Gå til innhold

No kan du teste nye XCOM (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Testa demo'en nå, og jeg må påstå at det virker meget lovende. Demo'en er "bare" en tutorial + et side mission, men den gir definitivt et inntrykk av hvordan spillet kommer til å bli.

 

Uten å avsløre for mye så kan jeg jo si at demo'en var nok til at jeg pre-orderet spillet, så nå er det bare å telle dager :)

Lenke til kommentar

Demoen ga absolutt mersmak, gudsjelov for det. Det første spillet er et av mine favorittspill, så jeg har vært litt spent på dette. Men kontrollene virker veldig konsollifisert, du kan jo ikke remappe en gang. Så nå har jeg mange knapper på musa jeg ikke får brukt.

 

Det er en demo. Regner med at fullversjonen lar deg justere kontrollene etter behov. Spillet er forresten det første PC-spillet jeg kan huske å spille som faktisk bruker flere enn 3 museknapper som grunninnstilling. Du kan f.eks. veksle mellom soldatene dine med "back" og "forward"-knappene.

Lenke til kommentar

Jeg likte demoen, men er litt skeptisk til alle filmsnuttene og håndholdingen. I gode gamle dager ble alt lesset på fra første øyeblikk i Enemy Unknown. Det virker som de her går etter en gradvis opplåsing.

 

Til tross for dette så må jeg si jeg liker kampsystemet så langt. Jeg slet med TU i originalen så det er deilig å vite at jeg har tid til å skyte så lenge jeg ikke bruker Dash istedenfor å måtte regne på det. Da kan jeg heller bruke hjernekraften på taktisk plassering.

Lenke til kommentar

Ughh, skjønnte det.. Hele greia er neddummet.

-Timeunits fjernet. Kanskje ikke det verste, men jeg likte det gamle systemet hvor jeg virkelig kunne microe soldatene.

-Inventory borte!! Hva i helvete tenker dem? Det var jo det som var noe av det beste, nemlig å utstyre squaden!

-Ikke random genererte maps?! Det var jo utrolig spennende med nye lokasjoner for hver mission i originalspillet. Nå skal jeg liksom se de nøyaktig samme mapsa, bare med litt annerledes plasserte aliens. Nei takk.

-Maks 6 soldater på en mission. Disse skal liksom redde dagen, superhero style?

-Konsollifisert UI.

-Tegneserie He-Man grafikk og design.. Soldatene er feks brede som låvedører. Hva fan?

-1 bedriten base, som attpåtil ikke kan bli angrepet?

-Soldat abilities erstatter det gode gamle systemet som hadde stats og inventory. Der man før måtte finne ut hvilken soldat som var sterk og kunne bære med seg en rocketlauncher og missiler(evnt kunne han ha med seg en egen hjelper som bærte ekstra missiler), er det nå.. "Oi soldaten gikk opp i level, nå får han ekstra ability, Shoot Rocket every 5 round..." urkkk .Dette er ikke World of Warcraft ffs!

 

F U Firaxis! Jeg har gitt opp dagens mainstream spillindustri, alt skal bare være action action, "press a button and awesome happens" :(

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Wow, jeg er glad jeg ikke er like kynisk som deg.

 

Ughh, skjønnte det.. Hele greia er neddummet.

-Timeunits fjernet. Kanskje ikke det verste, men jeg likte det gamle systemet hvor jeg virkelig kunne microe soldatene.

 

Personlig er jeg glad jeg ikke trenger sitte der med en kalkulator og telle ruter frem til målet mitt for å finne ut om jeg har nok TU igjen til å skyte (en verdi som også varierte fra soldat til soldat). Systemet de bruker nå er godt utprøvd fra rollespill som f.eks. D&D og Warhammer og fungerer godt der. Det er ingen grunn til å bekymre seg for at dette skal være noe problem, og basert på demoen og det jeg har sett av videoer fungerer det svært godt i XCOM.

 

-Inventory borte!! Hva i helvete tenker dem? Det var jo det som var noe av det beste, nemlig å utstyre squaden!

 

Inventory er ikke borte. De har bare fjernet Inventory Tetris. Du kan leke deg med å utstyre folkene dine mellom de to oppdragene i demoen, skjønt det er ikke akkurat særlig å velge mellom så tidlig i spillet (likt originalen egentlig. Tok noen oppdrag før du hadde noe særlig å gi dem).

 

-Ikke random genererte maps?! Det var jo utrolig spennende med nye lokasjoner for hver mission i originalspillet. Nå skal jeg liksom se de nøyaktig samme mapsa, bare med litt annerledes plasserte aliens. Nei takk.

 

Da vil det glede (?) deg å høre at originalen heller ikke hadde tilfeldige kart. Siden du tydeligvis har spilt den uten å legge merke til akkurat det, så burde ikke ferdiglagde kart være noe problem denne gangen heller.

