Gå til innhold

Platebransjen vil stoppe salget av brukt digital musikk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"– Ved videresalg av fysiske eksemplarer skjer det ikke noen ny eksemplarfremstilling. Det er det samme eksemplaret som selges, og selger mister muligheten til å gjøre nytte av det eksemplaret han solgte. Dette står i motsetning til salg av digitale eksemplarer, der selger har en mulighet til å beholde et fullgodt elektronisk eksemplar, sier Wadahl Uhlen til statskanalen."

 

CD-brennere må være en helt ny verden for disse folkene

  • Liker 7
Lenke til kommentar

"– Ved videresalg av fysiske eksemplarer skjer det ikke noen ny eksemplarfremstilling. Det er det samme eksemplaret som selges, og selger mister muligheten til å gjøre nytte av det eksemplaret han solgte. Dette står i motsetning til salg av digitale eksemplarer, der selger har en mulighet til å beholde et fullgodt elektronisk eksemplar, sier Wadahl Uhlen til statskanalen."CD-brennere må være en helt ny verden for disse folkene

De har kun hørt om Jøtul cd brennere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"– Ved videresalg av fysiske eksemplarer skjer det ikke noen ny eksemplarfremstilling. Det er det samme eksemplaret som selges, og selger mister muligheten til å gjøre nytte av det eksemplaret han solgte. Dette står i motsetning til salg av digitale eksemplarer, der selger har en mulighet til å beholde et fullgodt elektronisk eksemplar, sier Wadahl Uhlen til statskanalen."

 

CD-brennere må være en helt ny verden for disse folkene

 

Det vil si at jeg har lov til å kjøpe alle CD-plater jeg har lyst på (men egentlig ikke har råd til), for å selge dem til noen etter å ha laget en digital kopi til meg selv. Og dette er fullt lovlig, mens pirater som deler sine eksemplarer med andre er fyfy? Logic make sense.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Den dagen vi også får dette i tjenester som Steam, digital nedlasting av film osv. vil jeg endelig føle at vi har kommet noen skritt videre ift. digital underholdning. Dette vil i mine øyne nok også føre til mer "turn-over" i motsetning til hva bransjen selv tror.

 

Godt tilrettelagt bruktsalg av digitalt innhold vil kunne føre til mer salg da det er enklere å finansiere nye innkjøp/oppgradering samt at flere går vekk fra piratkopiering om de kan kjøpe brukt. Dette er det samme prinsippet som innenfor alt annet. Kan man selge sin 2-3 år gamle bil er det enklere å gå til forhandleren og kjøpe en ny.

 

Det er også en stor fordel på denne arenaen, kjøper man digitalt innhold brukt så har ikke varen forringet seg i kvalitet. Man slipper problemer som slitasje, riper, materialistiske skader etc. Det eneste momentet er om varen er av en slik art at alder har negativ innvirkning, men dette er helt opp til kjøper og dens verdisyn på produktet.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+214asdf125

CD-brennere må være en helt ny verden for disse folkene

CD-leser er vel ille nok; jeg tar lossless-kopi av alle CDene mine og legger de vekk så originalene slipper å ripes.

Lenke til kommentar

Jeg kjøper brukt digital musikk hele tiden på Amazon, de selger brukte CDer for 1 penny (i Storbritannia). Aner ikke hvordan de tjener penger, men det er den beste dealen man finner for tiden for mange CDer. Fordi CD er et digitalt medium er de like bra som nye CDer. Etter de er rippet i FLAC format går de i skuffen og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med dem, men jeg er ikke under den misforståelsen at CDene kan selges hvis jeg beholder FLAC'en.

 

Dette til sammenlignign med nedlastning av musikk, hvor Beatport er det eneste stedet jeg vet som selger musikk i CD-kvalitet, og de tar £ 1 ekstra *per sang*. Jeg betalte over 200 kr for et Calvin Harris album for litt siden. Fatter ikke hvorfor de er så sære med å tilby lossless musikk (beklager off topic rant ;)

 

Lenke til kommentar
– En slik forretningsmodell er etter mitt syn klart i strid med norsk åndsverklov.
Siden når var lovverket subjektivt?

 

lovverket er "subjektivt". Ellers hadde det ikke vært behov for advokater og loven hadde i mange tilfeller endt opp med å være ekstremt urettferdig.

 

Loven består av en haug med retningslinjer og tekster/dommer som tilsammen motsier hverandre avhengig av tiltalen og situasjonen. Så den må tolkes etter beste evne :) Dessverre klarer ikke loven å holde følge med resten av samfunnet, så når det gjelder digital eiendom er det mye "svada" for å prøve å gjøre det rettferdig for alle. med mer eller mindre hell. Derfor "En slik forretningsmodell er etter mitt syn klart i strid med norsk åndsverklov"

  • Liker 4
Lenke til kommentar

"Ved videresalg av fysiske eksemplarer skjer det ikke noen ny eksemplarfremstilling. Det er det samme eksemplaret som selges, og selger mister muligheten til å gjøre nytte av det eksemplaret han solgte. Dette står i motsetning til salg av digitale eksemplarer, der selger har en mulighet til å beholde et fullgodt elektronisk eksemplar".

 

Hvordan kom han fram til det?! Hvis det er slik at Redigi.com sitt system krever bevis for at filen er lovlig (fra itunes) og at den slettes på selgers maskin ved salg så er det ingen forskjell mellom digitalt og fysisk videresalg.

 

Man kan i like stor grad kopiere et fysisk eksemplar som et digitalt. Noen folk har sirup i skallen. Disse kan deles inn i to undergrupper; de som ikke vil ha endringer pga egeninteresser og de som bare vil at ting skal være som de alltid har vært. Platebransjen har vel en fin blanding av disse to.

Lenke til kommentar
– En slik forretningsmodell er etter mitt syn klart i strid med norsk åndsverklov.
Siden når var lovverket subjektivt?

 

Det finnes ingen, eller i i hvert fall svært få, lover som er gjeldende rett kun utifra lovteksten; de fleste lover må tolkes/subsumeres. Dette trenger ikke å bety at lovverket er subjektivt at den grunn.

Lenke til kommentar

griske jævler. heldigvis er EU ganske streite på regelverket sitt så de kommer nok ikke langt i europa.. null fokus på å gjøre kunder fornøyde eller å tilfredstille behovene markedet faktisk har. nekter å kjøpe musikkcder fordi jeg vil ikke støtte den driten her.. digitale tjenester bruker jeg derimot hele tiden(spotify spesielt)

 

er ikke for piratkopiering men hvis det blir eneste måten å nyte musikk uten skit som det her gjør jeg det istedenfor...

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...