Gå til innhold

Trådløs router


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har i dag bredbånd fra CD med tilhørende modem, bruker en ZyXEL P2812 som trådløs router, opprinnelig levert fra Telenor.

 

Jeg bor i en ikke altfor stor leilighet(100m2), der router er plassert i den ene delen av kåken, der må den også stå.

 

Det er nok en del forstyrrelser her i nabolaget så nettet oppleves som ustabilt når jeg befinner meg i andre delen av leiligheten. Jeg har forsøkt de fleste kanaler på routern uten hell. Signalstyrken er også dårlig på andre siden. Når jeg sitter på den andre siden av leiligheten å kjører "speedtest" er kvaliteten svært dårlig.

 

Så til saken :) Vil det være noe å hente på å kjøpe meg en dyrere router fra feks komplett hva gjelder signalstyrke samt og filtrere bort "støy"?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan kjøpe en dual band router med 2,4 og 5ghz bånd. 5Ghz er ikke veldig utbredt ennå så det er stor sannsynlighet for at det er flere ledige kanaler der.

 

Netgear WNDR3700, WNDR3800, WNDR4000 eller WNDR4500 er alle prima dual band routere.

Hvis du ikke har rare krav til funksjonalitet så kan du plukke opp en WNDR3700 til rundt 600kr på tilbud.

 

Merk at for å bruke 5Ghz nettet eller N nett som det kalles så må trådløskortet i maskinen støtte dette, hvis ikke må du kjøpe en USB plugg som f.eks WNDA4100.

Lenke til kommentar

Alternativt kan du sette opp en repeater omtrent midt i leiligheten.

 

http://www.proshop.no/Nettverks-utstyr/Netgear-Universal-WLAN-N-300-Repeater-2215394.html

http://www.netonnet.no/art/data/nettverk/aksesspunkt/belkin-dualbandwirelessrangeextend/167299.4070/

 

Det er sjeldent at man klarer å få enorm forbedring av signalstyrke bare ved å bytte router.

5GHz har kortere rekkevidde enn 2,4GHz, så det er ikke alltid det når fram i en leilighet på 100kvm.

Lenke til kommentar
Du kan kjøpe en dual band router med 2,4 og 5ghz bånd. 5Ghz er ikke veldig utbredt ennå så det er stor sannsynlighet for at det er flere ledige kanaler der. Netgear WNDR3700, WNDR3800, WNDR4000 eller WNDR4500 er alle prima dual band routere. Hvis du ikke har rare krav til funksjonalitet så kan du plukke opp en WNDR3700 til rundt 600kr på tilbud. Merk at for å bruke 5Ghz nettet eller N nett som det kalles så må trådløskortet i maskinen støtte dette, hvis ikke må du kjøpe en USB plugg som f.eks WNDA4100.

 

Takker for svar folkens :)

Leste en test for Netgear WNDR3700, og det er mulig signalstyrken ikke blir vesentlig forbedret, men mest sannsynelig mindre var for annen "støy" som påvirker stabiliteten, om jeg oppfatter riktig.

Dette at routeren har inngang for usb for lagring, betyr det også at en eventuell kan se på bilder, film etc som ligger på hardisken?

 

Du skriver "Hvis du ikke har rare krav til funksjonalitet så kan du plukke opp en WNDR3700 til rundt 600kr"

 

Hva slags funksjonalitet er det jeg eventuelt går glipp av?

 

Oppsummering.

ved kjøp av en feks WNDR3700 til, vil nettet være mer stabilt og med god ytelse, mindre påvirket av andre duppeditter som også er trådløse. Så kan jeg evntuelt supplere med en repeter for bedre signalstyrken. stemmer dette?

 

ASUS RT-N66U Dark Knight 11n N900 Router ser jeg ligger på komplett for ca 1600,- hva gjør feks denne så mye dyrere/bedre?

Lenke til kommentar

Her er den nye modellen til Asus RT-AC66U http://prisguide.tek.no/produkt/asus-rt-ac66u-166101

Den har det siste i trådløsstandard med lynrask overføring på 5GHz.

 

Jeg har selv RT-N66U og den har lengst rekkevidde av alle routere jeg har brukt.

Den har tre datastrømmer på trådløs, mot to på f.eks WNDR3700.

 

Du kan supplere alle disse routerne med repeater om du trenger.

 

Når det gjelder funksjonalitet, så kan man alltids få det man mangler med tredjeparts linuxfirmware for disse modellene. F.eks http://dd-wrt.com

Lenke til kommentar

Ved å kjøpe en "dual band router med 2,4 og 5ghz bånd", velger pc selv hva den kjører. Feks om min pc ikke har mulighet til å benytte 5ghz går den da automatisk på 2,4? Eller er det innstilling/knapp slik at en kun får brukt 2,4 eller kun 5ghz?

 

Når det gjelder stabilitet og filtrering av støy vil en Netgear WNDR3700 gjøre en nesten like god jobb som den dyre fra asus eller er det "klasseforskjell" på disse. (antar vel det med tanke på prisen men)

 

Og hva slags funksjonalitet er det snakk om?