 

-Maks 6 soldater på en mission. Disse skal liksom redde dagen, superhero style?

 

Jobben deres er nok heller å dø på din kommando. Dette er jo XCOM tross alt.

 

-Konsollifisert UI.

 

Du spilte med mus og tastatur, ikke sant? Du får en helt egen GUI for dette oppsettet, separat fra hva man får med 360-kontrolleren.

 

-Tegneserie He-Man grafikk og design.. Soldatene er feks brede som låvedører. Hva fan?

 

Originalen hadde Anime-grafikk. Jeg vet hva jeg foretrekker. (Hint: Det er ikke den japanske varianten)

 

-1 bedriten base, som attpåtil ikke kan bli angrepet?

 

En av de beste endringene etter min mening. Det var alltid noe dritt å administrere ekstra baser i originalen. Endte opp med å gi dem svært snevre spesialiseringer for å gjøre det enklest mulig å håndtere dem. Gjett hva? Du kan bygge ekstra baser i nyversjonen også, men de spesialiserer du med en gang slik at du slipper å grave deg ned i de kjedelige detaljene der. Det var alltid hovedbasen min det handlet om for meg, og her er nye XCOM tydeligvis faktisk dypere enn originalen.

 

OK, jeg er skuffet over at basen ikke kan bli angrepet, men jaja. Føltes alltid litt urettferdig å miste en base på den måten i originalen uansett, spesielt hvis angrepet skjedde mot en sekundær base eller mot hovedbasen mens teamet ditt var ute på oppdrag.

 

-Soldat abilities erstatter det gode gamle systemet som hadde stats og inventory. Der man før måtte finne ut hvilken soldat som var sterk og kunne bære med seg en rocketlauncher og missiler(evnt kunne han ha med seg en egen hjelper som bærte ekstra missiler), er det nå.. "Oi soldaten gikk opp i level, nå får han ekstra ability, Shoot Rocket every 5 round..." urkkk .Dette er ikke World of Warcraft ffs!

 

Ut fra intervju tror jeg ikke stats er borte. De er bare gjemt bort i bakgrunnen. Kan ikke bekrefte om dette er sant da.

Endret av TiLT42
Lenke til kommentar

Som XCOM fanatiker må jeg si meg enig med TMfrantic. Hadde spillet vært helt nytt og stått for seg selv hadde jeg nok likt det. Men med tanke på stamtreet og at dette skal være en reboot, så må jeg si rett ut at det er akkurat det jeg fryktet det skulle være: konsollifisert og neddummet for en ny generasjon. Nesten 20 års venting på "Pony Slaystation XCOM For Dummies" med syv år gammel grafikk?

 

Grafikken kunne vært utrolig mye bedre. Det er bare store flater med enkle teksturer.

Lyden var ok, men voice acting på den franske og tyske dama var forferdelig.

Interface var direkte ræva - åpenbart laget for håndkontroller.

Basekontrollene var også svært mangelfulle.

Ellers er jeg meget redd for at altfor mye i dette spillet er skriptet, istedet for random med uendelig gjenspillbarhet.

 

Faen, faen, faen!

 

Spørs om jeg gidder å kjøpe dette spillet før det kommer på tilbud.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Som en som ikke liker strategi spill og ihvertfall ikke XCOM spillene, så ble jeg positivt overasket av demoen.

Demoen skraper nok bare på overflaten av spillet men det lille en fikk teste virket polert og ikke minst gøy.

 

Demoen i seg selv ga meg lyst til å kjøpe hele spillet når det kommer neste mnd....

Lenke til kommentar

Skuffelsen min skinner nok igjennom fordi jeg var hardbarket fan av originalen og har spilt det i 17-18 år :)

 

Spillet er for all del bedre enn det meste på markedet, og ikke noe dårlig spill, men det har heller på ingen måte kapret essensen i X-COM i min oppfatning. Essensen var altså spenningen og terroren man følte når man sendte sine soldater ut i felten. Mange kom aldri tilbake... snufs... i dette spillet har jo ikke soldatene moral engang, de bare dauer og that's it...

 

Og disse aliensene er jo såpass myke og udugelige (jaja vet at det stod easy og at det er demo) at vanlig politi med håndpistol og mp5 hadde meid dem ned alle sammen. Skjønner ikke hvorfor vi trenger XCOM egentlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skuffelsen min skinner nok igjennom fordi jeg var hardbarket fan av originalen og har spilt det i 17-18 år :)

 

Spillet er for all del bedre enn det meste på markedet, og ikke noe dårlig spill, men det har heller på ingen måte kapret essensen i X-COM i min oppfatning. Essensen var altså spenningen og terroren man følte når man sendte sine soldater ut i felten. Mange kom aldri tilbake... snufs... i dette spillet har jo ikke soldatene moral engang, de bare dauer og that's it...

