Gå til innhold

Arver det meste fra forgjengeren


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
460.000 piksler

Bare litt flisespikking. I følge dpreview er det 461 000 dots, ikke piksler. En piksel består vanligvis av tre dots (fargepunkter). Med andre ord ca 153 000 piksler. Jeg vil gjette på at de eksakte tallene er 320x480 = 153600 piksler = 460800 dots a 3 farger hver.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Du har nok helt rett. det er vanlig å oppgi skjermoppløsninger i antall dots eller subpiksler, og dette må som oftest deles på tre for å få antallet piksler, siden som du sier hver piksel består (i de føleste tilfeller) av en rød, en grønn og en blå subpiksel.

 

Det finnes imidlertid enkelte skjermer som fungerer på andre måter, og kan ha alt fra to til fire subpiksler per piksel, så å oppgi det totale antallet subpiksler er egentlig en ganske lite sammenlignbar måte å gjøre det på.

Lenke til kommentar

Når jeg tenker meg om så er det kanskje ikke så dårlig sammenlignbarhet likevel. Hvis det er mange bildefil-piksler per skjerm-piksel så kan man få unik detaljinformasjon til hver sub-piksel. Selv om det for eksempel skulle være en skjerm med RGGB så er det teknisk mulig å presentere unik detaljinfo til hver av de to grønne subpikslene i hver piksel.

 

Jeg tenker at det først er når man begynner å zoome seg mot knøttsmå 1:1 utsnitt på skjermen at det begynner å bli meningsløst. Sensoren henter inn 1 farge per piksel og skjermen viser 3 per piksel. Da vil det i teorien bare være 1/3 av skjermpikslene som viser unik detaljinfo. Resten er interpolert fra naboene.

 

_______________

 

Litt mer om s110: Flott skjortelommekamera, men er det bare meg som synes ~4000 kr er litt mye for et sånt? Selv forgjengerens ~3000 kr synes jeg er litt mye, men jeg synes ikke de små forskjellene er verd så mye som ~1000 kr heller. Uten å ha undersøkt så mye så tipper jeg man kan få sprekere skjortelommekameraer for både 3000 og 4000 kr.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Litt mer om s110: Flott skjortelommekamera, men er det bare meg som synes ~4000 kr er litt mye for et sånt? Selv forgjengerens ~3000 kr synes jeg er litt mye, men jeg synes ikke de små forskjellene er verd så mye som ~1000 kr heller. Uten å ha undersøkt så mye så tipper jeg man kan få sprekere skjortelommekameraer for både 3000 og 4000 kr.

 

Helt enig. Ingen grunn til å oppgradere om du har S95/100. Oppdateringene har ingenting å si for bildekvaliteten. Når det er sagt, var S100 blandt de absolutt beste i klassen kompaktkamera, noe som rettferdiggjør prisen. Spesielt om du tar størrelsen i betraktning.

 

Lenke til kommentar

Men, hva gjør det polerte kvinnfolket der? Som president i foreningen for Ville Gubber & Værslitte Originaler vil jeg hermed klage på Akams manglende likestillingspolitikk. Personlig vil jeg og tilføye at jeg aldri har møtt en rype av det slaget med et kamera, men et hav av gubber i værslitte klær - så nå er det vår tur takk!

 

(Ellers ser det ut til at eneste nyheten med S110 er den pågående ekstremsosialiseringen av alle tekniske dingser - neste ut er nok brødristere som auto legger ut bilde på facebook av den grillete loffen - eller morgenbrødet om man vil)

 

Tor

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

En annen forskjell på S100 og S110 er at S100 har GPS, S110 har IKKE.

 

Jeg hadde et S100 som døde under mystiske omstendigheter på nyttårsaften :ph34r:.

Jeg var på ferie så hadde ikke god tid til research og leste kjapt her at S110 har GPS (står i prisguiden og noen andre artikler, riktignok ikke denne). Fant rimelig kjapt ut etter at jeg hadde kjøpt det at det ikke stemte. Hadde jeg vært klar over det før jeg kjøpte hadde jeg nok kjøpt nok et S100.

 

På Canon sine sider står det noe om at du kan koble deg til en smarttelefon via wifi men har ikke helt funnet ut av hvordan det skal gjøres.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...