Gå til innhold

Førsteinntrykk: Nikon D600


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

YES!!!

 

Skal til Hong Kong om to uker. Det er en viss fare for at det ligger en D600 i bagen på veien hjem ;)

Pass på at du kjøper ekte vare da. Mye fake i Asia som ser 100% ekte ut. Og husk å gå en tur innom tollen når du kommer hjem til Norge da. Ellers risikerer du at D600'en din havner der og ikke lenger ;) Surt å få konfiskert kameraet eller få en stor bot.

 

Tollerne er flinke til å snappe opp slike nyheter, og da blir det opp til deg å bevise at du har kjøpt det i Norge enten med kvittering eller bevis på at den var med deg ut av landet (kan fås hos tollen ved utreise). Og ja, det er faktisk ditt ansvar å ha disse papirene i orden.

 

Og med en tur innom tollen ender nok prisen omtrent som det samme som i Norge, og uten noe som helst av garanti eller reklamasjonsrett. Enkelte tror at elektronikk er så utrolig mye rimeligere i utlandet, men det er sjelden store summer å spare... og går kameraet i stykker er gjerne det man har spart spist opp og mere til.

Endret av Bergendahl
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg som trodde Nikon siktet mot å gjøre det enklest mulig for kundene.....

 

"Selv om Nikon D600 er et FX (fullformat)-kamera så kan man fortsatt bruke optikk for DX-formatet. Dette er et grep Nikon har tatt for å unngå å gjøre overgangen fra DX til FX så enkel som mulig. "

Det er vel mer jeg som har unngått å gjøre det enkelt for meg selv. Takk for at du sa ifra. :)

Lenke til kommentar

Spennende lansering, men er ikke prisen såpass høy at mange vil velge D800 fremfor denne? Og hvis man først vil spare så går man vel heller for en Canon 5D mark II, med mindre man har mye penger i FX-optikk?

 

På et års sikt regner jeg med at D600 vil konkurrere mot 6D i prisklassen rundt 12 000 kr. Da tror jeg de ligger mye riktigere priset i forhold til resten av markedet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg syns dette er mer proff kamera enn D800. I alle fall tror jeg det er enn god del enklere å bruke denne... Flere mnd med D800e og jeg irriterer meg forsatt daglig over den...

Ja, proff betyr jo ikke akkurat brukervennlig... Jeg fikk også sjokk da jeg gikk fra D70s til D300s, selv om jeg hadde brukt Nikon SLR i 25 år var det mye større overgang enn jeg hadde trodd.

Men du merker fort at et proffkamera er et verktøy. Har heldigvis aldri angret et sekund, forbløffer meg fortsatt over resultatene den gir...

Men jeg ser også D600 sin enklere betjening som en fordel, så jeg ønsker nok den fremfor D800.

Det eneste jeg vil savne sårt er AF-knappen. Synes det er stor fordel at utløserknappen ikke plutselig fører til refokusering. Kan jo sette AF-L til det, men ikke like ergonomisk.

Lenke til kommentar

Jeg syns dette er mer proff kamera enn D800. I alle fall tror jeg det er enn god del enklere å bruke denne... Flere mnd med D800e og jeg irriterer meg forsatt daglig over den...

Ja, proff betyr jo ikke akkurat brukervennlig... Jeg fikk også sjokk da jeg gikk fra D70s til D300s, selv om jeg hadde brukt Nikon SLR i 25 år var det mye større overgang enn jeg hadde trodd.

Men du merker fort at et proffkamera er et verktøy. Har heldigvis aldri angret et sekund, forbløffer meg fortsatt over resultatene den gir...

Men jeg ser også D600 sin enklere betjening som en fordel, så jeg ønsker nok den fremfor D800.

Det eneste jeg vil savne sårt er AF-knappen. Synes det er stor fordel at utløserknappen ikke plutselig fører til refokusering. Kan jo sette AF-L til det, men ikke like ergonomisk.

 

For meg feiler D800 på flere områder:

* Elendig battari - må brukes med batterigrep.

* Ubrukelig skalerte JPEG-filer (dvs JPEG ikke i 36mpx) - ser mildt sagt elendig ut.

* Utrolig stress med å bytte ISO uten å ta vekk øye fra søkeren.

* Så å si like mye stress å skifte modus - også uten å ta vekk øye fra søkeren.

 

Slik jeg ser er D600 bedre på alle punkter: batteri kommer til å vare lenger, man har U1 og U2 som man kan forhåndsinnstille f.eks. ett til blits-modus og ett til telemodus, slipper å ha med seg 2 type kortlesere og 2 type kort, slipper å styre med USB 3.0 kabel som faller ut heile tiden (er litt redd at den porten kommer til å rykke ganske kjapt på min D800).

