Gå til innhold

Nettmøte: Asus


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Aldri mer noe fra Asus!

 

Programmet "AI Suite II" kan tydeligvis ikke starte automatisk på en standard konto i Windows 7, uten at jeg alltid må taste inn admin passord for hver eneste modul i AI Suite II ved oppstart.

 

Gidder ikke engang stille spørsmål om dette. Kan bare undres om det kanskje er slik at Asus ikke har brydd seg med WHQL sertifisering for AI Suite II. Men jeg har ikke peil på akkurat det der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Aldri mer noe fra Asus!Programmet "AI Suite II" kan tydeligvis ikke starte automatisk på en standard konto i Windows 7, uten at jeg alltid må taste inn admin passord for hver eneste modul i AI Suite II ved oppstart.Gidder ikke engang stille spørsmål om dette. Kan bare undres om det kanskje er slik at Asus ikke har brydd seg med WHQL sertifisering for AI Suite II. Men jeg har ikke peil på akkurat det der.

 

Det kan du fort ordne, men hvem vil vel ha Bloatware på maskinen uansett?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Var vel ikke noen bombe at Asus-folket ikke svarer på spørsmål om snodige låste bios-innstillinger - her heller.

 

Hvis folk undrer på om de skal kjøpe en Asus laptop - vær klar over at biosen er låst. Og at innstillingene gjerne er satt til veldig ugunstige innstillinger.

 

Det kan være alt i fra at man slår av sata3 support med unnskyldningen at: "Ingen av modellene kommer med en ssd, derfor støtter ikke xxx modellen sata 3". Selv om selvfølgelig hovedkortet støtter sata 3, og det er mulig å hacke biosen til å slå det på - uten videre problemer.

 

Om en så oppgraderer allikevel - kan man få problemer med standard-innstillingene, siden en ssd plutselig ikke blir satt i riktig signal-fart. Slik at enten kjører disken på lavere hastighet enn den bør - ellers virker den ikke i det hele tatt.

 

Verre er det med ram-timing og diverse ekstrafunksjoner. Jeg kjøpte en gang et asus hovedkort som var kongen på overklokking. Nå har jeg en dyr og splitter ny asus laptop med det siste intel hovedkortet - som ikke støtter 1.35v ram, ikke kan dynamisk klokke buss-hastigheten - og som ikke booter 16Gb ram, takket være tvungne settinger i Bios som er satt av noen som rett og slett ikke vet hva de gjør.

 

Det er i samme klasse som "14-åringers første forsøk på bios-tweaking", som selvsagt gjør vondt verre enn det var med standard-instillingene. Og som resulterer i at mange av Asus-modellene kjører med timinger som egentlig er for høye for minne-modulene som inkluderes.

 

En Asus-representant fra Asus i NA sa at de låste ram-innstilligene for å forhindre at folk overklokket datamaskinene sine. Så mye peiling har PR-folkene til Asus som er "drevne på hardvare". (Hint: ram-innstillinger brukes ikke til å overklokke prosessoren).

 

Ellers har mange av laptop-modellene til Asus veldig ustrategiske vifte-innstillinger, som ikke er tilpasset den spesifikke hardvaren og kjølingen laptopene kommer med. Slik at noen laptoper slår av og på viftene i hytt og pine, mens andre slår viften på fullt lenge før normal-temperaturene. I mange tilfeller treffer maskinene PROCHOT "trip"-en uten grunn, og går varme. Mens i andre tilfeller er det bare irriterende at viften går konstant.

 

Tilsvarende problemer er der når det gjelder buss-hastighet og dynamisk timing - de slår av slike funksjoner og låser maskinen til høyeste fart mulig - som går utover batteritid, og øker varmeutviklingen og strømforbruk på idle, osv.

 

Dette er utrolig amatørmessig. Og på toppen av det hele nekter Asus å svare på både høflige og uhøflige hendvendelser til Support.

 

Spesiellt uheldig er det siden Asus er veldig dyktige på selve hardvaren og designet i 90% av tilfellene. Men det er altså umulig for Asus å bruke fem minutter på å sette bios-settinger som virker. Som jo hadde vært viktig for at systemet skulle fungere bra. Eller i noen tilfeller - fungere i det hele tatt.

 

Jeg kan ikke sjekke dette veldig lett før jeg kjøper produktet heller. Så mangel på respons i etterkant er uakseptabelt.

 

Det er rett og slett for dumt. Det er langt forbi det en kan vanligvis forvente, selv når det gjelder laptop/håndholdt-produsenter. Så jeg kommer ikke til å kjøpe Asus igjen på grunn av dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Håper å være på Apple-nivå om noen år".....

 

Uff da, håper det er en dårlig spøk, for jeg liker Asus og synes de fungerer temmelig bra.

Både HK, Skjermkort og laptop`er har vi ikke noe å utsette på her i huset, selv om mye bloatware kunne vært unngått.

 

Ikke at det tar så lang tid å re-installere Windows til mitt eget ønske, akkurat, men likevel. Det kan bli litt for mye ubrukelig dill dall av og til. (cpu-usage-måler osv.. hørt om Task Manager?)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...