Gå til innhold

Nå kan det bli slutt på silisium-halvledere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
I tillegg skal det lede strøm 30 ganger raskere enn silisium. Det vil si at strømoverføringen begynner å nærme seg lysets hastighet.

Det tror jeg ikke stemmer. Hastigheten til elektriske impulser i silisiumkretser er vel oppe i flere titalls prosent av lyshastigheten i vakuum. Sikker på at dere ikke har mistolket ordet bedre? Grafén skal lede elektirsk strøm bedre enn silisium. Les: med lavere motstand og bare litt raskere. Eller kanskje det skulle stå 30% raskere?

 

Uansett: Veldig kult at de forsker helt i verdensteten på dette feltet på NTNU. :thumbup:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
I tillegg skal det lede strøm 30 ganger raskere enn silisium. Det vil si at strømoverføringen begynner å nærme seg lysets hastighet.

Det tror jeg ikke stemmer. Hastigheten til elektriske impulser i silisiumkretser er vel oppe i flere titalls prosent av lyshastigheten i vakuum. Sikker på at dere ikke har mistolket ordet bedre? Grafén skal lede elektirsk strøm bedre enn silisium. Les: med lavere motstand og bare litt raskere. Eller kanskje det skulle stå 30% raskere?

 

Uansett: Veldig kult at de forsker helt i verdensteten på dette feltet på NTNU. :thumbup:

 

Ja, stusset på akkurat den samme formuleringen.

 

Ellers, stå på NTNU!

 

AtW

Lenke til kommentar

Norges ledende hardware/software nettavis (sorry hw.no, men slik er ståa for tiden) skriver en god sak om dette Starcraft_RULES der en del av det du spør om blir belyst.

 

http://www.digi.no/9...ader-paa-grafen

 

Et selskap er etablert for å kommersialisere "oppfinnelsen" og det er 5 patentsøknader under behandling.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Jeg spekulerer.

NTNU er et offentlig/statlig universitet. Forskere som jobber der bruker universitetets fasiliteter og lønnes av det offentlige?

 

Om jeg har forstått dette riktig har man nå med disse midlene funnet en gullgruve. De bak prosjektet har så, riktig nok i sammarbeid med NTNU, snekret sammen et privat selskap for selge innholdet i denne gullgruva. Men hvor går så alle disse pengene?

 

For all del, jeg mener de som kommer på slikt skal få lønn for strevet. Men jeg mener ikke det er riktig at teknologi som funderes på statlige midler, våre skattepenger, utelukkende skal tilhøre enkeltpersoner.

 

Om jeg da har tolket dette riktig.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke at patentering og kommersialisering vil bli noe stor poeng uansett, da det er såpass mange studenter og stipendiater fra Kina og Sør-Korea ved NTNU at jeg regner med at eventuelle viktige forskningsmessige framskritt fort vil havne i de "riktige hender" og bli patentert i ekspressfart i det fjerne østen før blekket er tørt på norske søknader...

Ordene til vår alles kjære tidligere forsknings- og høyere utdanningsminister Tora Aasland om at "kunnskap er gratis" kan vise seg å få større gyldighet enn det som kanskje var meningen...

Endret av Newton
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...