Gå til innhold

Ødelagt hovedkort eller prosessor.


DJViking

Anbefalte innlegg

PCen min slo seg av og vil ikke slå seg på igjen. Det er ingen reaksjoner på hovedkortet, vifter, harddisker, men hovedkortet har 2 lys på. Disse lysene er power og reset knappene på selve hovedkortet.

 

Jeg er litt usikker på hva som er ødelagt,,, hovedkortet eller CPU. Siden lysene er på kan det kanskje være prosessoren, men burde ikke hovedkortet slå seg på selv om prosessoren er gåen? Det var ekstremt mye støv rundt prosessoren og kjøleribben/viften.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hovedkort Asus P5Q Premium

CPU Intel Core 2 Duo E7400

Brikkesett LGA775

 

Dersoom jeg kjøper ny prosessor til denne og det virkelig er hovedkortet som er ødelagt så vil det bli bortkastet penger. Virker det ikke med ny prosessor så må jeg kjøpe nytt hovedkort og da blir det nok et med nyere brikkesett som igjen betyr ny prosessor. Minne er ganske billig å prøve...

Lenke til kommentar

Lys på hovedkort trenger ikke å bety noe som helst, får du ikke liv eller start kan også strømforsyningen ha sagt takk for seg.

Disse komponentene er de mest vanlige som forårsaker problemene du har akkurat nå, og jeg ville ha begynt med å testet hovedkortet i en annen maskin, og starter den ikke der så vet du at hovedkortet er dødt og strømforsyningen er mest sannsynlig i orden.

Lenke til kommentar

Lys på hovedkort trenger ikke å bety noe som helst, får du ikke liv eller start kan også strømforsyningen ha sagt takk for seg.

Disse komponentene er de mest vanlige som forårsaker problemene du har akkurat nå, og jeg ville ha begynt med å testet hovedkortet i en annen maskin, og starter den ikke der så vet du at hovedkortet er dødt og strømforsyningen er mest sannsynlig i orden.

 

Har ikke en annen maskin å teste med...hadde heller ikke lyst å kjøpe ny strømforsyning dersom den er i orden. Fant ingen som ennå selger LGA775 intel prosessorer, så er det hovedkortet må jeg likevel kjøpe ny prosessor.

 

Må bare begynne i en ende.

1. Strømforsyning

2. Minne

3. Hovedkort og prosessor LGA1155

Lenke til kommentar

Vell du finner ut av det med en strømforsyning, og uansett kan denne være grei å få tak i en moderne variant med lav rippelspenning og god effektivitet for fremtidig maskinvare, så sånn sett er det ikke noe tap og handle en PSU.

Men jeg ville ha satset på dødt hovedkort i ditt tilfelle.

 

Lav rippelspenning...har du et godt eksempel? Kjøpte meg Mist modulær 750w i 2008 som jeg hadde god håp skulle vare...

 

Litt offtopic nå da denne tråden ligger i Hovedkort. Var litt usikker hvor jeg skulle poste denne da det er litt mer bredt enn bare hovedkort.

Lenke til kommentar

Corsair AX serien er ganske bra, ellers har du Seasonic som er kjent som kremen.

Men gode eksempler finner du i trådene som ligger øverst i strømforsynings forumet akkurat nå.

 

MIST fra 2008 var ikke akkurat noen... innertier så den er nok død, ArcticOC plukket en ifra hverandre og fant elendige kondensatorer.

Gutta bak MIST prøvde å drive med "brannslukking" men for ikke så alt for lenge siden begynte strømforsyningene å dø i fleng med bulende kondensatorer, og derfor er MIST strømforsyningene idag en utdødd rase.

Coil whine problemet med 1000W modellen tok livet av serien.

Lenke til kommentar

Kjøper meg nytt hovedkort i tillegg til ny strømforsnyning i samme slengen.

Regner med jeg ikke får noe problem med å sette inn et micro-ATX hovedkort i kabinettet (har et fult ATX hovedkort fra før)?

  • Corsair HX 850W PSU, 80 PLUS® Gold ATX 12V V2.31, Modular, 6x 6+2-pin PCIe, 12x SATA, 140mm Fan, EPS 2.92
  • ASUS P8Z77-M PRO, Socket-1155 m-ATX, Z77, DDR3, 2xG3+1xG2-PCIe-x16, SLI/CFX, VGA, DVI, HDMI, DP, UEFI
  • Intel® Celeron® Processor G540 Socket-LGA1155, Dual Core, 2.5Ghz, 2MB, 65W, Boxed w/fan
  • Tilsammen 2500kr....

