Gå til innhold

Mann fikk bot da kona lastet ned Rihanna-sanger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

I (store deler av) europa gjelder vel akkurat det samme prinsippet i veitrafikken;

Det er eier av bilen som blir bøtelagt uansett hvem som faktisk kjører den.

 

I Norge er det foreløpig ikke slik så vidt jeg vet, men Politiet jobber for å oppnå dette. Da slipper de jo å ta bilde av sjåfør ved fotobokser o.l.

Lenke til kommentar

Frankrike imponerer igjen.

 

I Norge er det foreløpig ikke slik så vidt jeg vet, men Politiet jobber for å oppnå dette. Da slipper de jo å ta bilde av sjåfør ved fotobokser o.l.

Jepp. Forløpig kan du jo slippe unna om de ikke får en ordentlig bilde av ansiktet ditt siden det er føreransvar og ikke eieransvar. Har ikke testet det selv og kjenner ingen som har gjort det i Norge, men hørt om en svenske som mente det funket fjell å bare ta ned solskjermen i Sverige.

Lenke til kommentar

Idioti. Kort fortalt. Dette er da (prinsipielt) ikke stort bedre enn å saksøke enkeltpersoner for å laste ned et par låter og gjøre vedkommende til gjeldsslave for resten av livet. (Beløpet på boten er selvsagt mye mer fornuftig.) Dette må da føre til motreaksjoner i lengden.

Endret av DeepW
Lenke til kommentar

Den som betaler abonnementet kan ikke ha oversikt over hva alle i huset gjør på nettet til alle døgnets tider, det er selvsagt den som laster ned som står avsvarlig for handlingene sine.

 

Men en annen ting er jo at skal en straffes for nedlasting så blir det for dumt å gi 1 person bot når man tenker på hvor stort antall mennesker som nedlaster en hau med musikk, filmer eller spill hver dag.

 

Vi i 20-års alderen har vokst opp med nedlasting. Man lastet ned mp3 sanger med diverse programmer som bearshare, limewire og andre eldre og nyere programmer før, det var helt vanlig og fullstendig godkjent i pc-samfunnet. Så gikk man over til torrent da det var enklere å laste ned flere filer i slengen, for ikke å nevne raskere.. Å si at nedlasting er kriminelt blir feil da det har vært en normal hverdag for alle pc-nerder i mangen år. Skal man stoppe nedlastning må man gå i rota og fokusere på å knekke den. Det hjelper null å prøve å stoppe en og en, det er nesten vittig.

Endret av morten-89
  • Liker 3
Lenke til kommentar

I (store deler av) europa gjelder vel akkurat det samme prinsippet i veitrafikken;Det er eier av bilen som blir bøtelagt uansett hvem som faktisk kjører den.I Norge er det foreløpig ikke slik så vidt jeg vet, men Politiet jobber for å oppnå dette. Da slipper de jo å ta bilde av sjåfør ved fotobokser o.l.

 

Hvor store deler av Europa skal ikke jeg uttale meg om men jeg vet GB er slik.

Når det er sagt har økokrim alt gått ut bombastisk og sagt at slik er det allerede i norske nett. Du som eier av en router ER ansvarlig for trafikken. Dette ble uttalt ifm pedo-porr. Selvsagt har de ikke noe som helst belegg for den påstanden da ingen noen sinne er dømt for dette. Faktisk er vel heller ingen forsøkt tiltalt for noe slikt. Det må nok heller sees i lys av selvmord knyttet til uskyldige som blir pågrepet på arbeidsplassen med max pressedekning.

Slike tilfeller var det jo noen av i perioden 2005 - 2010.

 

Jeg tviler på noen snarlig lovendring i norge der dette blir et tema.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis jeg stjeler en bil kjører over et par personer og kjører inn i en butikk så er eier av bilen ansvarlig. Samme logikk. Derimot må til og med franske politikere se at denne logikken ikke fungerer. Så hvordan i alle dager kom de fram til at denne loven var en god ide? Ekstra penger i kassen via bøter? Makt?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Hvis jeg stjeler en bil kjører over et par personer og kjører inn i en butikk så er eier av bilen ansvarlig.

Vel, det er heldigvis gradering av lovbruddene som kan bli bøtelagt (forenklet forelegg). Dreper du noen med en bil blir neppe eieren fengslet uten videre, selv ikke i frankrike.

 

Det som er litt artig er at det ikke gis bot som straff for tyveri (det må gå gjennom en rettsvesenet). Siden nedlasting derimot kan bøtelegges på denne måten sier franskmennene implisitt at dette ikke er å regne som tyveri.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...