Gå til innhold

Sniktitt: XCOM: Enemy Unknown (PC, PS3, X360)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter all skryten som Civ 5 fikk, ble jeg mektig skuffet av dette spillet, som egentlig bare føltes ut som meningsløs grinding. Uansett hvilken nasjon man brukte, ble spillestilen alltid den samme.

 

Er litt skeptisk ovenfor hvor mye frihet man får i dette nye spillet i forhold til de originale X-Com spillene. Men det ser ikke ut til å bli like generisk og kjedelig som Civ 5 i det minste.

 

Xenonauts kommer også ut om ikke alt for lenge, så med både dette og Xenonauts tror jeg nok at jeg - som superfan av det originale X-Com spillet - skal bli fornøyd. :)

Lenke til kommentar

Etter all skryten som Civ 5 fikk, ble jeg mektig skuffet av dette spillet, som egentlig bare føltes ut som meningsløs grinding. Uansett hvilken nasjon man brukte, ble spillestilen alltid den samme.

 

Det er overhodet ikke tilfelle. Hvis du opplever det på den måten betyr det bare at du spiller på altfor lav vanskelighetsgrad og dermed kan gjøre mer eller mindre hva du vil uten at AIen straffer deg. To omganger av Civ 5 kan, og vil som oftest, være ekstremt ulike hverandre. Dette gjelder selv om man spiller samme nasjon to ganger på rad, og til en enda større grad om man har med utvidelsespakken.

Lenke til kommentar

Hmmmm det er NESTEN så jeg orker å investere litt håp i at dette kan bli i nærheten av så bra som originale X-com. SAMTLIGE oppfølgere og remakes av dette spillet har vært langt unna originalens blanding av driv, sandkasse, avansert krigføring, nådeløs spenning osv osv.

 

Formelen bør jo ligge til grunn? Det MÅ finnes spillere der ute som setter pris på mer avanserte spill enn endeløs, frenetisk trykking på en knapp?

 

Jeg investerer 10% håp

Lenke til kommentar

Hmmmm det er NESTEN så jeg orker å investere litt håp i at dette kan bli i nærheten av så bra som originale X-com. SAMTLIGE oppfølgere og remakes av dette spillet har vært langt unna originalens blanding av driv, sandkasse, avansert krigføring, nådeløs spenning osv osv.

 

Formelen bør jo ligge til grunn? Det MÅ finnes spillere der ute som setter pris på mer avanserte spill enn endeløs, frenetisk trykking på en knapp?

 

Jeg investerer 10% håp

 

Har du ikke hørt om

? :)

 

 

Etter all skryten som Civ 5 fikk, ble jeg mektig skuffet av dette spillet, som egentlig bare føltes ut som meningsløs grinding. Uansett hvilken nasjon man brukte, ble spillestilen alltid den samme.

Det er overhodet ikke tilfelle. Hvis du opplever det på den måten betyr det bare at du spiller på altfor lav vanskelighetsgrad og dermed kan gjøre mer eller mindre hva du vil uten at AIen straffer deg. To omganger av Civ 5 kan, og vil som oftest, være ekstremt ulike hverandre. Dette gjelder selv om man spiller samme nasjon to ganger på rad, og til en enda større grad om man har med utvidelsespakken.

 

Har spilt på litt forskjellige grader. Først og fremst finner jeg det litt irriterende at det ikke er noen campaign. Jeg skjønner at hensikten er at man skal kunne lage sine egne "campaigns", og det er greit nok. Men det passer rett og slett ikke for meg. Denne typen "skirmish" føles ut som en fin bonus i et annet spill, ikke selve spillet.

 

... Og nei, jeg føler absolutt ikke at hver playthrough blir radikalt forskjellig. Hver nasjon har akkurat de samme enhetene, foruten 2-3 unike enheter. Sammenligner man med Total War serien (eksempelvis), så blir dette en spøk i forhold. Spesielt når man ser på Rome og Medieval 2. Der er det virkelig radikale forskjeller mellom fraksjonene. Hver eneste enhet ser og spilles helt annerledes.

