Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bytte toppbolter\mutter uten å bytte pakning?


trra

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er du sikker på at det er toppbolter og ikke ventildekselbolter det er snakk om?

Har aldri sett en motor ha "pene" bolter til toppen, men til ventildekselet derimot... :green:

Er det ventildeksel, så går det mest sannsynlig greit (kommer litt an på pakningen, og hvilket materiale dekselet er laget av), det verste som kan skje er at det begynner å svette ut litt olje.

Er det topplokk ville jeg vært litt skeptisk. De aller fleste topplokk, spesielt på nyere motorer, må demonteres/monteres i en viss rekkefølge, for ikke å få skjevhet/utett.

Lenke til kommentar

Ahh, såpass. En gang på 90-tallet var min dengang arbeidsgiver i kontakt med Jaguar direkte for noe tilsvarende tekniske spørsmål i forbindelse med en byttemotor til en XJ12 fra samme tidsperiode, og fikk raske og gode svar. Nå vet jeg ikke hvordan han fikk kontakt med de, men kan det være en tanke, å ringe/maile de direkte? Evt på jaguarforums.com ?

Det er jo mange bolter her, så presset er vel noenlunde godt fordelt, men så er det heller ikke akkurat en ordinær Toyota-maskin med 90 esler vi snakker om heller, så.... Nei, dette blir bare synse-tull fra min side.

 

Lykke til uansett :)

Lenke til kommentar

Det vi gjorde når jeg jobbet med disse motorene var å skifte en og en fra midten og utover. Bare sørg for å få rett tiltrekningsmoment på de nye mutterne før du tar neste. Var det som ble gjort under restaurering av de bilene jeg var med på hvis motoren i seg selv var bra. Jobbet på flere av disse men de mest spesielle var nok en -54 XK120 cupe og en -58 XK150 drophead cupe. Fine biler det :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...