Gå til innhold

Nvidia lanserer heftig Mac-skjermkort


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Liten bommert ang. OpenGL støtten..

Selv om kortet har hardware spesifikasjonen til å støtte OpenGL 4.3 eksponerer OS X bare OpenGL 3.2. Men i følge Ars kan man få tilgang til OpenGL 4.3 via Windows i bootcamp.

 

Så de av oss som venter på fullverdig OpenGL støtte på Mac må nok vente enda lenger :(

Endret av Mr.Garibaldi
Lenke til kommentar

Omtrent like nyttig som å slenge jetmotor på en traktor.. Går fort, men hva pokker skarru bruke´n te´?

 

Tja, det kan brukes til alt fra å jobbe med CAD, Digital Content Creation (3DS Max, Maya, Blender, etc) avanserte bilde- og video-editeringsprogrammer (Houdini, Photoshop, etc.) til å kjøre tunge simuleringer (GPGPU: CUDA&OpenCL) og visualiseringer (vitenskaplig data, reservoarer, seismikk).

 

Kortet er fra proffserien til Nvidia, og tiltenkt bruk i workstations, så den har et helt annet fokus enn GeForce kortene.

 

Synes heller ikke prisen var så gal, når man sammenligner med AMDs proff-kort:

http://www.anandtech.com/show/6137/the-amd-firepro-w9000-w8000-review-part-1

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Omtrent like nyttig som å slenge jetmotor på en traktor.. Går fort, men hva pokker skarru bruke´n te´?
Tja, det kan brukes til alt fra å jobbe med CAD, Digital Content Creation (3DS Max, Maya, Blender, etc) avanserte bilde- og video-editeringsprogrammer (Houdini, Photoshop, etc.) til å kjøre tunge simuleringer (GPGPU: CUDA&OpenCL) og visualiseringer (vitenskaplig data, reservoarer, seismikk). Kortet er fra proffserien til Nvidia, og tiltenkt bruk i workstations, så den har et helt annet fokus enn GeForce kortene.Synes heller ikke prisen var så gal, når man sammenligner med AMDs proff-kort:http://www.anandtech.com/show/6137/the-amd-firepro-w9000-w8000-review-part-1

 

Prisen er ikke noe gunstig nei. Dette er Quadro basert på GK104, helt uegnet for compute. Disse har et mye smalere bruksområde enn både nye FirePro og gamle Quadro. Det er først når GK110 kommer at vi får se hva Kepler virkelig er laget av, og Quadro basert på GK110 kommer nok til å koste ihvertfall dobbelt så mye som dette kortet, om ikke mer.

Lenke til kommentar

Sammenlignet med Quadro 4000, og med tanke på at dette er Kepler, slett ingen dum lanseringspris. Husker 4000 lå litt høyere i pris i Mac-utgave, spent på hvordan 5000 legger seg i pris når den kommer i "vanlig" versjon. Da blir det gjerne fres på GPU-rendringen igjen, Kepler Geforce-kort er jo sørgelig der.

Lenke til kommentar

Prisen er ganske grei til å være Quadro-kort, forrige toppmodell kostet nesten tre ganger så mye. (men så er ikke dette toppmodellen ;) )

 

Selv om DP-ytelsen er noe begrenset så er dette fremdeles et veldig kraftig profesjonelt skjermkort med ECC og veldig lavt effektforbruk.

 

Det er virkelig synd at OS X henger såpass etter med OpenGL-støtte, men det gjør egentlig Windows også da. Offisielt støtter Windows bare 1.3, men driverne jobber rundt dette, skal tro hva som hindrer Nvidia å gjøre det samme i OS X?

Lenke til kommentar

Sammenlignet med Quadro 4000, og med tanke på at dette er Kepler, slett ingen dum lanseringspris. Husker 4000 lå litt høyere i pris i Mac-utgave, spent på hvordan 5000 legger seg i pris når den kommer i "vanlig" versjon. Da blir det gjerne fres på GPU-rendringen igjen, Kepler Geforce-kort er jo sørgelig der.

 

Det vil være akkurat like sørgelig GPU-rendering som vanlig Geforce Kepler. Derfor er det ikke noe spesielt gunstig med denne prisen heller, siden man får enda mindre enn man gjorde i forrige generasjon ved lanseringstidspunktet. Mtp. GK104s begrensede bruksområde i forhold til GF100\104\110\114, så er heller prisen ganske dårlig ...