Kan jeg bruke mine gamle minnemoduler til dette hovedkortet?

 

 

Synes dog er et litt merkelig dersom strømforsyningen er død ettersom hovedkortes power/reset knapper lyser opp når strømmen er koblet til.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar

Svaret er mest sannsynlig nei, DDR2 kan ikke brukes på DDR3 spor, og hadde hovedkortet ditt DDR3 så er neste problem spenningen disse skulle ha.

Første gen DDR3 RAM skulle ha høy spenning, plugger du disse inn i ditt nye socket 1155 hovedkort så sier det poff og du har en død minnekontroller på CPUen siden denne ikke takler å levere en slik spenning.

 

Ellers vil ett mATX hovedkort passe ja, eneste er at du i fremtiden vil føle deg "presset" grunnet dårlig plass på hovedkortet til ekspansjon.

Lenke til kommentar

 

Svaret er mest sannsynlig nei, DDR2 kan ikke brukes på DDR3 spor, og hadde hovedkortet ditt DDR3 så er neste problem spenningen disse skulle ha.

Første gen DDR3 RAM skulle ha høy spenning, plugger du disse inn i ditt nye socket 1155 hovedkort så sier det poff og du har en død minnekontroller på CPUen siden denne ikke takler å levere en slik spenning.

 

Ellers vil ett mATX hovedkort passe ja, eneste er at du i fremtiden vil føle deg "presset" grunnet dårlig plass på hovedkortet til ekspansjon.

 

Hvilke minnemoduler passer til dette hovedkortet jeg har valgt?

Velge mellom DIMM 240-pin / SO DIMM 204-pins

Minnehastighet.. er så mange å velge mellom: PC3-12800, PC3-10600, PC3-8500, PC3-14900, PC3-15000, PC3-16000, PC3-17000, PC3-10666, PC3-17066, PC3-19200

Må jeg kjøpe en kit med 2 moduler? Det står noe om Dobbeltkanalsminnearkitektur på hovedkortet.

 

Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9

Kit w/2x 2GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, for Core i5 and i7, 1.65V, Intel XMP

http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=491282

 

Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 8GB CL9

Kit w/2x 4GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, for Core i5 and i7, 1.65V

http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=616803

 

Corsair XMS3 DDR3 2000MHz 8GB CL9

Kit w/2x 4GB XMS3 modules, CL9-10-9-27, for Core i3/i5/i7, 1.65V

http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=617274

Endret av DJViking
Lenke til kommentar

SO Dimm er til laptoper så det skal du IKKE ha.

Du kan bruke minnevelgeren til komplett og finne ut hva som passer du trenger ikke noe raskere enn 1333 MHz, men ofte finner du billigere 1600 MHz brikker, så velger du bare kapasitet eller mengden Gb du vil ha.

 

Ellers er det ikke så rart at lysene på hovedkortet lyser og PSUen er død, er mulig 5V kursen funker som alltid er påskrudd, mens PCen bruker 12V til start og drift og er denne død, så får du ikke liv.

Lenke til kommentar

Tror jeg prøver meg med følgende minnemoduler. Koster "bare" 328kr.

 

Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 8GB CL9

Kit w/2x 4GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, for Core i5 and i7, 1.65V

http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=616803

 

 

Edit: Det står på hovedkortet at det har dobbeltkanalsminnearkitektur. Betyr dette at jeg må kjøpe minnemoduler med Dual Channel?

Corsair XMS3 1600MHz 8GB KIT CL9

2 x 4GB XMS3 modules, CL9-19-9-27, for Core i3/i5/i7, Dual Channel, 1.5V

http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=650276

 

Edit2:

Dual-channel architecture requires a dual-channel-capable motherboard and two or more DDR, DDR2 SDRAM, or DDR3 SDRAM memory modules. The memory modules are installed into matching banks, which are usually color coded on the motherboard. These separate channels allow the memory controller access to each memory module, increasing throughput bandwidth. It is not required that identical modules be used (if motherboard supports it), but this is often recommended for best dual-channel operation.
Endret av DJViking
Lenke til kommentar

Fikk alle delene jeg bestilte i dag. Nytt hovedkort, CPU, minne og strømforsyning

 

Forsøk 1: Bytte strømforsyning:

Resultat: Suksess

 

Bruker det nye ekstra hovedkortet, CPU og minne til å bygge meg en backup PC. Synd jeg kjøpte en billig Celeron istedet for Intel i3/i5 slik at jeg kunne bruke det integrerte skjermkortet via CPU. Kan likevel kjøpe meg et billig skjermkort til litt over 200kr.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...