Gå til innhold

EU planlegger storoffensiv mot Apple


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bare å kjøre på det, trenger ikke stoppe etter dette.

Gå dem totalt i sømmene og løft på hver eneste stein.

 

Det er på tide.

Ikke at jeg mener det er dumt å gjøre dette, men jeg håper virkelig at andre firmaer blir behandlet likt. Forbrukere har ingenting å vinne på uthengning av et enkelt selskap.

Siden Aplle-fans er nesten blitt en religiøs sekt, (noe apple har nesten oppfordret til i de senere årene), så er det nettopp apple som trenger å kjøres litt hardt. Men Samsung og Microsoft (som er de store konkurrentene til Apple) har og fått kjørt seg av EU.

 

Men et eksempel var jo når Apple lanserte iPhone, og de nektet for at noe kunne være galt med deres telefon, til tross for samme problem for hundrevis om ikke tusenvis av kunder verden over. Så holdt Aplle på at "nei iPhone kan ikke slutte å virke plutselig så det må være en løgnhals av en forbruker".

 

Apple tror at verden er som USA, og bryr seg ikke om at i resten av verden så har man lovpålagte minimumsrettigheter, (i Norge ligger disse i forbrukekjøpsloven).

 

-frank

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg lurer på om EU har lyst å skaffe seg penger fra USA jeg...

 

Først får Microsoft bot for å ha IE installert som standard nettleser (Utrolig idiotisk.....og hvorfor har ikke Apple fått bot pga Safari? ikke det at de burde, ingen av selskapene burde få bot for det...)

 

Og nå skal de prøve å få penger fra Apple for at de fleste egentlig ikke trenger. Hvis de virkelig skal ta alle som selger noe folk ikke trenger, noe de allerede har, då får EU en stor jobb....

 

Nei, jeg ikke Apple fanboy, har PC og Android., men det er lov å ikke hate Apple alikevel selv om du foretrekker andre sine produkter :)

 

Lenke til kommentar

Helt riktig å "bli kvitt" Apple Care. Den hører ikke hjemme i Europa med våre forbrukerretigheter. Den er tilpasset det amerikanske markedet.

 

Jeg har selv solgt masse Apple Care, eneste argumentet er at du får raskere reperasjon og blant annet henting/levering på døra på stasjonære maskiner. De som jeg solgt til var mennesker som reiser svært mye, da er faktisk Apple Care praktisk for å kunne få fikset maskinen hvor som helst i verden, i tillegg får man gratis telefonhjelp hvor som helst/når som helst. Den dekker ikke slitedeler som batteri/harddisk osv som man kanskje skulle forvente. Den dekker rett og slett ingenting annet enn reklamasjonsrettighetene man har. En liten skandale... Spesielt siden Appe produkter holder høy kvalitet og det er sjelden behov for service.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@hurlum: Hva med firmakunder? De har som kjent ingen rettigheter tilsvarende Lov om forbrukerkjøp.

 

Du motsier deg selv litt, når du hevder at Apple Care "dekker rett og slett ingenting annet enn reklamasjonsrettighetene man har", da du selv nevner ting som Apple Care gir som går ut over lovpålagte reklamasjonsrettigheter, bl.a utvidede garantirettigheter når du er i utlandet og fri telefonsupport.

Lenke til kommentar

Men et eksempel var jo når Apple lanserte iPhone, og de nektet for at noe kunne være galt med deres telefon, til tross for samme problem for hundrevis om ikke tusenvis av kunder verden over. Så holdt Aplle på at "nei iPhone kan ikke slutte å virke plutselig så det må være en løgnhals av en forbruker".

 

Hva er det egentlig du rølper om her? Skal du komme med "eksempel" så er det en fordel å være litt mindre diffus, og gjerne komme med gjenkjennelige fakta, slik at det er mulig å kjenne det igjen i forhold til virkelige hendelser...

Lenke til kommentar

i en annen sammenheng som også gjaldt spørmålet om garanti har jeg hør at det er blitt uttalt omtrent dette:.

"Den har så god kvalitet at man tenger ikke noe garanti"

 

Er det det Apple skor seg på ?

 

forøvrig så har tester vist at den mekaniske holdbarheten på produktene ikke er bedre en hos konkurrentene

  • Liker 1
Lenke til kommentar

i en annen sammenheng som også gjaldt spørmålet om garanti har jeg hør at det er blitt uttalt omtrent dette:.

"Den har så god kvalitet at man tenger ikke noe garanti"

 

Er det det Apple skor seg på ?

 

forøvrig så har tester vist at den mekaniske holdbarheten på produktene ikke er bedre en hos konkurrentene

Vet ikke hvem du har hørt det fra, ikke spiller det noen rolle heller, siden det åpenbart ikke er Apples policy at man ikke trenger noen garanti. Apple gir derfor en global garanti på produktene sine, og i tillegg tilbyr muligheten for å kjøpe en forlenget, utvidet garanti i form av Apple Care. Ut over dette forholder Apple seg til lovverket i de enkelte land, og de rettigheter dette gir kundene i forhold til eventuelle reklamasjoner.

Det er da åpenbart en stor fordel om du kjenner dine rettigheter, her som på alle andre områder i livet, så er det mindre sjanse for at du blir rævkjørt av butikker, multinasjonale selskap, organisasjoner, institusjoner eller myndigheter...

Sett deg derfor inn i hva du kan reklamere på, hva du ikke kan reklamere på, hva som har to års reklamasjonsrett og hva som har fem års reklamasjonsrett, så har du litt mer å fare med den dagen det skjer noe med ett av produktene du eier.

 

For øvrig så kan du gjerne linke til testene du henviser til, forklare hva du mener med "mekanisk holdbarhet" og i forhold til hvilke konkurrenter. Ellers blir det bare en løs, udokumentert påstand som henger i lufta et lite øyeblikk, for så å falle død til bakken...

Lenke til kommentar

Men et eksempel var jo når Apple lanserte iPhone, og de nektet for at noe kunne være galt med deres telefon, til tross for samme problem for hundrevis om ikke tusenvis av kunder verden over. Så holdt Aplle på at "nei iPhone kan ikke slutte å virke plutselig så det må være en løgnhals av en forbruker".

 

Hva er det egentlig du rølper om her? Skal du komme med "eksempel" så er det en fordel å være litt mindre diffus, og gjerne komme med gjenkjennelige fakta, slik at det er mulig å kjenne det igjen i forhold til virkelige hendelser...

Det jeg henviser til var saker som stod i alle landets aviser rundt release av iPhone 1, men google forkaster nyhater som er så gamle, og jeg gidder ikke lete gjenom aftenpost, Dn, VG, og dagbladets artikkelarkiv. Apple respons til frobrukerne, (vi snakker om Apple Norge), var at det var umulig at telefonen sluttet å virke å derfor var det ikke noe garanti/raklamasjonsak. Jeg husker dette ekstremt godt da jeg var på et seminar om forbrukerrettigheter en liten tid etterpå og hvor dettte ble omdiskutert til de grader,.

 

men du vil ha konkrete eksempler, og Apple er like arrogante idag så se her:

Apple trenger å jekkes ned noen hakk når de blatant overser rettighetene til oss forbrukere.

 

å selg en telefon som ikke tåler minusgrader i land med minugrader 4 måneder a året, og så nekte for at det er garanti/reklamasjon -sak er ett godt eksempel på arroganse.

 

-frank

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...