Gå til innhold

Zak McKracken ? Flyvertinnenes skrekk (Amiga, PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mener jeg spilte det på Amiga, husker det godt.. Husker jeg den gang tenkte at dette spillet var starten på at vi etterhvert kunne gjøre Alt i spill, Men utviklingen har gått motsatt vei, alt vi trenger i dag blinker, det er A til B spilling samt flere spill er mer B film en et faktisk spill ... ble ikke helt som jeg håpet på den gang ...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Zak McKracken ligger høyt oppe på min all-time topp 10-liste over spill uansett sjanger. Har rundet det minst 7 ganger ( men måtte ha kart til labyrintene ). Jeg likte svært godt temaet, mangfoldet av steder man kunne dra til og følelsen man fikk av frihet i spillet. Man kunne, som du nevner, løse mange av gåtene på flere måter, og man kunne gjøre mange trivielle ting, som ikke var nødvendige for spillet, men som likevel ga inntrykk av at "alt" var mulig.

 

For øvrig en liten faktafeil inni artikkelen:

Aliens prøver å gjøre folk dumme vha. en maskin som lager støy på telefonnettet. Ingenting å gjøre med TV-nettverket, selv om problemet blir illustrert av nyhetsoppleseren på TV, som tydelig har blitt påvirket selv :)

 

Ellers trengte ikke jeg smørekniven for å få tak i lighteren, all den tid man bare kan plukke med seg setet. Flyvertinnen annonserer i starten av flyturen at "in the event of a water landing, your seat may be used as a flotation device" ( litt fritt etter hukommelsen ), men dette kan jo være en av mange gåter som kan løses på forskjellige måter.

 

Anbefaler for øvrig å prøve den blå krystallen på alle dyrene i spillet. Yak'en i Tibet er spesielt fornøyelig. :)

 

Å få neste ukes lottonummer fra Aliens konge kledd som Elvis er også en høydare.

 

I could go on...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For øvrig en liten faktafeil inni artikkelen:Aliens prøver å gjøre folk dumme vha. en maskin som lager støy på telefonnettet. Ingenting å gjøre med TV-nettverket, selv om problemet blir illustrert av nyhetsoppleseren på TV, som tydelig har blitt påvirket selv :)

Duh, takk for det. Aner ikke hvorfor jeg skrev TV-signaler, selv om det egentlig hadde passet bra om TV-en gjorde folk dumme.

 

Tror aldri jeg har prøvd å bare ta setet. Litt merkelig. Men kan i alle fall bekrefte at min løsning funker, for den brukte jeg da jeg tok bildene til artikkelen.

Lenke til kommentar

Dette spillet er jo helt genialt! Husker også godt Maniacs. Dog, jeg var bare rundt 8 år på denne tiden så litt begrenset hva man klarte på egen hånd. Gode gamle Iniana jones, larry osv. var alle bra spill som fikk meg til å se lyst på fremtiden... litt lettere skuffet over nivået på adventure spill idag, "Heroes" er fortsatt mer fleksibelt enn dagens spill. Dette er riktignok enda eldre.

Utrolig morsom lesning! (selvom det plutselig får meg til å føle meg litt eldre ;-) )

Endret av Dingy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Morsomt. Dette spillet kom ut på et tidspunkt hvor jeg bare visste hva Sierra var, så jeg har ikke spilt det.

 

Tyskerne har selvsagt kommet opp med en uoffisiell oppfølger, kalt Between Time & Space. Den er vel bare ute på tysk for øyeblikket, men de jobber så vidt jeg vet med en engelsk versjon. Om man behersker tysk, så kan den lastes ned her:

 

http://www.mckracken.net/

Lenke til kommentar

Ah, Zak McKracken - takk for at du skrev om min gamle helt og uten å tenke meg veldig hardt om: mitt favorittspill gjennom tidene. Det ga meg en vanvittig mestringsfølelse å runde dette spillet, en prossess som fortoner seg som flere år og det var det kanskje også. Det hendte det kom små drypp av løsningen gjennom Datormagasinet eller andre spillblekker, kanskje hadde en kompis klart å gjøre noe som jeg ikke hadde, kanskje kom en bit av løsningen gjennom gåteknekking i underbevisstheten etter en stund eller bare ren modning i alder. De Satans labyrintene er et vondt minne, samme med de figurene man måtte tegne inn. Fytti katta så mye tid jeg har brukt på prøving og feiling der. Men jeg elsker humoren i spillet, historien, åpenheten og ikke minst MELODIEN! Jeg vet ikke helt hvor glemt dette spillet er, på YouTube er det i hvert fall en drøss av versjoner av åpningsmelodien. Skulle gjerne ha spilt den tyske oppfølgeren, det virker som om det jobbes sakte men sikkert (?) mot et engelsk versjon. Tar antakelig kortere tid å friske opp skoletysken, dog.

 

Takk igjen for finfint gjensyn med Zak! Akkurat hva jeg trengte etter å ha labbet hjem i regnværet etter nok en dag på kontoret. Tror det går mot ny runde ganske snart, begynner å bli et par år siden sist jeg rundet spillet.

Lenke til kommentar

Aah....good memories! dette spillet klarte jeg og en venn når vi var ca 12år, helt uten guider eller tips. Starten av spillet er sinnsykt vanskelig, men det ble enklere når vi fikk åpnet døren på Mars, og når vi fant ut hvordan vi skulle vinne på lottoen. Det verste i spillet er alle labyrintenen, og det er de som hindrer meg i å spille igjennom spillet på nytt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...