Gå til innhold

Tiårets viktigste mobiltelefoner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sitat fra artikkelen:

C905 kunne skilte med hele 9 timer taletid, og nesten 16 dager hviletid. Bare noen få av de store smarttelefonene med berøringsskjerm kan oppnå det samme. Det forutsetter imidlertid at de får ligge helt i ro i lommen. Det gjør i praksis nesten ingen av dem, så de må som regel lades hver kveld.

 

Her virker det som Amobil ikke vet hva de snakker om!!

Om det er noe som har utviklet seg mye i positiv retning de siste årene er det nettopp batteriene, de har blitt enormt mye bedre enn de var for noen år tilbake (mener dinside.no publiserte en artikkel om nettopp dette).

Og kan noen fortelle meg hvorfor skjermstørrelsen skal ha noen innvirkning på standby og taletid på en mobil ?? hehe :dribble:

Alle skjønner jo att en skjerm ikke er slått på hverken i standby eller under samtale !!

Lenke til kommentar

leirdueredet: Batteriene har blitt noe bedre, men batteriteknologien har ikke utviklet seg i samme tempo som den øvrige teknologien i telefonen. Dermed har de fleste moderne smarttelefoner betydelig dårligere brukstid enn de eldre "snakketelefonene".

 

Det hører selvsagt med at de gamle snakketelefonene som regel også hadde betydelig kortere hviletid i praktisk bruk enn det som er oppgitt på esken, men det var ikke uvanlig at folk ladet denne typen telefoner én gang i uken.

 

Den faktiske hviletiden påvirkes av hvor mye strøm telefonen krever når den er i bruk, og store skjermer og kraftige prosessorer spiser mye mer strøm enn små skjermer og svake prosessorer.

 

Det betyr at reell hviletid mellom ladingene i dag, som oftest er omtrent et døgn. Her er det selvfølgelig snakk om mer bruk også, men også bakgrunnsprosesser og synkronisering tar opp så mye ressurser at veldig få smarttelefoner faktisk varer mer enn tre-fire døgn hvis de får ligge helt i ro.

 

De skal rett og slett gjøre veldig mye mer, samtidig som de baserer seg på omtrent den samme teknologien som eldre telefoner. Noen merker har "fikset" dette ved å sette inn større batterier, slik som i Razr Maxx, eller Galaxy Note - men den grunnleggende teknologien er fortsatt den samme.

Endret av fjarle
Lenke til kommentar

leirdueredet: Batteriene har blitt noe bedre, men batteriteknologien har ikke utviklet seg i samme tempo som den øvrige teknologien i telefonen. Dermed har de fleste moderne smarttelefoner betydelig dårligere brukstid enn de eldre "snakketelefonene".

 

Det hører selvsagt med at de gamle snakketelefonene som regel også hadde betydelig kortere hviletid i praktisk bruk enn det som er oppgitt på esken, men det var ikke uvanlig at folk ladet denne typen telefoner én gang i uken.

 

Den faktiske hviletiden påvirkes av hvor mye strøm telefonen krever når den er i bruk, og store skjermer og kraftige prosessorer spiser mye mer strøm enn små skjermer og svake prosessorer.

 

Det betyr at reell hviletid mellom ladingene i dag, som oftest er omtrent et døgn. Her er det selvfølgelig snakk om mer bruk også, men også bakgrunnsprosesser og synkronisering tar opp så mye ressurser at veldig få smarttelefoner faktisk varer mer enn tre-fire døgn hvis de får ligge helt i ro.

 

De skal rett og slett gjøre veldig mye mer, samtidig som de baserer seg på omtrent den samme teknologien som eldre telefoner. Noen merker har "fikset" dette ved å sette inn større batterier, slik som i Razr Maxx, eller Galaxy Note - men den grunnleggende teknologien er fortsatt den samme.

 

Batteriene har blitt EKSTREMT mye bedre de siste årene!!

Jeg kan gi deg ett typisk eksempel; Nokia 6110 hadde i 1997 ett batteri som holdt til 4 timer taletid, Lumia 800 fra 2011 hadde en taletid på 13 timer, vi snakker her enormt stor utvikling!!

