Gå til innhold

RiksTV satser knallhardt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ingen tanke på å få noe lettvint på PC/Mac istedefor? Jeg driter lange baner i de udugelige tunerene fra Canal Digital, og tror det problemet gjelder alle. Jeg vil ha ALLE kanaler, i FULL KVALITET, rett på PC/Mac (lettvint!!!!) til en billig penge...

 

Den som klarer det, skyter gullfuglen og gjør seg rik, trust me..!

Lenke til kommentar

Ingen tanke på å få noe lettvint på PC/Mac istedefor? Jeg driter lange baner i de udugelige tunerene fra Canal Digital, og tror det problemet gjelder alle. Jeg vil ha ALLE kanaler, i FULL KVALITET, rett på PC/Mac (lettvint!!!!) til en billig penge...Den som klarer det, skyter gullfuglen og gjør seg rik, trust me..!

 

Nei, det gjør den ikke. For det første har vi ikke båndbredde til å gjøre dette, full kvalitet for en 720p TV-kanal krever minst 18 Mbit/s med dagens teknologi.

 

For det andre gjelder det ikke andre regler for hva programskapere (TV-selskap) skal ha godtgjort om kanalene sendes over en annen bærer (internett). Dvs at prisen for et vist utvalg av kanaler vil uansett være noen tusen pr år (det selv om kringkastinglisens og reklame opprettholdes). Premium-kanaler vil også på internett koste fra 70 - 80 - 300 kr pr pakke. Se bare TV2 sine Sumo-priser.

 

Lenke til kommentar

Knallhardt? Det var å ta i.

 

Tilgjengelighet, kvalitet og pris. At Sumo basis blir tilgjengelig med ekstra knot kan jeg være foruten. Kom med live streaming (historikk er enda bedre) på nett så begynner vi å snakke.

 

Sånn mitt tv oppsett er i dag skal det mye til før det kommer eksterne tunere inn i bildet.

Endret av pantrax
Lenke til kommentar

Alt så bra ut frem til dette punktet, "For å bruke disse tjenestene, må du kjøpe den nye hybridmottakeren fra RiksTV".

 

Og få tjenesten over på nettet og at en kan se på RiksTV og deres tjenester på Pc,Mac,AppleTV,tlf og nettbrett..

 

Det MÅ til om dem har tenkt å konkurrere med gigantene som er på vei nå i høst.

Lenke til kommentar
]Nei, det gjør den ikke. For det første har vi ikke båndbredde til å gjøre dette, full kvalitet for en 720p TV-kanal krever minst 18 Mbit/s med dagens teknologi.

 

Hvor i alle dager får 18 Mbit/s fra? I følge MediaInfo tar en MKV (720 fra TV) av Game of Thrones 3,5 Mbps, og en 1080p MKV film (fra Blu-ray) 11/12 Mbps.

Endret av snaven
Lenke til kommentar

Ingen tanke på å få noe lettvint på PC/Mac istedefor? Jeg driter lange baner i de udugelige tunerene fra Canal Digital, og tror det problemet gjelder alle. Jeg vil ha ALLE kanaler, i FULL KVALITET, rett på PC/Mac (lettvint!!!!) til en billig penge...

 

Den som klarer det, skyter gullfuglen og gjør seg rik, trust me..!

 

 

Jeg har tilgang på alle kanaler på PC

 

Hatt det i 10 år eller noe . Finnes flere løsninger

Endret av kewell79
Lenke til kommentar
]Nei, det gjør den ikke. For det første har vi ikke båndbredde til å gjøre dette, full kvalitet for en 720p TV-kanal krever minst 18 Mbit/s med dagens teknologi.

 

Hvor i alle dager får 18 Mbit/s fra? I følge MediaInfo tar en MKV (720) av Game of Thrones 3 Mbps, og en 1080p MKV film (fra Blu-ray) 11 Mbps.

 

Har med at NRK sender i 720p50 og ikke 720p24 samt ulik grad av komprimering. MKV er ellers ikke noe format, det er en kontainer for f.eks h.264 (mpeg4). h.264 kan komprimeres hardt eller mindre hardt, 720 med 3 Mbit/s er regnet som svært hard komprimering. Grunnen til at NRK sender i 50 Hz er at dette faktisk er EBU standard for oppfriskning av skjermen. Kvaliteten blir også bedre enn om selve TV-en skal gjøre om fra 25 til 50. NRK har utstyr for millioner til å gjøre dette i motsetning til utstyr til noen hundrelapper i en TV. Selve opptakene til NRK tas opp i 1,5 Gbit/s - dvs rå 1080p format.

 

Opplysningen om ca 18 Mbit/s fant jeg i noen dokumenter knyttet til båndbredden NRK trengte på RiksTV, husker ikke akkurat hvor, men det kan være at tallene er for høye - dog snakker vi ikke om båndbredder under 10 Mbit/s uansett + lyd. Nå er det ikke sikkert NRK bruker den bitraten (18 Mbit/s) på alt, hva slags innhold bestemmer i stor grad hvor mye man kan komprimere. Så må man huske at i tillegg til selve videoen så skal også lydstrømmen ha plass, og NRK sender ikke 128 Kbit/s lyd. De har nå lagt inn 5.1 i AAC som mulighet.