 

Og disse aliensene er jo såpass myke og udugelige (jaja vet at det stod easy og at det er demo) at vanlig politi med håndpistol og mp5 hadde meid dem ned alle sammen. Skjønner ikke hvorfor vi trenger XCOM egentlig.

 

OK seriøst, hva med litt research før du kommer opp med alle disse usannhetene (begge postene dine). Det skal ikke mye innsats til for å få avkreftet flere av skrekkscenarioene dine.

 

Moral er med i spillet og fungerer akkurat slik du burde forvente det. Så sent som i går så jeg en hel squad få kollektiv panikk da teamlederen ble drept i kamp, hvorpå en av dem skjøt en annen soldat i ryggen og drepte han før spilleren i det hele tatt fikk kontroll tilbake. Jeg har ennå ikke sett noen, utviklere eller pressefolk, spille gjennom en mission uten å miste minst en av soldatene sine, så hvor denne teorien din om at spillet er enkelt kommer fra aner jeg ikke. Merk at disse folkene stort sett alltid har spilt på Normal vanskelighetsgrad også. For folk som deg (og meg) vil det være hensiktsmessig å gå opp til Classic. Sjefsutvikleren bak XCOM tapte sin forrige omgang på Classic.

 

Soldatene dine kan få panikk, de kan bli skadet slik at de må hvile ut på sykestua, de kan bli gjort om til zombier av chrysalids, og de kan bli drept. Det eneste som er fjernet fra originalen, såvidt jeg vet, er berserkstatusen, men det ser ut som panikk fyller det samme behovet nå.

 

Grafikken er langt fra dårlig. Den er stilisert, men et titt på et utzoomet bilde av basen og du ser at det er vanvittig mye detaljer og animasjoner involvert her. En påstand om at grafikken er "syv år gammel" vitner om at du ikke husker bæret av hvordan grafikk så ut selv for to år siden.

 

Brukergrensesnittet med mus og tastatur er, som også påpekt over, faktisk designet for mus og tastatur. Ikke for konsoll. Det grensesnittet har aldri blitt brukt på konsoll, og vil aldri bli det.

 

Basekontrollene er "mangelfulle" fordi basen er låst i demoen. Det er svært mye du kan gjøre der i fullversjonen, mer enn du kunne i originalen. Hvis du tenker på selve greia med hva som skjer når du peker og klikker, så reagerer jeg også på at du ikke bare kan trykke på et rom for å gå dit. Mistenker at det kan være funksjonalitet de skrudde av i forbindelse med demoen for å hindre folk fra å gå inn på rom, men det kan like godt hende dette rett og slett ikke er noe de har implementert. Det vil i så fall være synd.

 

At du er redd for at alt er scriptet er ditt problem når utviklerne har gjort det klart igjen og igjen at dette ikke er tilfelle. Scripting ser du bare i tutorialen, som er det demoen er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Så sent som i går så jeg en hel squad få kollektiv panikk da teamlederen ble drept i kamp

 

En HEL squad, altså :) Hvor mange squads var det der? :p Folk med Pony Slaystation klarer vel ikke telle lengre enn til 4-5-6, så det er sikkert fint for dem at Firaxis la den begrensningen der.

 

Grafikken er langt fra dårlig. Den er stilisert

 

Den er som forventet i 2012 - av en konsoll, med ytterst små forbedringer for PC versjonen ifra hva jeg kan se. De delene som er mer stiliserte enn realistiske, som aliens og X-COM armor og kjøretøy, ser dårlige ut. Tegneserieaktige. Kjedelige. Merkelige. Grafikkmotoren er laget for å tekkes konsoll. Grafikken blir deretter. Det er begrenset hvor mange polygoner og teksturer man kan legge til på PC versjonen. Det blir bare litt polering med DirectX funksjoner.

 

Brukergrensesnittet med mus og tastatur er, som også påpekt over, faktisk designet for mus og tastatur.

 

Når utvikleren i 'preview' videoene ifra disse spillmessene tar fram en håndkontroller så skjønner man at det er visse begrensninger å operere med her.

 

Ellers håper jeg for all del at du har rett. Godt å høre at f.eks moral fremdeles er med (stats også, hele tre av dem ifra hva jeg kunne se), og at demoen kanskje ikke er representativ for resten av spillet. Men da har man jo misset hardt med poenget for en demo.

 

Fingrene krysset. Men X-COM blir XCOM aldri. Dette er et paralelt univers i min oppfatning :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har forhåndsbestilt Xenonauts, som nok vil være langt mer tro til originale UFO.

