Gå til innhold

iTunes U i bruk på videregående skole


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Begynner vel å bli litt vel mye digitale hjelpemidler i den videregående skolen?

Skulle nesten likt å sett hvor mange skoletimer som går tapt på bruk av sosiale medier/spilling i timene, var lærling på en skole så hørte frustrasjonen til lærerne med elever som ikke følger med i timene men heller driver dank på nettet.

Blir også en god del som får seg et lite sjokk når de kommer over til høgskolen og penn og papir kommer fram.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som vanlig gidder ikke folk sette seg inn i hva de kommenterer, ser jeg. Så lenge det er apple som står bak, så er det crap?

 

iTunes U er jo i motsetning til mange andre digitale hjelpemidler veldig bra. Høyskole-argumentet fungerer ikke, siden det er nettopp dette her iTunes U (U = university) sin sterkeste side ligger. Fungerer ypperlig som tilskudd i fag på universitet. Har selv med stort hell brukt iTunes U i grunnleggende emner på NTNU (calculus, algdat, disk. mat., osv. pluss obj. C, java)

 

Det er bra at ildsjeler tar tak i pensum til videregående, siden dette ikke har vært noe særlig å skryte av.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

De timene går uansett, enhver har jo bærbar i undervisningsammenheng disse dager, og på videregående så har man jo ansvar for egen læring så de får nesten ta det på sin egen kappe om de ikke gidder å løfte en finger. Det er ikke riktig å forhindre teknologiske fremskritt i skolen bare fordi enkelte velger å konsekvent misbruke det til andre ting.

 

 

Og det er da ingenting negativt i at iTunes U benyttes? Hvorfor skal ikke skolen basere seg på et oppegående system, som er enkelt for både elever og lærere og sette seg inn i? Bare fordi det er Apple som står bak? Følger ikke helt denne logikken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som vanlig gidder ikke folk sette seg inn i hva de kommenterer, ser jeg. Så lenge det er apple som står bak, så er det crap?iTunes U er jo i motsetning til mange andre digitale hjelpemidler veldig bra. Høyskole-argumentet fungerer ikke, siden det er nettopp dette her iTunes U (U = university) sin sterkeste side ligger. Fungerer ypperlig som tilskudd i fag på universitet. Har selv med stort hell brukt iTunes U i grunnleggende emner på NTNU (calculus, algdat, disk. mat., osv. pluss obj. C, java)Det er bra at ildsjeler tar tak i pensum til videregående, siden dette ikke har vært noe særlig å skryte av.

 

Det er ingen som sier at løsningen er crap, men man kjøper og knytter seg til en løsning som tilbys av et firma som eier hele produksjons og økosystemet, fra HW til SW. Dette er aldri heldig.

 

Man kan sammenligne med PC og påpeke at det meste kjører på MS, men det blir ikke det samme. For her lages datamaskiner av mange produsenter, og SW kan lages og distribueres fritt. Det er altså et økosystem som involverer svært mange, ikke bare en.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er enig i problematikken som ligger rundt Apples økosystem. "Lock-in" er et problem som vi er veldig klar over. Som en offentlig skole og aktør er det derfor viktig at innhold er allment tilgjengelig, uavhengig av plattform. Alt innhold som finnes på iTuneU er parallellpublisert på youtube, og innholdet er der kategorisert i spillelister og tagget slik at brukeren enkelt kan finne fram til ønsket innhold. Alle videoer er også CC-lisensiert, slik at sluttbrukeren står ganske fritt til å bruke videoene etter eget ønske.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Genialt. Gjer smårollingane avhengig av Apple, slik at dei kun kjøper det når dei blir eldre.

 

Jeg bare lurer, hva er det som er SÅ fryktelig galt med Apple? Hvorfor hater dere Apple? Har dere i det hele tatt en grunn? Svar meg på de spørsmåla, jeg må bare vite hva som er så galt med Apple...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

are lurer, hva er det som er SÅ fryktelig galt med Apple? Hvorfor hater dere Apple? Har dere i det hele tatt en grunn? Svar meg på de spørsmåla, jeg må bare vite hva som er så galt med Apple...

Har hatt 2 ipods, 1 iphone og 2 MBA.

Eg hater apple fordi det er dritt. Varene koster dobbelt så mye enn liknandes frå andre produsenter. Kvalitet er halvparten... på det beste.

Iphone (3gs) - mistet dekning heile tiden, klikka, restarta, mista nettet.

ipod1 - etter 1 år så var battari tiden 1/10 av originalt.

ipod2 - brukte i 4-5 månad - fungera perfekt så langt...

MBA - overvarma og klikka selv med LETT bruk. Tok meg heile 8 reparasjoner!!! i løpet av 3 år for å få ein ny.

MBA 2 - nye MBA, ca 2 uker gamal. Freezes heile tia, finst ikkje noe måte å fikse det på, ifølge internett.

Apple-store foreslår "reinstalere systemet", selv om 10000 andre har prøvd det, utan å lykkes.

 

For å oppsumere: Positivt: Det er bra design. Der slutter det. Eller eg kan jo sei at det er gode produkter, så langt dei fungerer. Problemet er vel at dei gjør det så å si aldri.

Nexus one, som var kjøpt før 3gs fungerer bedre den dag idag. SGS3 - utmerket.

Gamle laptop (kjøpt i 2005!!!) blei ikkje så varm som MBA frå 2010 med same workload.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Serpentbane666: For oss så fungerer iTunesU som en streaming-tjeneste som tilbyr innholdet ut til mange sluttbrukere på en strømlinjeformet måte, og i et egnet format. Vi betaler ingenting til Apple, og det er vi som står for kvalitetssikring og redaksjonell kontroll. Vi bruker også flere publiseringskanaler.

