Gå til innhold

KPMG-sjef tror Apple vil sakke akterut


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For å ta det vidre fra "sniktitt på iPhone5" tråden, hvilke faktiske tjenester er det jeg kan benytte meg av ved hjelp av NFC i dag? Jeg vil ikke ha generelle eksempler, men faktiske implementerte fungerende tjenester.

 

Jeg mener, siden det er en "revolusjonerende funksjon"? Jeg føler meg ikke så veldig revolusjonert når jeg tar i en Samsung S3 med NFC :) Og om jeg prøvde å betale med den på Bunnpris hadde jeg blitt kastet på dør.

Lenke til kommentar

Er helt enig. Nå ville jeg ikke kjøpt iPhone uansett, men hadde håpet at iPhone 5 ville få NFC da dette ville bidratt til spre utbredelsen av teknoligen og forhåpentligvis få fart på implementasjonen av NFC som betalingsløsning og liknende.

Jeg tipper Apple ønsker å bygge et økosystem rundt NFC før de lanserer det. De vil nok ha planer for NFC som er tilsvarende AppStore før det blir rullet ut. Altså avtaler med tjenestetilbydere som bruker teknologien, slik at man ikke sitter med noe ubrukelig goldplating features.

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Mobilbetaling??? HÆ?

 

Det har vært en gjenganger de siste 10-15 årene at nå er det like før mobilbetaling tar av. Jeg vet ikke om noe fungerende system for mobilbetaling.

 

Neste generasjon iPhone kommer høsten 2013 og før den tid tipper jeg at mobilbetaling er like vanlig som i dag, dvs. ikke-eksisterende. Apple kan godt vente et år til, for min del. jeg vil heller ha 128 GB minne, enn NFC.

Lenke til kommentar

For å ta det vidre fra "sniktitt på iPhone5" tråden, hvilke faktiske tjenester er det jeg kan benytte meg av ved hjelp av NFC i dag? Jeg vil ikke ha generelle eksempler, men faktiske implementerte fungerende tjenester.

 

Jeg mener, siden det er en "revolusjonerende funksjon"? Jeg føler meg ikke så veldig revolusjonert når jeg tar i en Samsung S3 med NFC :) Og om jeg prøvde å betale med den på Bunnpris hadde jeg blitt kastet på dør.

 

NFC-baserte løsninger finnes jo i massevis, men det tar litt tid før de blir særlig utbredt. Det beste eksempelet er kanskje Google Wallet, som foreløpig kun fungerer i USA, men som testes i Norge for tiden. Både Mastercard og Visa har godkjent NFC-løsninger, så det er bare spørsmål om tid før det begynner å dukke opp også her til lands. Støter på NFC-terminaler støtt og stadig når jeg er over dammen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mobilbetaling??? HÆ?

Det har vært en gjenganger de siste 10-15 årene at nå er det like før mobilbetaling tar av. Jeg vet ikke om noe fungerende system for mobilbetaling.

Neste generasjon iPhone kommer høsten 2013 og før den tid tipper jeg at mobilbetaling er like vanlig som i dag, dvs. ikke-eksisterende. Apple kan godt vente et år til, for min del. jeg vil heller ha 128 GB minne, enn NFC.

 

Mobil-betaling er allerede i bruk i USA, og NFC-betaling har vil allerede med Visa Contactless som jeg har sett mye av i Storbritannia.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

apple vil ikke forsinke utviklingen, det er kundene som velger apple som gjør det!

nfc er heller ikke en sikker betalings løsning for øyeblikket (om jeg ikke har misforstått)

 

det er riktig å si at apple kunne fått fart på utviklingen, men det er kundene som senker den. (hadde X millioner hat et krav om nfc hadde den hatt det, så enkelt er det)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det har vært en gjenganger de siste 10-15 årene at nå er det like før mobilbetaling tar av. Jeg vet ikke om noe fungerende system for mobilbetaling.

Jeg bruker utelukkende mobilen for å betale for bussen de få gangene jeg tar den. Dog via "Mobilett" som jeg fremdeles må vise til sjåføren når jeg går på. Ønsket fra forbrukerne er der uten tvil, men det står på tjenestetilbyderne som er redde for å tenke nytt, og produsentene som bare slenger ut ting uten å tenke helhetlig.

Lenke til kommentar

han burde ta et hint. når apple ikke drar i selene betyr det at teknologien ikke er spesielt viktig å satse på. her snakker vi om ekstra hardware inn i allerede trange mobiler, og enda en måte å kommunisere trådløst, som i tillegg er begrenset både mht båndbredde og funksjonalitet. kan jeg velge mellom 1% mer batterilevetid og nfc er valget enkelt.

 

Lenke til kommentar

apple vil ikke forsinke utviklingen, det er kundene som velger apple som gjør det!

nfc er heller ikke en sikker betalings løsning for øyeblikket (om jeg ikke har misforstått)

 

det er riktig å si at apple kunne fått fart på utviklingen, men det er kundene som senker den. (hadde X millioner hat et krav om nfc hadde den hatt det, så enkelt er det)

 

Du har misforstått... selv om NFC-standarden(e) ikke er sikker i seg selv finnes det gode mekanismer på høyere lag som kan sørge for det. SSL feks. Kredittkort (med eller uten chip) er heller ikke "sikre", men man bruker dem likevel.