 

Og som jeg nevnte i forrige innlegget mitt, taletid og standbytid har ingenting med skjerm å gjøre da skjerm er avslått i begge tilfellene.

I tillegg er ikke rask prosessor noe stort batterisluk idag da de går inn i en "dvalemodus" som trekker lite strøm. Det kommer selvsagt ann på hvilke mobiler man snakker om her men det er iallfall helt sikkert att det er nettopp på batterier den store utviklingen har skjedd.

 

Jeg kan derimot være enig i att moderne smartmobiler krever mere strøm til skjermen, men det har ikke innvirkning på tale og standbytid uansett.

Jeg har hatt 2 smartmobiler sålangt og ved normal bruk lader jeg ikke oftere enn hver 3 døgn (den siste med 4" skjerm).

 

Man kan vell egentlig oppsummere det så enkelt som å si att hadde det ikke vært for den enorme utviklingen på batterier så hadde vi heller ikke hatt smartmobiler idag!!! :)

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

En av Googles sjefsutviklere uttalte nylig at Android bare har én tredel av den finpussen og brukeropplevelsen det burde ha

Håper dette stemmer, for jeg er ikke helt fornøyd med Android slik det er nå. Har ikke prøvd de nyeste versjonene, men føles ikke like snappy ut som man skulle forvente. Akkurat på den biten skal iPhone har litt creds.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Leirdueredet: Nokia 6110 var blant de tidligste telefonene til å ha lithium polymer-batteri. Teknologien har naturlig nok blitt noe bedre på fjorten år. Nokia 6110 hadde 600 mAh batteri, mens Lumia 800 har 1450 mAh. Problemet er at forbruket har økt svært mye raskere, også i "hvilemodus". En omtrentlig dobling i effektivitet på fjorten år er rimelig beskjedent i forhold til økningen som har skjedd i prosessorkraft og skjermstørrelse.

 

I tillegg er det naturlig å tenke seg at akkurat talekommunikasjon er en av de få tingene som faktisk krever mindre strøm på en mobiltelefon i dag enn for fjorten år siden.

 

Hverken hviletid eller taletid er gode målestokker for hvor lenge telefonene varer i dag, siden folk bruker telefonene til så uendelig mye mer enn å ringe.

 

Lading hvert tredje døgn er neppe det vanligste blant folk flest, ettersom svært mange klager over at telefonene ikke en gang varer ut hele arbeidsdagen. Jeg regner med at du enten er ganske forsiktig med måten du bruker telefonen på, eller at du bruker alle triksene "i boka" for å strekke tiden, så som tidsstyrt synkronisering med høyaktivitetsperioder osv.

Lenke til kommentar

Leirdueredet: Nokia 6110 var blant de tidligste telefonene til å ha lithium polymer-batteri. Teknologien har naturlig nok blitt noe bedre på fjorten år. Nokia 6110 hadde 600 mAh batteri, mens Lumia 800 har 1450 mAh. Problemet er at forbruket har økt svært mye raskere, også i "hvilemodus". En omtrentlig dobling i effektivitet på fjorten år er rimelig beskjedent i forhold til økningen som har skjedd i prosessorkraft og skjermstørrelse.

 

I tillegg er det naturlig å tenke seg at akkurat talekommunikasjon er en av de få tingene som faktisk krever mindre strøm på en mobiltelefon i dag enn for fjorten år siden.

 

Hverken hviletid eller taletid er gode målestokker for hvor lenge telefonene varer i dag, siden folk bruker telefonene til så uendelig mye mer enn å ringe.

 

Lading hvert tredje døgn er neppe det vanligste blant folk flest, ettersom svært mange klager over at telefonene ikke en gang varer ut hele arbeidsdagen. Jeg regner med at du enten er ganske forsiktig med måten du bruker telefonen på, eller at du bruker alle triksene "i boka" for å strekke tiden, så som tidsstyrt synkronisering med høyaktivitetsperioder osv.

 

Nokia 6110 var en av de første med denne teknologien ja, men desto tydeligere ser vi den store utviklingen som har vært. Det er riktig att den har øket fra 600 til 1450 mAh, men hva med den fysiske størrelsen, den har jo også blitt mindre, så utviklingen har nok vært større enn slik du fremstiller det....