 

Samme her. Jeg hadde et åpent sinn mot X-Com. Jeg forventet ikke noen skikkelig reboot, men i det minste et greit spill på dets egne premisser. Desverre ble jeg mektig skuffet over demoen. Det virker som at vi knapt får noen form for frihet. Det virker som at oppdragene skal velges for oss hver gang.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Folk med Pony Slaystation klarer vel ikke telle lengre enn til 4-5-6, så det er sikkert fint for dem at Firaxis la den begrensningen der.

 

Seriøst? Får du deg virkelig til å skrive sånt tull? Bokstavombyttinger var avleggs lenge før tusenårskiftet, og hele den setningen din over får deg til å virke som du er 12 år. Tips til senere: Det der er ikke måten å drive en diskusjon på.

 

Når utvikleren i 'preview' videoene ifra disse spillmessene tar fram en håndkontroller så skjønner man at det er visse begrensninger å operere med her.

 

De tar frem en håndkontroll fordi:

1) Den er 100% forutsigbar. Med mus og tastatur kan du få problemer, spesielt med mushastigheten. Når du demonstrerer et spill for publikum, spesielt i den sårbare delen før lansering, vil du ha vekk alle usikkerhetsmomenter.

2) Majoriteten av spillerne kommer til å bruke håndkontroll, og den blir dermed mer representativ for opplevelsen til spillerbasen, samme hva du og jeg foretrekker.

 

Forøvrig gjorde de show ut av første fremvisning av PC-GUIen, noe som ble en stor event på PAX. De tar den delen av spillet veldig seriøst.

 

Fingrene krysset. Men X-COM blir XCOM aldri. Dette er et paralelt univers i min oppfatning :)

 

Det er i det minste sant. Dette er jo ikke en oppfølger, men en nytolkning av serien. Den vil derfor ikke påvirke det gamle universet du har blitt glad i. Samtidig er det åpenbart at du har havnet i nostalgisonen med X-Com og ikke lenger ser den med de samme kritiske øynene du forbeholder nyere spill, så du vil aldri kunne få et korrekt inntrykk av spillet.

 

Har forhåndsbestilt Xenonauts, som nok vil være langt mer tro til originale UFO.

Samme her. Jeg hadde et åpent sinn mot X-Com. Jeg forventet ikke noen skikkelig reboot, men i det minste et greit spill på dets egne premisser. Desverre ble jeg mektig skuffet over demoen. Det virker som at vi knapt får noen form for frihet. Det virker som at oppdragene skal velges for oss hver gang.

 

*River seg i håret*

 

Hvorfor prøver jeg i det hele tatt å forklare ting her inne? Hadde jeg snakket til en vegg hadde jeg i det minste fått romklang tilbake.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Syntes demoen var grei, men litt masete. Kunne gått ha kuttet ned på en del cut scenes, forhåpentligvis er de færre senere i spillet. Forventet å kunne trykke på rommene i basen, som nevnt over mulig dette er deaktivert i demoen, syntes det var en litt ineffektiv måte å gjøre ting på, men mulig det er en vane sak. Soldat progresjonen ser ut til å være litt snever, foretrekker å kunne gi dem akkurat de våpnene og utstyret jeg selv ønsker, og at de da blir bedre med de våpen typene de får utdelt.

 

Mulig det blir ett kjøp, avventer nok en anmeldelse og litt bruker erfaringer først.

Lenke til kommentar
Soldat progresjonen ser ut til å være litt snever, foretrekker å kunne gi dem akkurat de våpnene og utstyret jeg selv ønsker, og at de da blir bedre med de våpen typene de får utdelt.

 

Såvidt jeg kan se kan du gjøre alt dette i spillet. Du har muligheten til å utstyre soldatene dine med valgfrie våpen og ekstrautstyr før kamp, og de går opp i stats etter hvert som de deltar på oppdrag. Du får ikke velge hva slags "klasse" folkene dine er, men jeg tror denne muligheten låses opp litt lengre inn i spillet uansett som en del av Officer's Training.

Lenke til kommentar

Voldsomt som du skulle endre på folks personlige mening da, Tilt.

 

Jeg synes da bare demoen var skuffende. Spillet virker svært lineært. Selv i hvert mission har man ikke særlig mye bevegelsesfrihet. Man har et ovalt brett med forsiktig plasserte objekter i brysthøyde, og fiender som først begynner å eksistere når du selv først får observasjon på dem. Jeg hadde forventet noe annet. Jeg hadde forventet mindre "turn-based third person shooter" og mer "turn based strategy". Det virker ikke som at det finnes mye strategi i oppdraget jeg spilte.

 

Igjen, det er mulig dette er en dårlig demo, at den ikke er representativ. Men så dømmer jeg demoen, ikke det ferdig utviklede spillet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...