Gå til innhold

Hvordan sette opp et kablet nettverk i forh. til fibernett og rutere / svitsjer?


infoerbra

Anbefalte innlegg

Har fibernett som hovedkilde og etter fibernett en svitsj fra Clas O. Så går det via "Clas O.- svitsj med 8 porter" til en ny D-Link Dir 100 ruter via en kabel. D-link hadde dekket inngangene med innstaller software før oppsett klistremerke. Det gjorde jeg ikke. Hva er poenget med å innstallere software på en ruter? Men kanskje jeg var lat og utålmodig at at noe skulle settes opp via direkte kontakt med Dir 100 ruteren som evt. settinger osv.?

 

Ellers skal dette gå videre da via en kabel ned i kjelleren (sokkelleilighet).

 

Vil det da funke med en ny svitsj?

 

Går litt surr for meg ang. dette med svitsjer og rutere og hva som skal være først og sist i kjeden.

 

Noen som kan gi gode råd ang. et godt opplegg for kablet nettverk over to etasjer? Det er slik at det er en utleiesokkel-leilighet (så vedk. har ikke adgang på vår ruter). Hvilken rekkefølge skal det være på rutere og svitsjer for å få det stabilt?

 

Hvordan unngå at man må skru av og på svitsjene / ruterene i kjeden som kan hende av og til dersom mister internet forbindelse i kjeden ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med software mener de kanskje et program på PCen hvor du kan konfigurere ruteren fra i stedet for web-grensesnittet? Slik som Netgears "Genie".

 

En ruter er egentlig en switch, bare at den har en hjerne i tillegg noe en vanlig switch ikke har. Så du kan egentlig lage kjeden slik du vil.

 

Dersom du setter en switch i leiligheten med en kabel opp til en av portene hos deg, så vil jo leieboeren ha tilgang til ruteren din. Eller, man må jo ha passord da, men han vil se alle delte mapper, skriver og så videre.

 

Er ganske sikker på at hvis du setter en ruter nede i denne leiligheten, gir den en IP som er i din lokale range, men setter den til å dele ut IP via DHCP i en helt annen range så skal alt funke men han vil ikke få tilgang til ditt lokale nett. Men hvis leieboeren er litt smart så klarer han vel å sette opp utstyret med statisk IP og da er du like langt. Men akkurat den biten får noen andre ta, for nå vandrer jeg litt ut i grenseland av mine kunnskaper.

Endret av TMB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...