Gå til innhold

Skytjenester kan få kopieringsavgift


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Denne "avgiften" (lønnsøkningen) må ligge i produktet som blir solgt, og ikke i lagringsenhetene. Det er urettferdig at vi som ikke "privatkopierer" blir beskyldt for å gjøre det, bare fordi vi trenger mer plass. Klarer selv fint å fylle en TB eller to i året bare med høyoppløselige bilder og videoer tatt med DSLR, for ikke å snakke om hvor mye plass moderne dataspill tar.

 

Dersom Dropboxen min blir mye dyrere på grunn av dette avslutter jeg tjenesten og setter opp noe privat.. ikke fordi tjenesten ikke er verdt det, men jeg nekter å sponse artister som krever penger for noe de overhodet ikke har noen tilknytting til.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+214asdf125

Leste jeg det riktig at artister "kompenseres" for at vi ikke kjøper det samme verket flere ganger for privat bruk?

 

Burde kanskje ikke komme som noe sjokk at jeg blir svindlet.

Lenke til kommentar

"Med den utstrakte bruken av skylagringstjenester kan vanlige folk nå enkelt laste opp en fil på sin private digitale lagringsplass, og bruke den på tvers av flere enheter."

 

yes, så jeg må da betale ekstra for å høre på musikken jeg har kjøpt, både på pc og på mobil f.eks? høres jo..... flott ut?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Korrupsjon satt i system.

 

Så når jeg har gjort klart noen trykksaker, laster dem opp til Dropbox og sender link til trykkeriet, noe som gjør at jeg behøver en viss lagringsplass, så skal lady gaga og justin bieber ha penger for det fordi jeg kan finne på å rippe en Pink Floyd-CD for å ha den tilgjengelig på mobilen? Ja, det henger jo naturlig sammen det.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hvordan kan den bransjen der klage så høylytt på at de taper penger egentlig?

De har absurd mye penger, ihvertfall nok til å lønne folka sine ganske så godt.

Disney-sjefen har rundt $30mill pr år i lønn, Justin Fukin Bieber $55mill (!!!), Rihanna $53mill, Taylor Swift $57mill...

 

Vel, kan ikke akkurat se at den bransjen lider akutt av pengemangel. Muligens grådighet, men ikke pengemangel.

 

Tallene er forresten hentet fra Forbes, et om ikke supertroverdig kilde, ganske troverdig. http://www.forbes.com/celebrities/list/

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Og Amerikanerene syns europeerne var kommunister før?

Nå er det vel Amerikansk film og platebransje som har presset frem både avgiftene og "pirat" rettsaker, så dette er mer kapitalistisk "aggresjon" enn kommunistisk,

 

I det hele tatt er det ganske rart at både enkelt land og EU er så villig til å tjene styrtrike Amerikanske bransjeorganisasjoner fremfor å verne sine borgere mot dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Denne "avgiften" (lønnsøkningen) må ligge i produktet som blir solgt, og ikke i lagringsenhetene. Det er urettferdig at vi som ikke "privatkopierer" blir beskyldt for å gjøre det, bare fordi vi trenger mer plass. Klarer selv fint å fylle en TB eller to i året bare med høyoppløselige bilder og videoer tatt med DSLR, for ikke å snakke om hvor mye plass moderne dataspill tar.Dersom Dropboxen min blir mye dyrere på grunn av dette avslutter jeg tjenesten og setter opp noe privat.. ikke fordi tjenesten ikke er verdt det, men jeg nekter å sponse artister som krever penger for noe de overhodet ikke har noen tilknytting til.

 

Tragedien i det hele er at artistene aldri får se noe til de pengene uansett.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Norge er jo alltid først og best i klassen når det gjelder å innføre idiotiske EU-forslag.

 

De rød-grønne har ingen skrupler med å ta ekstra avgifter fra enkeltgrupper og bruke dem på noen helt andre, slik som f.eks. med bilavgiftene.

 

I deres øyne virker det nok like rimelig at folk som bruker skytjenester til å ta backup av personlige bilder og filmopptak skal sponse plateselskapenes angivelige "tap".

Endret av Nator
  • Liker 2
Lenke til kommentar

da skal jeg bli artist.. så får jeg litt ekstra cash!

 

Du må bli gribb i MAFIAAen, eller utgiver som det heter før du KANSKJE får se noe av dette.

Kontraen burde være at man da som resultat skal kreve gratis filmer og musikk fra lovlige kanaler siden de blir betalt via Dropbox, dette er hva EU burde gi som motargument til MAFIAAen, da tier de nok stille.

Hvis ikke så burde det bli "in" å klippe bremserør på bilene til sjefene i MAFIAAen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er i realiteten ikke annet enn avgiften som var på kassetter og DVD-bånd (uinnspilte) enn gang i tiden. Men det betyr ikke at det er noen særlig lur praksis (forslag) uansett. Dog gikk midlene fra det såkalte kassettavgiftsfondet ikke til MAFIAAen. men direkte som produksjonsstøtte etc til artister og filmskapere, http://www.fondforlydogbilde.no/.

 

Opprinnlig ble det finansiert med avgiften, i dag får det bevilgninger direkte over statsbudsjettet. I realiteten mye greiere, da innkreving av avgift medfører en betydelig overhead i forhold til beløpet som innkreves.

Lenke til kommentar

Det her er jo ingenting..i norge er vi jo enda verre....Ta vestfold f.eks..Uten å faktisk spørre folk i kommunen..så lager de en vei med 4 bompasseringer på 2 mil..og nå skal de ta seg betalt for å parkere utenfor skolene..og de vurderer seriøst om butikker må tvinge folk til å ta betalt for parkeringa si for å spare miljøet..Jeg mener..De skal ha betalt utenfor møbelbutikker for de tydeligvis mener folk kan BÆRE sjenken sin på bussen..de er ikke gærne..nordmenn er klin gærne

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...