Gå til innhold

Tiårets viktigste mobiltelefoner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

Noe dere fullstendig har oversett, er at Sony Ericsson lanserte modell T610 i 2003. Dette er muligens ikke noen banebrytende telefon, men den var annerledes, godt likt av brukerne og ikke minst betød den at (Sony) Ericsson kom inn igjen i det gode selskap blant fremgangsrike mobilprodusenter. Så lenge det varte. De feiga jo ut for ikke så lenge siden.

Lenke til kommentar

Jeg savner Siemens SX1 på denne listen.

Var en av de mest innovative telefonene da den kom i 2003, med Symbian S60, minnekortplass og til og med et Augmented Reality spill som var helt fantastisk; Mozzies.

 

Ellers hadde den støtte for kart og navigasjon med ekstern bluetooth gps-modul.

 

Den ble kåret til årets beste telefon i 2003, men mange styrte nok unna på grunn av det ganske ukonvensjonelle tastaturet.

 

Kamera var også på plass her.

Lenke til kommentar

Når man leser her hva amobil mener var de viktigste telefonene fra 2002 til 2004, så er det vel ikke så rart at nettstedet ble kalt for (noki)amobil.

Snublet man innom nettstedet i de første leveårene, kunne man fort få inntrykk av at her dreide det seg om et dedikert Nokia nettsted, ala det esato var for Ericsson. Synd at dette dessverre henger igjen, og det gjenspeiler seg i denne artikkelen.

Og jeg som trodde Nokiabrillene var godt gjemt innerst i en skuff, men der tok jeg jaggu feil...

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Jeg var Siemensfanatiker i sin tid, bl.a fordi Siemens hadde endel unike løsninger. De var først ute med fargeskjerm på mobilene (S10), og de tilbød oppdateringer man kunne laste ned og oppdatere telefonen på en svært enkel måte. De var også fullstappet med fiffige funksjoner som jeg elsket. Bl.a hadde telefonene mulighet til å lagre melodier på egne minneplaser slik at man kunne henvise til minneplassen i profilene. For vi som liker å ha samme melodi i alle profiler, så var det deilig å bare kunne skifte en melodi en plass, og så ble det overført inn i alle profilvalgene.

 

Siemens hadde normalt svært mye teknologi som ble tilbudt svært billig. Vi som brukte mobilen som fjernkontroll likte bl.a at de hadde IrDa lenge etter at andre produsenter hadde sluttet med dem.

 

Siemens hadde også bra kvalitet på medfølgende headset, plugger tålte mye juling og ting fungerte som det skulle.

 

Hadde også SX1, og den var lenge min favoritt. Knappene var rare en times tid, etterpå fungerte de mye bedre enn tradisjonelle. Man skrev sms raskere, og menyer var tilpasset knappene slik at f.eks radioens hurtigvalgmeny la valgene mot knappene.

 

På den tiden var det en voldsom produksjon av programmer til symbian series 60 v3 og man kunne fråtse i artige spill og programmer. Det var også problemet, som kanskje ble verre med SX1. Hvem som helst lagde programmer, og det var null kontroll på hvilke telefoner de fungerte på. Ulike oppløsninger og størrelsen på skjermen, ulike valg av stasjonsnavn, ulike knappeløsninger osv drepte utrolig mange mobiler, også min SX1. En oppdatering av et program, hvor utvikleren hadde forandret en marginal sak drepte alle SX1`ere og før det ble kjent så var også min ødelagt. Tre uliek verksteder jobbet i 6 måneder med å forsøke å fikse den, før de gav opp og jeg fikk ny S65 som plaster på såret. Det var vel en av datidens peneste mobiler, og Siemens gikk over mot design fremfor funksjonalitet og dermed vendte de ryggen til de som kjøpte dem pga funksjonaliteten.

 

Husker forøvrig at siemens slapp en annen mobil, med en standbytid på 400 timer. Det var på en tid hvor konkurrentene lå på 60-150 timer. Ellers så var den animerte bikkja som kom på m45? et minne.

 

Var også borti en 1610 en stund, var vel min første mobil. Netcom tilbød en rekke løsninger da som var hitech, bl.a å sende og motta epost med mobilen, og når man dro frem 1610 mursteinen for å sende en faks så var det jo litt artig. Etter den var jo det store spørsmålet om mobil uten antenne ville sørge for god nok signalstyrke, og folk gikk vel over til 3210 nettopp fordi den manglet antenne og man kunne spille worms på den samt at perioden med wallpapers, ringelyder og spill tok av med 3210.

 

Husker også simkortene, på størrelse med et spillkort. Tror alle 1610 eiere endte med å tape fast simkortet fordi hver gang man la mobilen fra seg sørget g kreftene for å dra simkortet vekk fra kontaktene.

