Gå til innhold

[Løst] Valg av objektiv for landskap og allround ?


Anbefalte innlegg

Heisann !

 

Er totalt ny i gamet og har et Canon EOS 550D kamera samt følgende objektiv:

- Canon EFS 18-55mm m/AF Macro 0.25m (fulgte med kamera)

- Canon 75-300mm m/AF macro 1.5m (fulgte også med kamea)

 

Driver å sette meg inn i terminologier osv. men har skjønt det såpass at standard objektiver som følger med et kamera fra fabrikken ikke nødvendigvis er verdens beste.

 

Har som mål å klare å ta landskapsbilder/natur gjerne i skomring og samtidig kunne ta bilder av motiver på en normal avstand.

 

Så lurte på å skaffe et da bedre objektiv til formålet..... så her kommer det jeg da lurer på:

- hvilken brennvidde burde jeg ha?

- Er det annet jeg burde tenke på?

 

Ønsker noe innenfor prisklassen ca.3000,- og tilkoblingen til kameraet er EF eller EF-S.

 

 

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her kommer du til å få en haug av annbefalinger, da landskap ikke kan knyttes til en spesiell brennvidde før man vet hva slags utsnitt du ønsker og hvor langt unna landskapet du er.

 

Står du midt på en åker og vil ha med hele åkeren og disen som ligger over, kan en supervidvinkel være greia. Står du derimot midt på åkeren og skal ta bilde av trærne på bortsiden og kanskje fjellene i bakgrunn trenger du normalt sett mer tele.

 

Til landskapsbilder i godt lys bør ikke lysstyrke på objektivet være noe du bør bruke mye penger på (med tanke på budsjettet ditt)

Lenke til kommentar

Du er jo allerede godt dekket med brennvidder, og til landskap kan du bruke alt fra ekstrem vidvinkel til ekstrem tele. Landskapsfotografer blender stort sett ned og bruker stativ, så lysstyrke blir ikke nødvendigvis tema.

 

Så hvilken brennvidde du trenger er det vanskelig å svare på, men bruk det du har for å finne ut hvilke brennvidder du liker.

 

Hvis du ikke allerede har stativ ville jeg i første omgang handlet det, samt en rimelig trådutløser fra Ebay.

 

Som landskapsfotograf er et godt stativ essensielt.

 

Jeg ville fokusert på teknikk før objektivkjøp hvis jeg var deg, for der vil du som nybegynner sannsynligvis ha veldig mye å hente.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

takker for innspill, har faktisk et stativ, så er vell bare å komme seg ut og prøve :)

 

Med tanke på utsnitt så ser jeg for meg typiske bilder fra fjell ned i daler samtidig som at jeg klarer å hente inn en klar å fin bakgrunn, farger o.l. er vell noe å redigere i etterkant ?

I tillegg store landskap, type store åpne fjelllandskap.Bilder i skomring type solnedgang, oppgang , nordlys osv.

 

Så oppsumert:

- Stativ og teknikk !

Lenke til kommentar

Bruk stativ og en fjernutløser eller timeren i kameraet.

 

Bruk AV på programhjulet og finn et holdepunkt i bildet som er ca. 1/3 inn i bildet* og fokuser på det "holdepunktet burde være blikkfanget i bildet", kan være en fordel og bruke et fokuspunkt i kameraet og flytte punktet i bildet så du får fokus på rette plass, sett gjerne blender på f/5.6 eller mindre blender "større tall" jo mindre blender jo mer i bildet blir i fokus, du må kanskje bruke en relativ lang lukkertid og da er det fint med stativ. Du kan også kjøre opp iso litt normalt pleier jeg og la iso stå på 200.

 

Du kan spandere på deg et polariseringsfilter "PL-filter" for og få bedre kontraster i overgangene i skyene samt varmere farger og eventuelt fjerne refleksjoner i vann, metall og glass.

 

* det er en regel som kan brytes :)

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Foran på objektivet ditt står det et tall, foreksempel 58mm, det indikerer diameteren på objektivet, og du må ha et filter med samme diameter, bruker du et UV-filter står diameteren på siden av filteret, og du må ta det av før du bruker andre filter.

 

Et PL-filter burde kun brukes i de situasjonene det er behov siden de stjeler endel lys så lukkertiden blir litt høyere.

 

Et filter til ca. 500.- i Norge kan du betale ca. 200.- for fra utlandet, og et fileter som koser ca. 1000.- i Norge koster ca 500.- i utlandet.

Clas Ohlson har et som begynner fra 299.- et helt greit filter som koster ca.250 Nkr. på maxsaver. Andre butikker tar fra ca 500.- for samme filter.

 

Jeg handler filter fra Maxsaver, men det er filter som fort koster over 1000.- i Norge.

Lenke til kommentar

Har vært en stund på sjøen per dags dato og har egentlig kommet fram til at maks 300mm er for lite, vurderer å investere i et Sigma 150-500mm objektiv for å komme nærmere horisonten og utsnittene jeg synes blir et bra produkt. Ser denne er diskutert på forumet og er vell egentlig ingenting som er et bedre valg i samme prisklassen så vidt jeg har forstått ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...