Gå til innhold

- Eneren kan være ti ganger mer effektiv


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
De fleste oppdragsgiverne hans vil vite at søkeren har greie karakterer og kompetanse. Mange IT-konsulentselskaper vil ha gode resultater, men Roel Moens erfaring er at god erfaring trumfer skole og karakterer.

 

Vet ikke om det gjelder spesielt innen IKT, men min erfaring er også at en person med riktig erfaring er å foretrekke fremfor en med de riktige karakterene og skolene. Har inntrykk av at det folk lærer på skole om IKT ikke kan brukes til noe i den virkelige verden. Har flere ganger jobbet med folk som har bachelorgrad og høgere, som ikke kan noe mer enn hvem som helst andre med litt IT interesse.

Har forsåvidt blitt litt frustrerende å lære folk med langt høgere utdannelse og lønn hvordan dem skal gjøre jobben sin.

Så konklusjonen min blir at for arbeidstaker er det viktig med høg utdannelese for å få høg lønn, men for arbeidsgiver gir det ikke noen spesielle fordeler, da persontype og erfaring er langt viktigere for hva slags jobb arbeidstakeren gjør.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vær så snill, jeg er kanskje ikke den beste til å programmere, men jeg vet om flere studenter som har fått A i f.eks Java og er fortsatt dårligere enn meg til å løse oppgaver og innleveringer, med tanke på at vi blir tvunget til å ta eksamen på papir i programmeringsfagene så kommer sånne som meg dårligere ut enn lesehestene som er vant til å skrive 12 siders stiler på videregående, at det skal påvirke mine jobbmuligheter blir nesten for dumt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Vær så snill, jeg er kanskje ikke den beste til å programmere, men jeg vet om flere studenter som har fått A i f.eks Java og er fortsatt dårligere enn meg til å løse oppgaver og innleveringer, med tanke på at vi blir tvunget til å ta eksamen på papir i programmeringsfagene så kommer sånne som meg dårligere ut enn lesehestene som er vant til å skrive 12 siders stiler på videregående, at det skal påvirke mine jobbmuligheter blir nesten for dumt.

 

Skrivehester mener du? Kanskje du skulle investert i en skikkelig penn?

Endret av Guybrush Threepwood
Lenke til kommentar

"Eneren kan være 10 ganger mer effektiv"

Ja, ja, det var overskriften - godt det kun var overskriften ;-)

 

Enkelte oppgaver i enkelte yrker kan en person være 10 ganger mer effektiv. Men det er langt mellom disse oppgavene.

 

Det er vel oftere vi ser en som er genierklært som ikke får til noen ting.

 

Utdanning og eliteuniversitet kan være viktig, men erfaring og praksis er ofte viktigere.

Jeg er ikke uenig i at en god kandidat kan læres til mye, men bildet er nyansert.

Lenke til kommentar

Med fare for å høres "bitter" ut eller noe:

Noe av bakgrunnen er at de høyest rangerte eliteuniversitetene kan velge og vrake mellom studentene. Har de svært mange kvalifiserte søkere fra hele verden til en klasse eller linje, sier det seg selv at nivået og undervisningen blir deretter.

For noen uker siden hadde dere en artikkel om universitetsranking. Jeg siterte kilden som sa at undervisningen bare telte 10% på rankingen. Det som teller på rankingen er i hovedsak forskning og akademiske papirer.

 

Det igjen betyr at rankingen ikke gjenspeiler i det hele tatt hvordan nivået på undervisningen er. Så å komme fra et eliteuniversitet betyr at en var flink før en begynte fordi en fikk skoleplass, men sier lite om hva en faktisk kan når en går ut. Spesielt siden mange eliteuniversiteter (i hvert fall i USA) praktiserer at "alle som går her er så flinke, så vi gir kun ut toppkarakterer".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...