 

nokia 6100 osv ble vel populær pga rask og enkel oppkobling mot internett slik at busnissfolka kunne surfe på nettet via IrDa til mobilen når mobilen lå ved siden av laptopen.

 

Philips hadde vel også noen da, bl.a fizz. Noen kom også med et fysisk rullehjul som man kunne bla nedover menyer og kontakter med. Nokia slapp en 7xxx mobil med plass til 1000 kontakter (konkurrentene hadde kunplass til 100) og så hadde jo også nokia en sølvglinsende sak med blått lys og støtte for satelittkomunikasjon. Mange følte seg litt james bond da, selv om ringeprisen via satelitt gjorde det uaktuelt å noensinne bruke det.

 

I serien med rare telefoner, så må man vel også dra frem nokias leppestift, siemens håpløse med ovalt display,og brett ut telefonen til nokia hvor man vippet over et lokk for å få fullt qwerty tastatur.

 

Haifinnetelefonen til Ericcson bør vel også frem i lyset, den var vel manges favoritt siden den tålte ekstremt mye.

 

Minner....hmmmm, er visst blitt....gammel.

Lenke til kommentar

Noe dere fullstendig har oversett, er at Sony Ericsson lanserte modell T610 i 2003. Dette er muligens ikke noen banebrytende telefon, men den var annerledes, godt likt av brukerne og ikke minst betød den at (Sony) Ericsson kom inn igjen i det gode selskap blant fremgangsrike mobilprodusenter. Så lenge det varte. De feiga jo ut for ikke så lenge siden.

 

Ericsson var allerede tilbake med T68 i 2001. T68 hadde trippelbånd, fikk denne da jeg skulle til USA rett før jul 2001, Nokia hadde på dette tidspunktet ikke trippelbånd. T68 var svært liten, hadde faqrgeskjerm og et godt menysystem. Jeg hadde da brukt Nokiatelefoner siden 1994 da jeg kjøpte min første GSM telefon, Nokia 2010i, deretter hadde jeg alle toppmodllene til Nokia fram til jeg endte opp med T68. Hadde deretter Ericsson og SE fram til jeg mistet W995 i fjorden og endte opp med koreansk Androidtelefon. SE W95 er den beste feature phone som noengang er laget, og med dagens fokus på smarttelefoner kommer vi vel neppe til å se noen bedre.

Lenke til kommentar

Eg var forholdsvis sein ute med telefon, skulle ikke være som alle andre liksom! men når jeg først starta en gang seint på 90 tallet med motorola... (kjøpt av en gateselger fra netcom til ei krone) Så etter på det har det vært N3310/3330 se t65, se t610, samsung , n e65, se k610, m900? og så htc magic og samsung galaxy s/s2/s3. Den viktigste telefonen er og blir se t68i og iphone (ios) og android telefoner, disse har forandret mobil verden og kommer til og stå igjen til slutt!

Grunnen er A: t68i fargesjerm, kamera, og mms

B: Ios forandret virkelig den mobile verden, for første gang ble

internnett, berørings skjerm smeltet sammen.

C: Android utviklet det gode fra ios videre og leder idag på ALLE

felt uansett hvodan man snur og vender på det! (raskest

telefoner, best system for ALLE bærbare og media enheter,

smelter sammen mobil htpc datamaskiner med uante

muligheter i framtiden, beste plattform for utvikling av

programmer/apps og det er åpent for ALLE)

 

Dette gjør at jeg trur for fremtiden at økosystemene (ios,win8,android) kommer til og lede oss til nye høyder og med uante muligheter for framtiden:-)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Siemens tilbød fargeskjerm i 1997 eller 1998. Testet den i 1998 men da hadde den vært på markedet en stund men husker ikke om den kom i 1997 eller 1998. Fargeskjerm SÅ tidlig var imponerende, at t68i fikk fargeskjerm noen år etterpå er bra men gammelt nytt. Husker Siemensmodellen kom med wallpaper som imponerte i farger. Mange minner. Nokias bananformede mobil, nokias add-on kamera, motorolas håpløse menyer, Ericssons mobiler med enlinjes display. Panasonic mobilene, uttrekkbare antenner, philips sine mobiler med menyer i roterende hjul, samsung sine med så svak batteriklips at alle måtte tape fast batteriet, og noen husker vel også magcom, den norske mobilen som ble omtalt med sinnsyke spesifikasjoner men som endte opp med markedets dårligste spesifikasjoner og en prislapp på 12000,- Ericssons artige batterifjærer som krympet når man gikk inn. Så har vi jo west pocket phone fra 1906. Imponerte i 1906 selv uten angry birds

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...