Det sies faktisk att økningen i kapasitet på Li-On batterier er ca 6% hvert år, det sykt mye!!

Husk også att mobiler idag utvikles med stadig mer fokus på å bruke mindre strøm enn de gjorde for eks. 10år siden.

 

Sammenlignet med moderne modeller ser vi at taletiden har økt dramatisk. Nokia Lumia 800 har et batteri med 550 mAh høyere kapasitet enn 6110, en økning på 61 prosent. Men taletiden har økt med hele 225 prosent !!!!!

En medvirkende årsak til dette er som jeg nevnte att elektronikken forbedres hele tiden slik att den blir mer "lettdrevet" og krever mindre og mindre strøm.

 

Jeg er enig i att hviletid og taletid nødvendigvis ikke er den beste indikatoren for hvor god batterikapasitet en mobil har idag, men dere har jo selv brukt dette som eksempel i artikkelen. Dessuten er jo dette de "standardiserte" målemetodene vi har på mobiler, så å henvise til de er iallfall det mest oversiktlige mht. å diskutere batterikapasitet (selvom jeg også vet att folk ikke bruker mobilene slik idag), og da er batterikapasiteten overlegen slik den var for 10år siden.

 

Jeg bruker selv ingen "strømsparingsprogram" eller noe slikt på min mobil nei, der står det meste på hele tiden, eks. er blåtann altid på (orker ikke skru av/på hver gang jeg går inni bilen).

Vi hadde oppe dette med batterikapasitet i mobiltråden for mobilen jeg har og kom frem til att de fleste lå på 3 dager mellom ladingene, så tror ikke det er noe spesiellt for mitt bruk nei..

http://www.diskusjon...post&p=19674653

I tillegg kan man jo ta med i beregningen att denne mobilen har den mest lyssterke skjermen/høyeste kontrast av alle mobiler som er testet pr. idag (ref. test gmsarena.com).

 

Som jeg nevnte er nettopp den enorme utviklingen på batterier årsaken til att vi idag på mange måter har smartmobiler, uten batteriutviklingen hadde vi ikke hatt hverken de eller andre ting som el-biler, håndverker-verktøy osv. Det er en rivende utvikling vi har sett på batterier, heldigvis :)

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

Troe dere har glemt noe

2010

HTC Desire (Bravo) + referanse telefonen Nexus One (samme modell med plain android) var jo THE android phone of the year i 2010.Annonsert begynnelsen av året (februar) og lansert 2 kvartal.

Desire Z lansertes ikke til salg føre november og kan neppe kalles 2010's android phone.

Endret av syar2003
  • Liker 2
Lenke til kommentar
En av Googles sjefsutviklere uttalte nylig at Android bare har én tredel av den finpussen og brukeropplevelsen det burde ha
Håper dette stemmer, for jeg er ikke helt fornøyd med Android slik det er nå. Har ikke prøvd de nyeste versjonene, men føles ikke like snappy ut som man skulle forvente. Akkurat på den biten skal iPhone har litt creds.

 

Jeg tror du må ha enten prøvd en veldig gammel versjon, eller prøvd på en treg mobil, for det er null lag i Android nå, og var ikke det på 2.3 heller. Noe før det har jeg ikke sett.

 

Jeg pleier å lade min telefon etter 5-7 dager (S3). Jeg har ikke Wi-Fi, bluetooth på hele tiden. Jeg ser egentlig ikke poenget. Dessuten kan du ikke sammenligne batteritiden til en av de gamle mobilene, med mobilen til en smart tlf, som det hver dag surfes mye på nettet med, wifi er alltid på og alt det andre. Det er som å sammenligne en mobil med en annen mobil, men tilkoblet samme batteri er det en mini-PC.

 

Selve batteriteknologien har såvidt utviklet seg, og holder ikke tritt med de andre, men det blir feil å si at batteritiden er dårligere, for det er den ikke. Bedre og større batterier, og bakgrunnsprosseser tar ikke opp så mye strøm.