 

Men en del informasjon om båndbredder for video i ulike formater finnes på denne siden, http://www.alternatewars.com/BBOW/Computing/Video_Bitrates.htm. Her er det 30fps/Hz som er oppdateringsfrekvens.

 

720p30 har en rå båndbredde 663,5 Mbit/s. 3 Mbit/s er da faktisk en komprimeringsfaktor på 221:1, noe som er meget hard komprimering (i realiteten er det nnoe mindre da jeg regner med at fps-en er 24). For 1080p30 er rå båndbredde på 1 493,04, noe som faktisk gir en komprimeringsfaktor på ca 136 (klar bedre kvalitet). Her må man også gjøre justeringen for at materialet er 24p. 720p50 har rå båndbredde på 1 105 Mbit/s - 18 Mbit/s gir da en komprimeringsfaktor på ca 62:1.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
]Nei, det gjør den ikke. For det første har vi ikke båndbredde til å gjøre dette, full kvalitet for en 720p TV-kanal krever minst 18 Mbit/s med dagens teknologi.
Hvor i alle dager får 18 Mbit/s fra? I følge MediaInfo tar en MKV (720) av Game of Thrones 3 Mbps, og en 1080p MKV film (fra Blu-ray) 11 Mbps.
Har med at NRK sender i 720p50 og ikke 720p24 samt ulik grad av komprimering. MKV er ellers ikke noe format, det er en kontainer for f.eks h.264 (mpeg4). h.264 kan komprimeres hardt eller mindre hardt, 720 med 3 Mbit/s er regnet som svært hard komprimering. Grunnen til at NRK sender i 50 Hz er at dette faktisk er EBU standard for oppfriskning av skjermen. Kvaliteten blir også bedre enn om selve TV-en skal gjøre om fra 25 til 50. NRK har utstyr for millioner til å gjøre dette i motsetning til utstyr til noen hundrelapper i en TV. Selve opptakene til NRK tas opp i 1,5 Gbit/s - dvs rå 1080p format.Opplysningen om ca 18 Mbit/s fant jeg i noen dokumenter knyttet til båndbredden NRK trengte på RiksTV, husker ikke akkurat hvor, men det kan være at tallene er for høye - dog snakker vi ikke om båndbredder under 10 Mbit/s uansett + lyd. Nå er det ikke sikkert NRK bruker den bitraten (18 Mbit/s) på alt, hva slags innhold bestemmer i stor grad hvor mye man kan komprimere. Så må man huske at i tillegg til selve videoen så skal også lydstrømmen ha plass, og NRK sender ikke 128 Kbit/s lyd. De har nå lagt inn 5.1 i AAC som mulighet.Men en del informasjon om båndbredder for video i ulike formater finnes på denne siden, http://www.alternatewars.com/BBOW/Computing/Video_Bitrates.htm. Her er det 30fps/Hz som er oppdateringsfrekvens.720p30 har en rå båndbredde 663,5 Mbit/s. 3 Mbit/s er da faktisk en komprimeringsfaktor på 221:1, noe som er meget hard komprimering (i realiteten er det nnoe mindre da jeg regner med at fps-en er 24). For 1080p30 er rå båndbredde på 1 493,04, noe som faktisk gir en komprimeringsfaktor på ca 136 (klar bedre kvalitet). Her må man også gjøre justeringen for at materialet er 24p. 720p50 har rå båndbredde på 1 105 Mbit/s - 18 Mbit/s gir da en komprimeringsfaktor på ca 62:1.

 

Ser ut som jeg misforstod hva du mente med full kvalitet. Jeg tenke mer i god kvalitet enn full kvalitet. Eksemplene jeg brukte var for å illustrere at en kan ha grei kvalitet med lav bitrate. 18 Mbit/s vil jeg være enig i at en kan kalle "full kvalitet" ettersom en da har samme bitrate som noen blu ray filmer (i følge denne kilden: http://forum.blu-ray.com/showthread.php?t=3338).

Lenke til kommentar

Vi er enige om vi snakker om akseptabel kvalitet i mange tilfeller, derfor bruker også NRK noe over 3 Mbit/s på nett-TV (fremdeles 720p). Men det ville nok ikke vært akseptert at TV-sendinger jevnt over ble sendt så kraftig komprimert. Det er også tydelig forskjell på en sending på ca 3,5 Mbit/s (nett-TV) og en sending på 12 - 18 Mbit/s når det gjelder kvalitet.

 

Komprimering har jo også en side knyttet til dekoding av materialet. Sterkt komprimert materiale krever mer prosesseringskraft enn mindre komprimert materiale. I og med at en TV-sending skal tilfredsstille mottakere med noe eldre og svakere utstyr så må det velges kompromisser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...