Are og Co, men mener at vi som brukere ikke kan pålegges ansvaret for å ta denne diskusjonen mot ledelsen i Tek.

 

Det innholdet som Akam genererer som Keyser28 beskriver, synes jeg er helt glimrende og det er disse jeg ser frem til. I mellomtiden derimot så er nok andre nyhet-nettsider mer interessante å følge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er dessverre et resultat av at vi har måttet kutte ned til bare en ansatt (undertegnede) i tillegg til frilanserne, samt at flere frilansere den siste tiden har vært utilgjengelige pga studier eller andre personlige ting. Når vi er så få, og med et så begrenset budsjett som vi har, får små hendelser store utslag. Dessverre.

Men blir ikke dette bare en ond sirkel? Færre ansatte, færre artikler, færre lesere, færre treff?

Dessverre blir resutlatet ikke uvanlig slik du skisserer i 2. setning - en dominoeffekt som utvikler seg negativt og ender veldig ofte med at alt ligger dødt til slutt.

 

Men man kan som regel ikke belaste den ene ansatte (som i dette tilfellet) for selvdestruksjonen - det er grenser for hva 1 menneske kan produsere.

 

Å drive nettsted i Norge, fra Norge og i et tildels nisjemarked hvor man heller ikke er alene, er vanskelig økonomisk av flere naturlige årsaker: Norsk er et myggaktig minoritetsspråk som har promillepotensiale på verdensbasis, norske driftsutgifter er blant de høyeste i verden (lønninger, lokaler, utstyr osv). Når så reklameinntekter stort sett kun er basert på besøk fra nordmenn og ikke "hele" verden som f.eks mange av de engelskspråklige fotonettstedene er, sier det seg selv at man har små marginer. Eierne vil som regel og ha en krone eller to i pungen.

 

Selv Sol, Norges største nettportal har i perioder hatt kniven på strupen og måtte både barbere seg og snu alle skåler (men de har etter min mening valgt feil strategi ved å satste for ensidig på en brukergruppe, og ikke bredt nok - en tabbe mange nettsted har måtte ta ned flagget for til slutt). Det norske markedet er egentlig veldig lite i en enorm nettverden. Og paradoksalt nok er de som i Norge tjener mest reklamekroner i forhold til innsatsen, norske fjortisbloggere (rosabloggerne).

 

Vi får håpe på bedre tider fremover for Akam.

 

Tor

Endret av TorVidle
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dessverre har TorVidle mye rett i det han skriver her, men økonomisk er det bedre tider for Akam allerede.

 

I fjor gikk vi med underskudd fordi vi mye av tiden var to ansatte (Akam har faktisk hatt tre stillinger, for noen år siden), fordi det var generelt dårligere tider, og sist men langt fra minst fordi sammenslåingen av Eddas og A-pressens teknologisider i fjor ble forsinket til februar-mars. Dermed var det for sent for årsavtaler og slikt som danner en stor del av våre inntekter, med det som følge at hele Tek gikk med noen millioner i underskudd i 2011.

 

2012 ser mye bedre ut, ikke minst for Akams del. Årsbudsjettet ble passert i sommer en gang, og det beregnes at Akam i 2012 totalt går ca i null (før første gang på ca 5 år) eller kanskje til og med litt i pluss (Hallelujah!). Det betyr neppe en stilling til, som jeg har lobbyert heftig for, men forhåpentligvis får vi litt romsligere frilansbudsjett neste år. Akkurat dette er imidlertid ennå temmelig usikkert, og bare mine spekulasjoner.

 

Jeg må også ta forbehold om at jeg ikke sitter med hele bildet, da økonomien (annet enn frilans- og reisebudsjettet for Akam) ikke er mitt bord. Vi har ganske sterke skillelinjer mellom salg og redaksjon, av presseetiske grunner.

 

Uansett ser det ut til at vi har litt mere penger igjen på frilansbudsjettet for resten av året enn estimert, og i morgen tidlig kommer det derfor en utlysing etter nye nyhetsfrilansere for Akam.

Endret av Aetius
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Forklaringen kan være hva den vil, Are - status er uansett at så lenge jeg som bruker ser at jeg får siste nytt raskere ved å oppsøke andre nettsteder enn Akam, så vil Akam få færre besøk fra min datamaskin.

 

Hva tempo angår så klarer vi dessverre ikke å konkurrere med DPreview anyway. De får ofte preproduksjonsmodeller før resten av bransjen hører ryktene engang, og selv om vi og resten av bransjen er rasende på praksisen, endrer det lite.

 

Det Akam må konkurrere på er at vi skriver på norsk, at vi kommer med våre synspunkter, og diverse originalt stoff. I tillegg til nyheter, selvsagt, men et utvalg av nyheter. Vi har verken ressurser til å skrive om alt av nyheter, eller teste alt vi ønsker å teste, så et utvalg må helt klart foretas. Hva tester angår så har vi da gjort det valget å nedprioritere billige kameraer som ikke blir lenge i markedet, fordi tester av mer avanserte kameraer er "gyldige" lengre og dermed leses av flere før de mister sin relevans. Enkel matematikk, dessverre.

 

Akams problem er at vi på samme tid er for små og for store. En god del arbeid må gjøres uansett, uten at det resulterer i noen artikler. For en større side som Hardware, som har fem fast ansatte der Akam har én er dette ikke den helt store prosentandelen av alt arbeidet som må gjøres, men for Akam er kanskje arbeidsmengden ca den samme, men det utgjør prosentvis en mye større andel av alt arbeidet som gjøres på Akam.

 

Bare denne uken har jeg for eksempel brukt mye tid på å skrive en guide til publiseringssystemet vårt for frilansere som ikke bor i Oslo og derfor ikke kan komme innom for opplæring, hatt redaktørmøte, gjort reseach på fornying/oppdatering av et viktig aspekt av testrutinene våre, vært i møte med resten av klubbstyret, og brukt praktisk talt hele dagen i dag på obligatorisk kurs i intervjuteknikk. Alt i alt er alt har dette tatt ca 70% av arbeidstiden min disse tre dagene. Dette arbeidet er høyst nødvendig, men er usynlig for leserne. Inntil det ikke gjøres. Da faller hele siden sammen som et korthus, og effektene blir synlige for leserne.

 

Men da er det for sent. :(

Endret av Aetius
  • Liker 6
Lenke til kommentar

...med det som følge at hele Tek gikk med noen millioner i underskudd i 2011.

 

2012 ser mye bedre ut, ikke minst for Akams del.

 

Det var betryggende å lese at vinden kan ha snudd og tallene ikke behøver knallrød markering. Ville blitt trist hvis akam måtte ta ned seilene.

 

Det er både fordeler og bakdeler å være en bit av en stor greie med mange fingre - en trygghet når skoene er forplantet med size 46, men vanskelig når kjempen balanserer på stiletthæler og er kanskje topptung i tillegg.

 

Tor

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...