 

Tar du den opgitte standby tiden til s3: 790 timer, og deler på 24 får du nesten 33 dager.

"C905 kunne skilte med nesten 16 dager hviletid"

Jeg leser hvertfall ut av disse tallene at S3 har opgitt fra produsentens side dobbelt standbytid?

 

http://www.gsmarena.com/samsung_i9300_galaxy_s_iii-4238.php

 

Men det varierer jo fra tlf til tlf. iPhone 4 hadde jo 300 t, men istedenfor å gå opp som fra S2 til S3 gikk de ned til 200 ved 4S og opp igjen til 225 ved iPhone 5.

 

Batteritiden har blitt bedre, men hvis du bruker alle ekstrafunksjonene, bruker 100% av prossesor osv, så bruker de jo selvfølgelig mer strøm....

Lenke til kommentar

Troe dere har glemt noe

2010

HTC Desire (Bravo) + referanse telefonen Nexus One (samme modell med plain android) var jo THE android phone of the year i 2010.Annonsert begynnelsen av året (februar) og lansert 2 kvartal.

Desire Z lansertes ikke til salg føre november og kan neppe kalles 2010's android phone.

syntes også Desire skulle vært nevnt her, på lik linje med Hero. Og at de har tatt med Desire Z og ikke Desire var ganske rart
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Troe dere har glemt noe

2010

HTC Desire (Bravo) + referanse telefonen Nexus One (samme modell med plain android) var jo THE android phone of the year i 2010.Annonsert begynnelsen av året (februar) og lansert 2 kvartal.

Desire Z lansertes ikke til salg føre november og kan neppe kalles 2010's android phone.

Enig der. Motorola droid, htc desire og galaxy S var telefonene som virkelig gjorde android til allemannseie. Da hero var den mest populære telefonen hadde android bare noen få prosent markedsandel, men allerede før galaxy S ble lansert hadde android passert iPhone.

Lenke til kommentar
En av Googles sjefsutviklere uttalte nylig at Android bare har én tredel av den finpussen og brukeropplevelsen det burde ha
Håper dette stemmer, for jeg er ikke helt fornøyd med Android slik det er nå. Har ikke prøvd de nyeste versjonene, men føles ikke like snappy ut som man skulle forvente. Akkurat på den biten skal iPhone har litt creds.

Jeg tror du må ha enten prøvd en veldig gammel versjon, eller prøvd på en treg mobil, for det er null lag i Android nå, og var ikke det på 2.3 heller. Noe før det har jeg ikke sett.

Gjør et Google søk på "Android lag" så ser du at jeg er ikke aleine om å ha denne formeningen. Det er ikke noe jeg tar ut av det blå, det er et velkjent fenomen med Android-plattformen.

 

Til info så har jeg en Android selv, og kommer neppe til å velge noen av alternativene selv om det er ting jeg misliker med Android. Har også prøvd mange andre nyere Android-telefoner. Har du en helt ny toppmodell vil den muligens være smooth, men jeg har ikke følt en like smooth opplevelse i en GUI slik som på WP7 på en Android i alle fall. Poenget er at du skulle uansett ikke trenge X antall kjerner og >1 GHz bare for å kunne gjøre basic ting i GUIet uten noen form for lagg. Det blir fort irriterende når man reagerer raskere enn GUIet.

Lenke til kommentar
En av Googles sjefsutviklere uttalte nylig at Android bare har én tredel av den finpussen og brukeropplevelsen det burde ha
Håper dette stemmer, for jeg er ikke helt fornøyd med Android slik det er nå. Har ikke prøvd de nyeste versjonene, men føles ikke like snappy ut som man skulle forvente. Akkurat på den biten skal iPhone har litt creds.

 

"[...] er ikke helt fornøyd med Android slik det er nå"

 

[...]Har ikke prøvd de nyeste versjonene"

 

Jaha? Så jeg antar at du fortsatt kjører eldgamle Gingerbread? ICS og JB kan ikke sammenlignes. Jeg kjører JB på Noten min, og det er rett og slett fantastisk. Gingerbread er en vits idag og kan sammenlignes med Win95.

 

Så å sammenligne Gingerbread med dagens iOS er et bomskudd.