 

Det er selvsagt ett par ting som er like ræva på D800, D600 og D4 - og det er den fokus knappen som gjør det så å si umulig å øyeblikkelig skifte fra single-focus til fullt-auto. Før var det 1 brytter nå må man trykke inn, holde å vri på det ytterste hjul i bestemt retning for å få det til. Kommer sikkert til å venne meg til det, etter 2-3 år og ett par tussen tapte "øyeblikksbilder" pga dette tullet.

 

Det jeg elsket mest med D3/D700 at jeg kunne stå på presseveg med kamera og blits instilt på manuelt med single fokus og alt - men dersom det skjedde noe bak meg - så var det pekefinger på modus knappen, flik med tommer så var jeg i A-priority, flyttet ned tommeren til fokus bryter - en flik her og det var fult auto. Med D800 tar jeg heller bilde med mobil - går ofte kjappest.

 

Også kommer D600 med WU-1B trådløs sender som kommer til å koste hundrelapper, mens UT-1WK kommer til å koste minst 7000,- kr. Og ja funksjonalitet til WU-1B er ikke den samme - men så er det heller ikke en murstein som veier en halvkilo.

Endret av GCardinal
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg syns dette er mer proff kamera enn D800. I alle fall tror jeg det er enn god del enklere å bruke denne... Flere mnd med D800e og jeg irriterer meg forsatt daglig over den...

Ja, proff betyr jo ikke akkurat brukervennlig... Jeg fikk også sjokk da jeg gikk fra D70s til D300s, selv om jeg hadde brukt Nikon SLR i 25 år var det mye større overgang enn jeg hadde trodd.

Men du merker fort at et proffkamera er et verktøy. Har heldigvis aldri angret et sekund, forbløffer meg fortsatt over resultatene den gir...

Men jeg ser også D600 sin enklere betjening som en fordel, så jeg ønsker nok den fremfor D800.

Det eneste jeg vil savne sårt er AF-knappen. Synes det er stor fordel at utløserknappen ikke plutselig fører til refokusering. Kan jo sette AF-L til det, men ikke like ergonomisk.

 

For meg feiler D800 på flere områder:

* Elendig battari - må brukes med batterigrep.

* Ubrukelig skalerte JPEG-filer (dvs JPEG ikke i 36mpx) - ser mildt sagt elendig ut.

* Utrolig stress med å bytte ISO uten å ta vekk øye fra søkeren.

* Så å si like mye stress å skifte modus - også uten å ta vekk øye fra søkeren.

 

Slik jeg ser er D600 bedre på alle punkter: batteri kommer til å vare lenger, man har U1 og U2 som man kan forhåndsinnstille f.eks. ett til blits-modus og ett til telemodus, slipper å ha med seg 2 type kortlesere og 2 type kort, slipper å styre med USB 3.0 kabel som faller ut heile tiden (er litt redd at den porten kommer til å rykke ganske kjapt på min D800).

 

Det er selvsagt ett par ting som er like ræva på D800, D600 og D4 - og det er den fokus knappen som gjør det så å si umulig å øyeblikkelig skifte fra single-focus til fullt-auto. Før var det 1 brytter nå må man trykke inn, holde å vri på det ytterste hjul i bestemt retning for å få det til. Kommer sikkert til å venne meg til det, etter 2-3 år og ett par tussen tapte "øyeblikksbilder" pga dette tullet.

 

Det jeg elsket mest med D3/D700 at jeg kunne stå på presseveg med kamera og blits instilt på manuelt med single fokus og alt - men dersom det skjedde noe bak meg - så var det pekefinger på modus knappen, flik med tommer så var jeg i A-priority, flyttet ned tommeren til fokus bryter - en flik her og det var fult auto. Med D800 tar jeg heller bilde med mobil - går ofte kjappest.

 

Også kommer D600 med WU-1B trådløs sender som kommer til å koste hundrelapper, mens UT-1WK kommer til å koste minst 7000,- kr. Og ja funksjonalitet til WU-1B er ikke den samme - men så er det heller ikke en murstein som veier en halvkilo.

Kanskje skulle du bytte kamera om det er slik som du beskriver din opplevelse med D800, for hvist det er slik at det går raskere for deg å ta bilde med mobil så kan det være at D800 ikke passer din arbeidsstil.

Jeg har programmert alle 4 opptaksbankene for ulike scenarier, og har døpt de for:

A: Natur og Landskap, B: Point and Shoot, C: Portrait en Wedding, D: Sports and Action, og disse fungerer meget bra.

De endringer man gjør under opptak er heller ganske få og i verste fall så har jeg originaloppsettet på et CD-kort som ligger i lommeboka.

Å bytte ISO eller modus, samt fokus har jeg vendt meg til så det fungerer utmerket mens jeg ser i søkeren.

Til slutt så vil jeg bare nevne at D600 menst sannsynlig ikke er like robust for vær og vind som D800 og størrelsen er ørlitegrann større enn D7000, så da vil nok bruken av f.eks 70-200mm'n føles framtung.

 

mvh

Birger :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...