 

Jeg forstår at Civ 5 ansees som et godt spill, så det er ikke egentlig noen hensikt i at jeg skal sitte og beskylde det for ting, fordi jeg vil konstant bare "motbevises" av fansen. Poenget mitt var bare at jeg ble skuffet over dette spillet, som jo også Firaxis har laget. Jeg prøver ikke å si at spillet er dårlig fra et "objektivt" synspunkt. Alle anmeldelsene sier at jeg tar feil i akkurat det. Men jeg likte ikke spillet, jeg fant det kjedelig, ensformig og svært generisk. Jeg hadde forventet mer av et Sid Meier spill. Dette er bare min personlige mening om spillet, som jeg bruker til å sammenligne med når jeg anser mitt eget forventelsesnivå ovenfor det kommende X-Com. :)

Endret av Hr. Jenssen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eh, du skjønner tydeligvis ikke helt hva slags spill Civilization er. Sånn har Civilzation alltid vært. Litt rart å komme 20 år etter og være overrasket over at Civilization fortsatt er Civilization. Og generisk i forhold til Total War? :p Morsomt.

 

X-COM blir vel omtrent som opprinnelige X-COM. Får håpe du ikke blir overrasket over det 20 år etter også. :p

Endret av radiohodet
Lenke til kommentar

Eh, du skjønner tydeligvis ikke helt hva slags spill Civilization er. Sånn har Civilzation alltid vært. Litt rart å komme 20 år etter og være overrasket over at Civilization fortsatt er Civilization. Og generisk i forhold til Total War? :p Morsomt.

 

Hva mener du med at Civilization "alltid" har vært slik? I hvilken sammenheng? Civilization-spillene har tidligere alltid hatt en eller annen form for "campaign". 4'ern og 5'ern er vel de første i hovedserien som ikke hadde noen form for campaign. Det heksagonale rutenettet er også helt nytt for serien. Det samme gjelder måten man nå kan "stacke" enheter oppå hverandre. Du finner heller ikke religion representert i grunnspillet Civ 5. Religion var en av de største og viktigste faktorene man måtte ta i betraktning når man spilte de tidligere Civ-spillene. Med andre ord er det svært mange grunnleggende elementer som det har blitt endret på i Civ 5. Jeg sier ikke at disse endringene gjør spillet dårligere - jeg prøver bare å få deg til å forstå at slik Civ 5 ser ut i dag, slettes ikke er sånn som "Civilization alltid har vært". Det virker mer som at det er du som ikke har spilt et Civ-spill før.

 

Jeg sa ikke at Civ 5 er mer eller mindre generisk enn i Total War-serien. Jeg sa at variasjonen på enhetene er radikalt mindre i Civ 5 sammenligned med TW.

 

Det store trekkplasteret til Civ-serien, er at politikken alltid har vært viktig. I Civ 5 er politikken så neddummet og overfladisk at Total War sin politikk-funksjon (som er helt usaklig overfladisk) nesten virker grei.

 

X-COM blir vel omtrent som opprinnelige X-COM. Får håpe du ikke blir overrasket over det 20 år etter også. :p

 

Det nye X-Com blir overhodet ikke "omtrent som det opprinnelige X-Com". Man ser ikke lenger basen sin ovenfra, og dermed har man ikke lenger base defense missions, som var en stor og viktig del av det originale Enemy Unknown. Man kan ikke lenger bygge flere enn én base i det nye spillet. Inventory-systemet er fjernet. Man beveger seg ikke lenger i et grid-kart. Air-combat er mer interaktiv enn før. Time-Units eksisterer heller ikke lenger, og dette er nok den mest markante forskjellen. Nå har man heller et "move and shoot"-system. Et cover-system har også blitt implementert i nyversjonen. Det finnes drøssevis av andre små og store endringer fra originalen, som gjør at det nye X-Com egentlig ikke ligner særlig mye på det originale spillet i det hele tatt, foruten tematikken og spillets mål. Men mange andre spill deler disse også, uten å være identiske.

Igjen virker det som at du ikke vet særlig mye om seriens røtter.

