Gå til innhold

[Løst] EOS 1100d eller 500d?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om du skal filme, så trenger du minst 1 SDHC/SD på class 6 eller betre for Full HD. Husker ikkje BPSen til 500D, men du trenger neppe meir noko super fort minnekort til det kameraet for å bruke maksimalt BPSen trur eg, så class 4 bør holde for berre bilder. Når det gjelder størrelse, så er vel noko du bør bestemme sjølv, om du skal filme mykje, trenger du sikkert større enn 4 GB, men til bilder, så bør det holde til rundt 200-300 RAW? Om du tar bilder i jpeg, så holder det tonnevis.

 

Har sjølv 1x16GB Class 10 Transcend som eg bruker på 1100Den, holder til rundt 600-800 RAW på 12 MP

 

Edit: Er bra å huske på å formatere kortet etter bruk, så er sjansen mindre for korrupsjon.

Endret av MPC
Lenke til kommentar

Min personlige mening er at 500D vil gi deg mer for pengene.

Jeg har ikke studert sammenligningene på papiret, men det jeg vet, etter noen turer på Elkjøp, er den voldsomme plastikkfølelsen man får når man holder i 1100D kontra 500D.

 

500D er ikke akkurat noen tanks det heller, men føles mye bedre.

 

Ta en tur i en fotobutikk og hold begge kameraene i hånden (Hvis du ikke har gjort det allerede) så skjønner du hva jeg mener. :)

Lenke til kommentar

Brukeren til det som selges for 3k er helt ny på forumet! Er det safe?

 

Litt skepsis er bare sunt, du burde google eieren og sjekke at tlf/adr. stemmer samt ringe til selgeren så du får et inntrykk av han/henne, er du etterpå enda litt usikker så ikke kjøp.

Det hjelper ikke med betalingsgaranti/postoppkrav siden at vil selgeren lure deg så klarer selgeren det uansett.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Skal du møte personen så er det ingen problemer, bare få med deg en person til som "backup" i tilfelle rottefelle. "en jeg kjenner ble frastjålet laptop når han møtte "kjøperen" på en bensinstasjon en kveld".

 

Ta og test kameraet samt blitsen og sjekk for skader.

Som jeg sa før så må du få med cd-platen, har du den ikke så får du ikke tilgang til programmer/oppdateringer og firmware til kameraet, eller du har tilgang til alt uansett hvis du er flink til og knekke program-nøkler ;)

Lenke til kommentar

Du kan bruke en standard forbrukerkjøpskontrakt som du laster ned fra forbrukerrådet eller lage en selv, men normalt er det selger som skal ordne det.

 

Jeg ville nok ha skrevet at kameraet selges som vist kjøper og fremstår som nytt uten feil og mangler, selges med originalbatteri,lader,cd, etc samt føre opp medfølgende utstyr.

Det står et serienummer under kameraet kanskje greit og få med det også. Har selger kvittering kan du spørre etter en kopi, eventuell hvor det er kjøpt, man har 5års forbrukerrettigheter på kamera så det er greit og kunne bruke det hvis det oppstår en feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...