Gå til innhold

Japan innfører verdens hardeste piratlov


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jaja. Jeg synes det er flott det blir vanskeligere å gå rundt de fortjente inntektene til produksjon- & utgiverselskapene dog jeg er litt spendt på hva dette vil ha å si for kulturen.

 

Da jeg lastet ned film og musikk uten å betale for det da jeg var ung føler jeg at jeg hadde et mye bredere kulturelt syn, da jeg fikk flere impulser. Etter jeg hadde sluttet med den virksomheten såg jeg knapt filmer frem til et par uker siden, - da jeg kom over Mubi som lar meg se indiefilmer til en månedlig abbonent. Så bransjen tjente egentlig ikke noe mer på at jeg sluttet å være "pirat", for jeg hadde aldri noe penger å gi uansett. Nå som jeg kan jobbe eller ta høyere utdanning har jeg litt penger til overs, så jeg kan kjøpe en film nå og da, dog jeg kjøper bare filmer jeg vet er bra, som f.eks filmer jeg såg når jeg lastet ned, eller filmer jeg nå har sett på Mubi. Jeg har ikke råd til å sjanse 100kr~ på filmkjøp og den er dårlig. Ti dårlige kjøp koster meg over 1000kr, og om jeg gjør dette over flere år blir det mange titusen bortkastet på noe jeg egentlig ikke vil ha i ettertid. Så om jeg ikke hadde hatt tjenesten som Mubi, eller lastet ned filmer før så hadde mitt filmarsenal vært mye mindre og.

 

Jeg tror at så snart bransjen kan lage en fin standard innen abbonent i film-arkiv, hvor gamle og nye filmer er kontant tilgjengelig for meg i høy oppløsning (her sliter Mubi), så vil de tjene mye mer penger fra meg. Men å lukke denne enorme kulturelle piratvirksomheten uten å legge til rette for noe som kan ta den kulturbetydlige stillingen som piratvirksomheten har nå er å skyte seg selv i foten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...