 

Det overordnede målet for oss er at flest mulig, uavhengig av plattform, skal få tilgang til godt lærestoff, som de selv velger hvordan skal brukes.

 

Du kan lese mer her: https://plus.google.com/114455286376265210253/posts/24yrhdNuLVf

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
are lurer, hva er det som er SÅ fryktelig galt med Apple? Hvorfor hater dere Apple? Har dere i det hele tatt en grunn? Svar meg på de spørsmåla, jeg må bare vite hva som er så galt med Apple...
Har hatt 2 ipods, 1 iphone og 2 MBA.Eg hater apple fordi det er dritt. Varene koster dobbelt så mye enn liknandes frå andre produsenter. Kvalitet er halvparten... på det beste.Iphone (3gs) - mistet dekning heile tiden, klikka, restarta, mista nettet.ipod1 - etter 1 år så var battari tiden 1/10 av originalt.ipod2 - brukte i 4-5 månad - fungera perfekt så langt...MBA - overvarma og klikka selv med LETT bruk. Tok meg heile 8 reparasjoner!!! i løpet av 3 år for å få ein ny.MBA 2 - nye MBA, ca 2 uker gamal. Freezes heile tia, finst ikkje noe måte å fikse det på, ifølge internett.Apple-store foreslår "reinstalere systemet", selv om 10000 andre har prøvd det, utan å lykkes.For å oppsumere: Positivt: Det er bra design. Der slutter det. Eller eg kan jo sei at det er gode produkter, så langt dei fungerer. Problemet er vel at dei gjør det så å si aldri.Nexus one, som var kjøpt før 3gs fungerer bedre den dag idag. SGS3 - utmerket.Gamle laptop (kjøpt i 2005!!!) blei ikkje så varm som MBA frå 2010 med same workload.

 

Takker for svar. Jeg har uansett aldri hatt problemer med mine Apple produkter (kanskje bare hatt flaks? ;)

Aldri vært på reparasjon, minuset er at iOS ikke har mye til brukertilpasning, og at batteriet er ikke verdens beste.

 

Jeg har dessuten bestilt meg en iPhone 5, men når jeg må ha meg en ny, blir det nok Samsung :)

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke at folk som kritisere bruken av Itunes U pga. Apple burde blitt stemplet som Apple hatere så fort her. Problemet er ikke at det er Apple, men at skolen bruker et lukket system som isteden for et åpent. Jeg er ikke 100% inne på hvordan det hele fungere men sjansen er jo at ungdommene som allerede har ganske "fanboy" altså unøytral syn på Teknologi og spesielt Apple blir sugd mer opp i Apple-hypen siden de faktisk blir tvunget til å bruke det, dette er litt som propagandere fra diktatorer, bare her er det Apple som blir hylt. Unger blir utsatt for propaganda og tenke ikke selvstendig eller kritisk lenger.

 

Jeg synes at kritisk merke uavhengig handling burde læres på skolen i tillegg til prisbeviset.

 

Folk flest kjøpe Apple bare pga. av merke og at det er liksom "kult" og alle har det. De færreste tenke i hele tatt på å sjekke ut alternativene.

 

Er glad at jeg begynne som lærling snart. Når jeg blir tvunget til å bruke iTunes på Skolepc som jeg ble tvunget til å kjøpe fra kommunen så er det ikke artig lenger.

 

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Serpentbane666: For oss så fungerer iTunesU som en streaming-tjeneste som tilbyr innholdet ut til mange sluttbrukere på en strømlinjeformet måte, og i et egnet format. Vi betaler ingenting til Apple, og det er vi som står for kvalitetssikring og redaksjonell kontroll. Vi bruker også flere publiseringskanaler. Det overordnede målet for oss er at flest mulig, uavhengig av plattform, skal få tilgang til godt lærestoff, som de selv velger hvordan skal brukes. Du kan lese mer her: https://plus.google.com/114455286376265210253/posts/24yrhdNuLVf

 

Greit nok at mateielat produseres i åpene formater, men saken er like vell at funksjonaliteten til videoene på youtube begrenser seg i forhold til selve iTunesU, naturlig nok (uten at jeg har sett spesifikt akkurat på hvordan dere gjør dette). Det er altså distribusjonsmetoden som er problemet. Man kan så klart bruke dette på en windowsmaskin, om man oppretter en iTunes konto, men i en tid der nettbrett stadig er det folk benytter setter dette er rask stopper for Android og Windows RT nettbrett, ergo fører det til at man blir "tvunget" til å kjøpe apple-produkter om man har et av disse andre, men ønsker å bruke tjenesten fullt ut. Det samme gjelder unix/linux der iTunes ikke finnes (sist jeg sjekket).

 

Jeg ser mye bra med dette, missfortstå meg rett, men om man har et behov for å dobbeltposte på youtube er det noe som er galt...

 

Jeg innser dog at det kanskje ikke finnes mange alternative produkter som gjør dette lett nok for alle. Vi har Blackboard, men det har sine mangler. Fordelen med den er imidlertid sammhandlingsmulighetene som totalt mangler med iTunesU, men det blir i neste runde en tolkning av konsept.

Lenke til kommentar

Her har jeg nesten en følelse av at folk leter etter negative ting. Hadde det vært bedre om de bare la ut på YouTube, og droppet iTunes U?

 

Det de oppnår ved å legge det ut på iTunes U er å nå et større publikum, og man kan enkelt abonnere på kurs. Hva er galt med dette? Man trenger heller ingen iTunes-konto for å laste ned.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...