Endret av Untouchab1e
Lenke til kommentar

NFC-baserte løsninger finnes jo i massevis, men det tar litt tid før de blir særlig utbredt. Det beste eksempelet er kanskje Google Wallet, som foreløpig kun fungerer i USA, men som testes i Norge for tiden. Både Mastercard og Visa har godkjent NFC-løsninger, så det er bare spørsmål om tid før det begynner å dukke opp også her til lands. Støter på NFC-terminaler støtt og stadig når jeg er over dammen.

Jeg vil tippe at det er omentrent 1 år til. Da lanserer apple NFC på 5S, mobiljournalistene går mann av huse i vill kåtskap etter hvor mange klikk dette vil generere, og siden det er iPhone, så vil alle tjenestetilbydere ønske å støtte det. Apple vil ta 25% av alle NFC transaksjoner gjort på telefonen. Og samtidig lager alle data om alle kjøp du har gjort :)

Endret av Zepticon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

NFC-baserte løsninger finnes jo i massevis, men det tar litt tid før de blir særlig utbredt. Det beste eksempelet er kanskje Google Wallet, som foreløpig kun fungerer i USA, men som testes i Norge for tiden. Både Mastercard og Visa har godkjent NFC-løsninger, så det er bare spørsmål om tid før det begynner å dukke opp også her til lands. Støter på NFC-terminaler støtt og stadig når jeg er over dammen.

Jeg vil tippe at det er omentrent 1 år til. Da lanserer apple NFC på 5S, mobiljournalistene går mann av huse i vill kåtskap etter hvor mange klikk dette vil generere, og siden det er iPhone, så vil alle tjenestetilbydere ønske å støtte det. Apple vil ta 25% av alle NFC transaksjoner gjort på telefonen. Og samtidig lager alle data om alle kjøp du har gjort :)

 

Som sagt er NFC-betaling allerede i god bruk i USA og jeg tviler på at Apple baserer produktstrategien sin på det Norske forbrukermarkedet alene ;) Min teori er nok at Apple rett og slett ikke har hatt tid/mulighet til å implementere det slik som de ønsker. Synd.

Lenke til kommentar

Nå har vell ikke akkurat Apple vært det selskapet som på død og liv må ligge foran kurven på alle fronter? Helt siden iPhone kom så virker det som det har blitt en menneskerett å forvente at Apple skal drive markedet fremover.. Hvorfor?

 

Nå sier jeg ikke at iPhone 5 ikke kunne hatt støtte for NFC, "trådløs" lading og whatnot. Men det Apple stort sett er gode på er å ta eksisterende teknologi og gjøre det tilgjengelig og brukelig for massene. Den originale iPhone inneholdt jo ikke noe direkte revolusjonerende om vi går igjennom maskinvare og teknologi, steg-for-steg med lupe. Det som var unikt var at Apple kombinerte flere aspekter som allerede eksisterende i markedet og som hver for seg hadde godt potensiale men som ingen enda hadde klart å kombinere sammen til et godt nok og brukervennlig nok produkt så det appelerte og ble tatt i bruk av massene.

 

 

Ta Apple TimeCapsule som et eksempel, det er jo egentlig bare en moderne router kombinert med en harddisk for nettverkslagring og backup. Dette har vi jo hatt i en årrekke, du har jo i evigheter kunne kjøpe deg en router og koble til ekstern harddisk, eller sette opp en dedikert NAS eller gå all-out og bygge deg selv en privat filserver og de fleste av disse løsningene gir deg jo den samme funksjonaliteten og litt til som en Apple TimeCapsule gjør.

 

Greia med TimeCapsule er at ting er så enkelt og simpelt lagt opp, at selv bestemor på 60år med en MacBook burde kunne klarte å sette opp og bruke en TimeCapsule via AirPort og TimeMachine i OS X. Hun hadde neppe klart å sette opp en router kombinert med ekstern harddisk eller en dedikert NAS og så definitivt ikke klart å sette opp en egen filserver. Apple tar altså eksisterende teknologi og gjør det mulig å bruke for det jevne forbruker, så enkelt er det i 9 av 10 tilfeller når Apple gjør suksess.

 

 

 

Apple ønsker nok helt garantert å ha en fungerende og utbredt NFC løsning i sitt eget økosystem før de leverer det i sine produkter. Det hadde ikke vært likt Apple å lever NFC uten å ha dette lagt opp å klart i sitt eget økosystem, med et utbredt valg av samarbeidspartnere allerede klare så kundene faktisk kunne starte å benytte seg av og se fordelen med NFC med engang. Hvilke av den gjennomsnittlige forbruker ser fordelen NFC per dags dato? Det samme gjelder "trådløs" lading, så lenge du er avhengig av induksjon og egne punkter bakpå telefonen og på de aktuelle induksjonsladerne for at det i det hele tatt skal fungere så er ikke teknologien god nok for det store forbrukermarkedet enda. Ola Nordmann er jo ikke interessert i å ta telefonen og legge den korrekt oppå en plate for lading, han er ute etter muligheten for å slenge telefonen på nattbordet hvor den automatisk lader av seg selv. Innen teknologien nærmer seg det riktige nivå så har nok Apple generelt liten interesse for å implementere den.

 

 

NFC og trådløs lading i dagens forstand er for de litt mer teknologi interesserte, Apple handler ikke og tenker ikke på teknolog interesserte, de utvikler løsninger og produkter som selv den jevne forbruker skal kunne benytte seg av.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...