Gå til innhold

Torrent-nedlastning blir overvåket


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om du kjører kryptering i torrentklienten din så kan vell ikke denne overvåkningen ha stort å si i praksis? Om de da ikke sitter å dekrypterer for å finne ut av hva i allverden du har overført så kan vell ingen interesseorganisasjon utlevere deg for noe som helst bare fordi du har overført XXX gigabit via torrentnettverket? Det trengs vell langt mer håndfaste bevis enn som så for at noen skal kunne bli tiltalt for noe som helst?

 

 

Dette må da forøvrig bryte med visse lover og regler i enkelte land for ulovlig overvåkning og loggføring? Du kan da ikke bare sitte å overvåke og loggføre etter eget godtbefinnende?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det er fullt lovlig i mange land. Hvorvidt det kan brukes i en evt. RETTSAK er noe annet. Dessuten må de få navn/adresse til den som brukte den aktuelle IP-en av ISP-er, noe som vanligvis krever en signatur fra en dommer. Det er mye enklere for dem å ordne i USA enn i Europa. Til syvende og sist er det bare én gruppe som tjener på slikt; advokatene. Alle andre taper.

 

Positivt at det ikke er lov til å overvåke IP-er i Norge.

Endret av Nator
Lenke til kommentar

Om du kjører kryptering i torrentklienten din så kan vell ikke denne overvåkningen ha stort å si i praksis? Om de da ikke sitter å dekrypterer for å finne ut av hva i allverden du har overført så kan vell ingen interesseorganisasjon utlevere deg for noe som helst bare fordi du har overført XXX gigabit via torrentnettverket? Det trengs vell langt mer håndfaste bevis enn som så for at noen skal kunne bli tiltalt for noe som helst?

 

Kryptering virker bare mot 3dje part, ikke noen som kobler seg til akkurat som en vanlig klient. Eller tror du at alle torrent klienter har en supersecret handshake som bare piratene kjenner til?

Lenke til kommentar

Er flaut hvor lite jeg kan om torrents og hvordan det fungerer, men her er spørsmålet mitt: Vi som gjemmer oss på private tracker sider vi slipper unna dette?

 

Det snakkes om kryptering, er det noe som er standard i torrent programmer? Bruker µTorrent selv.

 

 

Så bare en liten side kommentar til dere som lurer på hvor lovlig slik loging er. Torrent brukere er vel ikke de som burde klage så høyt, det å laste ned musikk og film er tros alt ikke lov det heller. Hvis vi skal være ærlige så er det vel tyveri.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om du kjører kryptering i torrentklienten din så kan vell ikke denne overvåkningen ha stort å si i praksis? Om de da ikke sitter å dekrypterer for å finne ut av hva i allverden du har overført så kan vell ingen interesseorganisasjon utlevere deg for noe som helst bare fordi du har overført XXX gigabit via torrentnettverket? Det trengs vell langt mer håndfaste bevis enn som så for at noen skal kunne bli tiltalt for noe som helst?Dette må da forøvrig bryte med visse lover og regler i enkelte land for ulovlig overvåkning og loggføring? Du kan da ikke bare sitte å overvåke og loggføre etter eget godtbefinnende?

 

Krypteringen fungerer ikke på en slik måte. Det er rett at internettleverandøren din ikke kan se hva du overfører, men interesseorganisasjonene som selv kobler seg til den aktuelle torrentfilen du laster ned, vil få oppgitt din ip-adresse i klartekst. Denne kan ikke la seg kryptere, pga torrentklienten må vite hvor den skal laste ned fra.

Lenke til kommentar

Så bare en liten side kommentar til dere som lurer på hvor lovlig slik loging er. Torrent brukere er vel ikke de som burde klage så høyt, det å laste ned musikk og film er tros alt ikke lov det heller. Hvis vi skal være ærlige så er det vel tyveri.

Nei, det er ikke sammenlignbart med vanlig tyveri. Det er to betydelige forskjeller:

  1. Digital kopiering forringer ikke originalen.
  2. Det er ingen garanti for at den som kopierer ville kjøpt originalen dersom han ikke hadde kunnet kopiere.

Resultatet er at tapet for produsenten i mange tilfeller vil være null.

 

Selvfølgelig er det betydelige prinsipielle betenkeligheter ved digital kopiering, men poengene over gjør at man må anse ulovlig digital kopiering på en helt annen måte enn konvensjonelt "tyveri".

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ser de to betydelige forskjellene som blir listet opp her, men jeg setter opp et tenkt scenario:

Du har tatt en utdanning innen data og lært deg å programmere, får en lys idé, starter et lite firma og produserer et genialt lite dataprogram.

Produktet lanseres, og blir godt mottatt. Etter noen måneder har 10.000 kjøpt programmet.

 

Samtidig viser det seg at like mange har lastet ned en piratkopi fra TPB, og bruker softwaren som du har brukt tid, penger og energi på, uten at de betaler for seg.

 

Tenker du da at...

1. Det gjør ikke meg noe at de har en KOPI så lenge min original ikke er forringet?

2. De 10.000 som IKKE har betalt for produktet ditt ville nok heller aldri gjort det?

 

Eller ergrer du deg over tapte salgsinntekter som kunne latt deg ansette flere og tilegne firmaet mer kompetanse slik at det kan komme seg frem i bransjen?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Selv med private trackere på sider med innlogging, ser man at peerblock registrerer utallige koblinger i minuttet. Ikke overraskende når man ser statistikken for treff/brukere på den aktuelle torrentsiden, da det store flertallet er fra USA og Kina, selv på en norsk-oppstartet nettside med bruker-begrensning.

Lenke til kommentar

Ser de to betydelige forskjellene som blir listet opp her, men jeg setter opp et tenkt scenario:Du har tatt en utdanning innen data og lært deg å programmere, får en lys idé, starter et lite firma og produserer et genialt lite dataprogram.Produktet lanseres, og blir godt mottatt. Etter noen måneder har 10.000 kjøpt programmet.Samtidig viser det seg at like mange har lastet ned en piratkopi fra TPB, og bruker softwaren som du har brukt tid, penger og energi på, uten at de betaler for seg.Tenker du da at...1. Det gjør ikke meg noe at de har en KOPI så lenge min original ikke er forringet?2. De 10.000 som IKKE har betalt for produktet ditt ville nok heller aldri gjort det?Eller ergrer du deg over tapte salgsinntekter som kunne latt deg ansette flere og tilegne firmaet mer kompetanse slik at det kan komme seg frem i bransjen?

 

1. Flott reklame for produktet, det finnes alltids ærlige brukere. Kanskje eg kan, tilby noe som de piratkopierte ikke får? Noe i tillegg for de som aktivt elsker din software vil ha, og ser nytten i å betale.

2. Flott reklame, la softwaren din bli snakket om, få tilbakemeldinger, få stor brukerbase for bedre testdekning. WIN WIN!

 

Eg kunne evt. tenkt som mange andre, hvordan melke dette produktet og tyne disse grusomme forferdelige forbrukerene for penger. Hvordan gjøre minst mulig, og tjene mest mulig.

Alt handler ikke om penger, eller kanskje for mange, men det finnes folk som ser viktigere ting i livet.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...