Gå til innhold

Test: Solcelleladere for mobiler og nettbrett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
I løpet av 25 minutter fikk vi ladet telefonen fra 48 til 57 prosent.

Dette kan regnes om til full lading i løpet av 278 minutter, altså drøyt 4,5 time.

De har nok gjort rett å utelate den antagelsen i og med at et batteri ikke har linær ladekurve.

 

Tror forøverig det er litt skrivefeil i ingressen..

Det finnes også apps som viser hvilke sopp du kan plugge, apps for artsbestemmelse av humler og mye mer.

 

"hvilke sopp" og "plugge"?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
De har nok gjort rett å utelate den antagelsen i og med at et batteri ikke har linær ladekurve.

Det er riktig at batterier ikke lades lineært med tanke på spenning, men nå er det ikke spenning telefonen oppgir. Prosentene kan og bør vel være lineærisert ut i fra gjenværende standby eller taletid.

 

Men ja, drøyt 4,5 time er bare et estimat med flere usikkerhetsfaktorer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er flott at disse laderne fungerer, men med prislapper runt tusenlappen er og blir de for spesielt interesserte. Det hadde vært veldig interessant om dere kunne testet noen av solcelleladerne til en brøkdel av prisen som finnes på Ebay, for eksempel denne. 1000 kroner for en solcellelader er alt for mye å betale hvis u kun trenger en et par ganger i året, men 150 kroner burde være mye lettere å svelge, forutsatt at den fungerer så klart.

Lenke til kommentar

Veldig positivt at dere kommer med slike artikler, inkl. tester. Inntrykket mitt er at du må opp i pris for å få noe som er brukbart.

Ang. Ebay-laderen, så er det null info i annonsen.

 

Med et knippe spennende telefoner på markedet i høst, ser jeg fram til tester av disse(en av dem blir min). Et område som ikke er vanlig å ta med i disse testene, er hvordan telefonenes batteri og skjerm oppfører seg når temperaturen synker. Tester på tidligere modeller viser store variasjoner. For mitt valg av telefon er de vesentlige.

Lenke til kommentar
De har nok gjort rett å utelate den antagelsen i og med at et batteri ikke har linær ladekurve.
Det er riktig at batterier ikke lades lineært med tanke på spenning, men nå er det ikke spenning telefonen oppgir. Prosentene kan og bør vel være lineærisert ut i fra gjenværende standby eller taletid.Men ja, drøyt 4,5 time er bare et estimat med flere usikkerhetsfaktorer.

 

Ja, det finnes helt klart flere usikkerhetsfaktorer. Det er også mulig at linearisering etter utladning (som viser gjenværende %) ikke samtidig er en linearisering av oppladning. Utladning og ladekurver er ikke nødvendigvis like. En linearisering av utladning kan i verste fall gjøre oppladning enda mindre lineært.

 

Uansett hvordan en argumenterer er det etter min mening en stor svakhet med testrutinene at det ikke testet for en fullstendig oppladning.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Ooo. Den var skikkelig kul. Kjenner en sterk 'må ha' følelse nå. :)

 

 

Den generer strøm via en 'thermoelectric device' noe jeg antar er et slags peltier-element optimisert for å lage strøm av temperaturforskjeller(de peltier-elementene folk på dette forumet kjenner best til går andre veien, generere temperaturforskjeller med strøm)

 

Litt usikker på hvor nyttig den *egentlig* er da. Vanligvis når jeg er på tur nøyer jeg meg med lighter og ekstra batterier...sjelden jeg har behov for å lade noe men du skal ikke ha så mange overnattingene før du kanskje setter pris på et ladepunkt?

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...