Endret av Allak
Lenke til kommentar

Den settes opp standard slik at både 2,4 GHz og 5 GHz brukes - du vil da i realiteten få to trådløse nettverk. Men du kan så vidt jeg husker (har WNDR4000 på kontoret) også slå av det ene eller andre.

 

Dersom du har en PC som ikke har 5 GHz, da logger du deg på 2,4 GHz nettet (5 GHz nettet vil ikke vises), har du 5 GHz på PC-en kan du logge deg på det som gir best ytelse/stabilitet.

 

Når det gjelder forskjellen på de ulike NetGear ruterene så er det f.eks antall antenner, mer minne, bedre prosessor osv på dyrere modeller. Du får ellers WNDR4500 for 900 kr hos NetOnNet denne uken. Normalpris er ca 1 000 kr.

 

En USB disk koblet til USB-utgangen vil fungere som en nettverksdisk - og kan brukes om enhver annen disk. I tillegg ligger det funksjonalitet for å gjøre denne tilgjengelig eksternt.

 

Både Netgear og Asus sine rutere er stabile, har god datagjennomgang og tåler mange samtidige oppkoblinger. Derfor er de i langt mindre grad påvirket av at man f.eks har flere PC-er, telefon etc koblet opp samtidig enn mange rutere med dårlig ytelse.

Lenke til kommentar

Ok, takk for svar!

Ser at Netgear WNDR4500 som tidligere nevnt her får litt trekk for treg usb i en test jeg så. Regner med at dette betyr om en skal lagre ting på en hardisk tilkoblet routeren...? Er det eventuelt andre gode routere med raskere usb i noenlunde samme prisklasse dere gamle rever kan anbefale? :huh:

Lenke til kommentar

WNDR3700 og 3800 er relativt like og begge utrolig bra routere. WNDR4000 og WNDR4500 er etter det jeg har lest noe annerledes.

 

Jeg har selv en WNDR3700 router som har stått i drift i flere år og det er den desidert beste routeren jeg noensinne har sett eller klådd på. Den er dønn stabil, har en utrolig god GUI med den beste hjelpefunksjonen jeg har sett på noen router. Den kan kjøre 4 trådløse nettverk samtidig, 2 i 2,4Ghz og 2 i 5Ghz. At prisen nå har sunket ned til 600kr er jo også en stor fordel. Og det er en avansert router selv om det er den enkleste av de 4 i denne klassen.

 

Netgear, Asus og Linksys/Cisco har de beste routerne på markedet idag. De er strengt tatt i en egen klasse sammenlignet med alt det andre rælet på markedet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja det er jo en fin pris på Netgear WNDR3700. Samt gode tester!

Har du prøvd å koble til harddisk på denne? Tenker på hva slags "usb-hastighet" en kan forvente.... Og er det noen begrensning oppad på hvor mange giga/terra hardisk en kan koble til?

 

Jeg vil i såfall også kjøpe meg en harddisk å kople til, denne vil jo da i praksis stå på hele tiden. Er det da harddisker som er mer egnet til en slik "server" løsning enn andre?

Endret av d90
Lenke til kommentar

NAS står for Network Attached Storage og det betyr at den kobles rett i en nettverksport på router eller en switch. Et NAS er egentlig en liten server eller datamaskin dedikert til lagring av data.

 

Hvis du vurderer et NAS så ta med deg et tips. Ikke undervurder datamengden som skal lagres over tid. Når man har tilgang til så enkel lagring så vil man akkumulere mye større mengder data enn man først estimerer og man bør derfor overdimensjonere ganske kraftig.

Mange tenker ikke på dette, undertegnede inkludert og kjøper et NAS med lite eller ingen utvidelsesmuligheter og da sitter man der med et fullt NAS som må byttes med en modell med plass til mer disk iløpet av relativt kort tid.

Lenke til kommentar

Takk for godt tips :)

Ser at om en kjøper med ferdig innstallerte hardisker er det nærmest "plug and play"... Har du noen tips/link til dette? Finner stort sett nas uten uten harddisk, forstod det var noe mer komplisert å innstallere om man kjøpte disse seperat å skrudde inn.

 

Generer en slik en mye støty, eller kan den stå i stua?

Lenke til kommentar

NASbokser støyer omtrent like mye som en vanlig stasjonær pc. Jeg har ikke sett noen som er stillegående nok til at man vil ha dem i ei stue, og siden den kobles til nettverket så kan den strengt tatt gjemmes unna i et skap eller bod eller annet sted hvor man ikke hører den. Den må selvfølgelig ha god lufting da den blir like varm som en vanlig maskin.

 

Grunnen til at de fleste selges uten disk er at man har friheten til å velge størrelse på diskene selv, men merk at mange NAS er hårsåre på hvilke diskmodeller de klarer å lese så det lønner seg å undersøke hvilke disker som er kompatible med det aktuelle NASet du velger.

Alle NASprodusenter har kompatibilitetslister over disker, ekstra minne, UPS'er og eksterne USB enheter.

 

Det er også tildels store forskjeller på hvor lette/vanskelige de forskjellige modellene er å administrere.

Netgears NAS er de mest tuklete å sette opp og administrere men de er billigst.

Synology og QNAP har mer lettfattelige GUIer og derfor enklere og forstå men de koster mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...