 

Om du vil vite hvordan et spill ville se ut om det hadde vært mer likt det originale X-Com, trenger du ikke å lete lenger enn det tidligere nevnte Xenonauts:

 

xenonauts-3.jpg

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar

Hva mener du med at Civilization "alltid" har vært slik? I hvilken sammenheng? Civilization-spillene har tidligere alltid hatt en eller annen form for "campaign". 4'ern og 5'ern er vel de første i hovedserien som ikke hadde noen form for campaign.

 

...er du sikker på at du tenker på riktig spill? Kan aldri tenke meg at det har vært noe campaign i Civ-spillene. Alpha Centauri kommer kanskje nærmere (der er det iallfall litt historie involvert), men ville ikke kalt det noen campaign der heller, er vel bare ett kart.

 

I overkant X-COM frekkis fra radiohodet da! Tror han må friske opp litt Enemy Unknown (eller UFO Defense? Husker hvilket navn den hadde hvor :p).

Lenke til kommentar

Eh, du skjønner tydeligvis ikke helt hva slags spill Civilization er. Sånn har Civilzation alltid vært. Litt rart å komme 20 år etter og være overrasket over at Civilization fortsatt er Civilization. Og generisk i forhold til Total War? :p Morsomt.

 

Hva mener du med at Civilization "alltid" har vært slik? I hvilken sammenheng? Civilization-spillene har tidligere alltid hatt en eller annen form for "campaign". 4'ern og 5'ern er vel de første i hovedserien som ikke hadde noen form for campaign.

 

Det har aldri vært campaign i Civ-spillene. Derav min kommentar. Det virker som du blander Civilization med et annet spill.

 

Edit: Mulig du tenker på scenarioer, og det finnes i Civ5 også. Faktisk er de mer forseggjorte enn de har vært i noen av de andre spillene i serien.

Endret av radiohodet
Lenke til kommentar

Hr. Jenssen, jeg tror det må være lenge siden du har spilt noen av Civilization spillene. Det eneste Civ spillet der religion har spilt en viktig rolle i er Civ 4, og der var det et etter min mening dårlig tillegg til spillet. Ingen av Civilization spillene har noen gang hatt en tradisjonell kampanje, men den typen gameplay som finner sted på et stort åpent kart syns jeg er mer interessant enn en skriptet kampanje. Begge deler har selvfølgelig sine gode og dårlige sider. Hvis det er scenarier du tenker på har de vært med i alle spillene (muligens med unntak av Civ 1?).

 

Jeg er dog enig med deg i at Civ 5 er en dårligere utgave av spillserien enn de foregående spillene. Spesielt om man sammenligner med Civ 3 og 4 så er nummer 5 ganske så overfladisk og begrenset.

 

Men jeg skjønner ikke hvorfor du sammenligner Civ 5 med Total War serien? Alt annet enn kamp-delen er jo veldig overfladisk i Rome og Medieval 2. Og når Ai'en egentlig ikke kan spille kamp-delen, hva er egentlig vitsen?

 

Jeg syns også det er litt flaut at artikkelforfatter klarer å nevne Cannon Fodder og Commandos som eksempler på turbaserte spill.

Lenke til kommentar

Husker jeg brukte utallige timer på X-com: Terror from the deep på PS1 etter å ha fått det i julegave.

Håper virkelig dette spillet kan bringe tilbake den samme følelsen som tidliger.

Har virkelig savnet ett spill som dette hvor man kan spille på samme måten, har hele tiden ventet på at GOG eller noen andre skulle gi ut det originale spillet på nytt.

 

GLEDER MEG :)

Lenke til kommentar

X-com: Terror from the deep

Pc versjonen av denne var jævelig vanskelig. Alien Bases var svære og man kunne ha kanskje bare 1 eller to soldater igjen etter missions, Klaus og Gudrun...

 

Endte som regel opp med å måtte spille alien bases etter par ganger på nytt fordi alle mann døde :(, men uansett hvor frusterende det kanskje var så savner jeg den vanskligheten og utfordingen.

Spill har bare blitt til føde for hjernedøde med evig repeterende museklikk uten å måtte tenke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...