Lenke til kommentar
En av Googles sjefsutviklere uttalte nylig at Android bare har én tredel av den finpussen og brukeropplevelsen det burde ha
Håper dette stemmer, for jeg er ikke helt fornøyd med Android slik det er nå. Har ikke prøvd de nyeste versjonene, men føles ikke like snappy ut som man skulle forvente. Akkurat på den biten skal iPhone har litt creds.

Jeg tror du må ha enten prøvd en veldig gammel versjon, eller prøvd på en treg mobil, for det er null lag i Android nå, og var ikke det på 2.3 heller. Noe før det har jeg ikke sett.

Gjør et Google søk på "Android lag" så ser du at jeg er ikke aleine om å ha denne formeningen. Det er ikke noe jeg tar ut av det blå, det er et velkjent fenomen med Android-plattformen.

 

Til info så har jeg en Android selv, og kommer neppe til å velge noen av alternativene selv om det er ting jeg misliker med Android. Har også prøvd mange andre nyere Android-telefoner. Har du en helt ny toppmodell vil den muligens være smooth, men jeg har ikke følt en like smooth opplevelse i en GUI slik som på WP7 på en Android i alle fall. Poenget er at du skulle uansett ikke trenge X antall kjerner og >1 GHz bare for å kunne gjøre basic ting i GUIet uten noen form for lagg. Det blir fort irriterende når man reagerer raskere enn GUIet.

 

Det er nettopp dette Jelly Bean fikser med Project Butter. UI flyter i 60 fps uansett hva eller hvor raskt du navigerer. Det er få eller ingen JB-telefoner på markedet enda, men Note 2 vil ha det ved lansering, og Nexus fikk oppdateringen en stund tilbake. Resten kjører CM10 (AOSP JB), inkludert meg, og Jelly Bean flyr.

Lenke til kommentar

huff, enn at Apple kunne lage en telefon med skjerm. Hvordan våger de å kopiere alle de andre som alt hadde det?

Nei, begynner å bli lei av all denne krigen "Apple vs alle" greia.

Greit, Apple kom med en telefon som satte en "standard"......i 2007. Det må da være lov å vidreutvikle konseptet, selv om skaperene ikke gjør det? Tenk om Nokia hadde saksøkt alle som kom med mulighet for å legge inn egne midi toner på telefonene for 10 år siden?

Herregud, nå ble jeg usaklig, men forsatt så mener jeg at det er Apple også :p

Lenke til kommentar

Gjør et Google søk på "Android lag" så ser du at jeg er ikke aleine om å ha denne formeningen. Det er ikke noe jeg tar ut av det blå, det er et velkjent fenomen med Android-plattformen.

 

Til info så har jeg en Android selv, og kommer neppe til å velge noen av alternativene selv om det er ting jeg misliker med Android. Har også prøvd mange andre nyere Android-telefoner. Har du en helt ny toppmodell vil den muligens være smooth, men jeg har ikke følt en like smooth opplevelse i en GUI slik som på WP7 på en Android i alle fall. Poenget er at du skulle uansett ikke trenge X antall kjerner og >1 GHz bare for å kunne gjøre basic ting i GUIet uten noen form for lagg. Det blir fort irriterende når man reagerer raskere enn GUIet.

Lurer på om laggingen i Android er et resultat av en den første grunnleggende arkitekturen og en del softwaredesign som ble gjort da Google planla å lage en Blackberry rip-off - før iPhone så dagens lys - altså slik:

androidlive_1.jpg

 

Så fikk selvsagt Googles daværende CEO, Eric Schmidt, en aldri så liten vekker da han satt som den reneste trojaneren i Apples styremøter og fikk presentert innsideinformasjon om iPhone før resten av verden visste noe. Hjem til Mountain View, samle troppene - "Glem Crackberry! Vi satser på en iPhone rip-off i stedet, folkens! Skynde på, drit i om det er elegant, vi skal ha den ut neste år med hjelp av våre venner i HTC!" Resultatet var et iPhone-rip-off-touch-GUI festet med hyssing og teip på toppen av et basisystem laget for et Blacberry rip-off...ergo laggg... ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...