Lenke til kommentar
Mtp. GK104s begrensede bruksområde i forhold til GF100\104\110\114, så er heller prisen ganske dårlig ...

 

Da er jeg veldig i villrede om hva disse såkalte cuda-kjernene er blitt for noe. De kan ihvertfall ikke være tuftet på samme lest som i Fermi, der var det fortsatt litt futt i dem, og på Kepler er det 3 ganger flere av dem.

Lenke til kommentar
Mtp. GK104s begrensede bruksområde i forhold til GF100\104\110\114, så er heller prisen ganske dårlig ...

 

Da er jeg veldig i villrede om hva disse såkalte cuda-kjernene er blitt for noe. De kan ihvertfall ikke være tuftet på samme lest som i Fermi, der var det fortsatt litt futt i dem, og på Kepler er det 3 ganger flere av dem.

 

http://www.anandtech.com/show/5699/nvidia-geforce-gtx-680-review/17

 

http://www.anandtech.com/show/5699/nvidia-geforce-gtx-680-review/3

Lenke til kommentar
Mtp. GK104s begrensede bruksområde i forhold til GF100\104\110\114, så er heller prisen ganske dårlig ...

 

Da er jeg veldig i villrede om hva disse såkalte cuda-kjernene er blitt for noe. De kan ihvertfall ikke være tuftet på samme lest som i Fermi, der var det fortsatt litt futt i dem, og på Kepler er det 3 ganger flere av dem.

 

http://www.anandtech...x-680-review/17

 

http://www.anandtech...tx-680-review/3

Joda, at Geforce 680 har tilsvarende compute-ytelse på f.eks. OpenCL som et GTX570 er gammelt nytt. Det er det som gjør Geforce-kortene i 600-serien så uinteressant for meg som både designer relativt store scener, og rendrer dem på GPU. Her er det derimot ikke et Geforce-kort det er snakk om, det er Quadro, og de skal da vitterlig være bedre tilpasset dette arbeidet enn spillkort. Tidligere ble det kjent at Nvidia begynte å hemme ytelsen i slike oppgaver på spillkortene, antagelig for ikke å gå deres egen proffserie i næringen.

 

Jeg har ventet i hele år på at det skulle komme nye kort i Quadro-serien basert på Kepler, og hvis det fortsatt bare har ca. tilsvarende compute-ytelse som et GTX570 som naturligvis er et spillkort, så må det da være noe seriøst gærnt.

Lenke til kommentar
Mtp. GK104s begrensede bruksområde i forhold til GF100\104\110\114, så er heller prisen ganske dårlig ...

 

Da er jeg veldig i villrede om hva disse såkalte cuda-kjernene er blitt for noe. De kan ihvertfall ikke være tuftet på samme lest som i Fermi, der var det fortsatt litt futt i dem, og på Kepler er det 3 ganger flere av dem.

 

http://www.anandtech...x-680-review/17

 

http://www.anandtech...tx-680-review/3

Joda, at Geforce 680 har tilsvarende compute-ytelse på f.eks. OpenCL som et GTX570 er gammelt nytt. Det er det som gjør Geforce-kortene i 600-serien så uinteressant for meg som både designer relativt store scener, og rendrer dem på GPU. Her er det derimot ikke et Geforce-kort det er snakk om, det er Quadro, og de skal da vitterlig være bedre tilpasset dette arbeidet enn spillkort. Tidligere ble det kjent at Nvidia begynte å hemme ytelsen i slike oppgaver på spillkortene, antagelig for ikke å gå deres egen proffserie i næringen.

 

Jeg har ventet i hele år på at det skulle komme nye kort i Quadro-serien basert på Kepler, og hvis det fortsatt bare har ca. tilsvarende compute-ytelse som et GTX570 som naturligvis er et spillkort, så må det da være noe seriøst gærnt.

 

Hvis du leser link nr 2, så ser du at det er selve arkitekturen som ødelegger. Altså vil Quadro basert på GK104 ha samme problemet. Dette er ikke noe å spekulere i en gang, for nVidia har vært klare på dette når det gjelder Tesla K10. Quadro og Tesla basert på GK110 vil ikke ha disse problemene, i tillegg til at det ser ut til å bli et monster basert på spesifikasjonene.

 

Hvis du har skjermkort så du greier deg litt til, så hadde jeg ventet til slutten av året. Da kommer ihvertfall Tesla og Quadro i GK110-utgave, så kommer nok GeForce ikke lenge etterpå ...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...