Gå til innhold

Supertynn hybridharddisk kommer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Okey, jeg har ingen erfaring med de diskene selv. Men tror du ikke dagens teknologi kan skape 1,8" disker som har god nok ytelse i dag? Det er tross alt 9(?) år siden de diskene til iPod ble laget.

 

Jeg liker tanken på slike søte, små harddisker. Har flere dingser som jeg kunne tenkt meg å putte en 1,8"hd inn i.

Lenke til kommentar

Okey, jeg har ingen erfaring med de diskene selv. Men tror du ikke dagens teknologi kan skape 1,8" disker som har god nok ytelse i dag? Det er tross alt 9(?) år siden de diskene til iPod ble laget.Jeg liker tanken på slike søte, små harddisker. Har flere dingser som jeg kunne tenkt meg å putte en 1,8"hd inn i.

 

jeg vil nok si at jeg hadde holdt meg til 2,5" jeg men mindre hard disker hadde betydd mindre enheter men noe som alle vet er at absolutt alt har + og - sider ved seg ;)

Lenke til kommentar

Okey, jeg har ingen erfaring med de diskene selv. Men tror du ikke dagens teknologi kan skape 1,8" disker som har god nok ytelse i dag? Det er tross alt 9(?) år siden de diskene til iPod ble laget.

 

Jeg liker tanken på slike søte, små harddisker. Har flere dingser som jeg kunne tenkt meg å putte en 1,8"hd inn i.

 

Problemet er at de ofte blir begrenset til rundt ~4200RPM (av årsaker jeg ikke kjenner til), noe som gjør dem enda tregere enn de allerede håpløst 5400RPM-diskene.

 

For å få raske mekaniske harddisker må de spinne fort, og da bråker de og lager mye varme. Jeg tror det er del tekniske begrensninger som har hindret fremveksten av 1,8" i laptoper.

Lenke til kommentar

Hybrid-diskene koster jo ikke mye mindre per GB enn en SSD. 2,5-tommers harddisker er dyre generelt sett, mer enn 3 ganger dyrere enn 3,5-tommers enheter.

 

Det er ikke et problem for produsentene å lage raske 2,5"-enheter, men det er tydeligvis problematisk å sette en fornuftig pris på dem.

 

Det er vel og bra at de fortsetter med hybrid-enheter, men jeg tror ikke det kommer til å bli en suksess med fremgangsmåten de har idag.

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Ser mest fordeler med disse 2,5 hybridene pga økt konkurranse, 128 Gb SSD begynner å få normale priser, 256Gb hjelper det også med. 512Gb er fortsatt veldig dyre og det er denne størrelsen jeg kan tenke meg, antakelig tenker andre det samme som meg.

Disse hybridene kan gi reell konkurranse til 512Gb og være med å senke prisene. Det forutsetter selvsagt at disse hybridene er reell konkurranse, at de er raskere enn vanlige HDD.

Lenke til kommentar

"WD 5 mm hybrid hard drives will enable the market?s thinnest computers to offer 500 GB of capacity, utilizing almost 50% less volume compared to current 9.5 mm hard drives and at one tenth the cost of similar capacity SSDs."

 

Med dette forstår jeg at at WD vil bruke mindre for å lage en 500 GB hybriddisk enn en 500 GB SSD.

Momentus XT 500gb koster 659.- og en ~500GB SSD ca 2900.- , dvs hybrid koster ca 1/4 i utsalg.

Hvis da produksjonskostnadene er en tiendedel, tjener WD da mer eller mindre på SSD kontra hybrid ?

Vel, det kommer jo litt an på... Vet ikke helt hva vi skal med informasjonen om en tiendedel hvis det ikke er noe vi merker :-)

 

Mitt hybride eventyr varte ca et år, Momentus XT 500GB (st95005620as) med 4GB SSD, har gjort seg selv non-bootable 5-6 ganger, med ca 2 mnd mellomrom mellom hver gang. Siste gang ble det innkjøp av en M4 256 GB, det oppleves en del tryggere. Virker som noe tar knekken på SSD delen av Momentusen, det blir korrupt. Disken er fremdeles lesbar via USB adapter, men nekter å boote. FW update hjalp lite, rakk ikke SD28 før disken tok kvelden (i mine øyne). Tror siste var SD 25, men ikke sikker.

Håper WD klarer å lage et bedre produkt enn Seagate, helst med større SSD del i tillegg, 8-16 GB er nok ikke for mye.

For selve tanken bak er jo ikke så verst, og så lenge min disk virket, opplevdes den betydelig raskere enn en vanlig snurredisk. Men man blir jo fort trøtt av å pakke en ekstra disk i kofferten med ferdig image pga usikkerheten. ;-)

Lenke til kommentar

"WD 5 mm hybrid hard drives will enable the market?s thinnest computers to offer 500 GB of capacity, utilizing almost 50% less volume compared to current 9.5 mm hard drives and at one tenth the cost of similar capacity SSDs."

 

Med dette forstår jeg at at WD vil bruke mindre for å lage en 500 GB hybriddisk enn en 500 GB SSD.

Momentus XT 500gb koster 659.- og en ~500GB SSD ca 2900.- , dvs hybrid koster ca 1/4 i utsalg.

Hvis da produksjonskostnadene er en tiendedel, tjener WD da mer eller mindre på SSD kontra hybrid ?

Vel, det kommer jo litt an på... Vet ikke helt hva vi skal med informasjonen om en tiendedel hvis det ikke er noe vi merker :-)

 

Mitt hybride eventyr varte ca et år, Momentus XT 500GB (st95005620as) med 4GB SSD, har gjort seg selv non-bootable 5-6 ganger, med ca 2 mnd mellomrom mellom hver gang. Siste gang ble det innkjøp av en M4 256 GB, det oppleves en del tryggere. Virker som noe tar knekken på SSD delen av Momentusen, det blir korrupt. Disken er fremdeles lesbar via USB adapter, men nekter å boote. FW update hjalp lite, rakk ikke SD28 før disken tok kvelden (i mine øyne). Tror siste var SD 25, men ikke sikker.

Håper WD klarer å lage et bedre produkt enn Seagate, helst med større SSD del i tillegg, 8-16 GB er nok ikke for mye.

For selve tanken bak er jo ikke så verst, og så lenge min disk virket, opplevdes den betydelig raskere enn en vanlig snurredisk. Men man blir jo fort trøtt av å pakke en ekstra disk i kofferten med ferdig image pga usikkerheten. ;-)

Jeg ønsker disse hybridene velkommen og hadde håpet at de vil gi litt konkurranse på 512 Gb SSD, mulig jeg er litt optimistisk der. De vil vel ikke være i direkte konkurranse med SSD pga liten SSD.

Ellers har nå en 500Gb HDD med 24Gb SSD på min laptop og er veldig fornøyd med den, helt lydløs.

Så gjerne flere hybrider med 20Gb SSD og større.

Kjipt med Momentus som tar kvelden, men er ikke det innenfor garanti? Kjipt likevel med alle problemer det medfører.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...