Gå til innhold

Nå er det over og ut for småtassene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har selv en asus 1000h i bruk, den har fått nytt batteri og lever såvidt sammen med windows 7. Forøvrig også den laptopen jeg noensinne har hatt som har blitt mest brukt. Den begynner nå å synge på siste verset, men jeg liker formfaktoren veldig godt, og det hadde vært spennende om denne platformen hadde fått utvikle seg fritt...

Lenke til kommentar
Markedet for nett-PC-er spratt frem fra intet,

Det startet med EeePC initiativet som var ment for å skape ultrabillige PCer til utviklingsland.

 

Jo mer dette ble omtalt i media desto mer interesse skapte det i den globale befolkningen da konseptet gjaldt like mye for alle borger som ikke hadde tusenvis av kroner å kaste på en PC, dermed ble markedet til. Det som så skjedde var i mine øyne en helt elendig implementasjon fra Intel sin side som egenhendig tilnærmet ødela interessen i dette nye markedet da forbrukerne til slutt forstod hvor elendig mange av disse produktene faktisk var. Intel fikk regjere med resirkulasjon av gamle gjenbrukte komponenter i nesten 3 år før AMD endelig kom på banen og da hadde i grunn brorparten av kundene allerede flyktet vekk fra disse halvdårlige produktene. Jeg sitter fortsatt med enn 1101HA som var full av lovord om funksjonalitet og ytelse (HD dekoding) men som er blitt lite brukt fordi Intel ikke gadd å lage driverne som trengtes. Ladekontakten Asus har implementert er helt elendig og ble akilleshælen. Det å bytte til 40GB SSD var i grunn forsøkt å gjøres umulig og minneutvidelse var hindret av Intels brikkesett. Et skikkelig "plastic fantastic" produkt på mange områder. Dette ble fra Intel en forestilling i "hvordan tjene penger på sterkt utrangerte produkter som ellers ville vært resirkulert".

 

Mange har fortsatt bruk for noe som er mindre enn 13", er lette og mobile, har grei kontorytelse og har en pris under 3500,-. Jeg håper derfor AMD fortsetter sin satsning på dette markedet. Jeg har ingen tro på at nettbrett markedet vil overta dette i ren tablet form (selv med W8), da må det heller bli i form av slike "transformers" løsninger hvor man docker nettbrettet i et tastatur slik at det i praksis også er en minilaptop. Saken her er at disse løsningene ofte har mobile operativsystem og dermed ikke er direkte kompatible med alle andre programpakker vi ellers bruker, derfor må dette modnes betraktelig. Med MS sin kommende støtte for ARM arkitekturen og at Linux distroer i fleng støtter dette så kan såkalte "transformers" bli produktet som overtar for nettpcene. Googles ChromeOS/PC har jeg ikke fått helt smaken på ennå.

 

For at "transformers" skal ha samme potensiale som nettpcer hadde (om intel ikke hadde sabotert dette) må prisen også bli riktig.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Liten grunn til å skylde på Intel her, egentlig. Atom var betydelig mer strømgjerrig enn alternativene på markedet (i dette segmentet). Da er det en god strategi å sikte videre nedover i energirekka, hvor de ikke hadde noen modeller, og det er helt naturlig at de ikke var videre interessert i å legge utviklingsressurser på å øke ytelsen på Atom til et punkt hvor disse begynte å konkurrere med langt høyere priset ULV-modeller. Når Brazos (og senere Llano) kom på markedet gikk jo prisene på sistnevnte bratt nedover.

 

Det var heller MS, som etter at forbrukermarkedet hadde avvist noen spede forsøk på halvbakte linux-distroer, satte forholdsvis strenge begrensinger på hvilken maskinvare disse kunne leveres med for samtidig å oppnå de beste OS-prisene.

Lenke til kommentar
Smarttelefoner og nettbrettet får skylda.

Jeg vil gi hovedsaklig* intel skylda. Maskinene ble så minimalistisk utstyrt og amputert på tilkoblinger og oppgraderingsmuligheter at folk som hev seg på bølgen erfarte maskinene som elendige. "Brent barn skyr ilden". Veldig få vil gi sjangeren en ny sjanse.

 

* Andre medskyldige er trenden med kjempetynne maskiner som erstatter den gode portabiliteten, men til en høyere pris og med bedre ytelser og egenskaper. En slags videreutvikling og oppgradering av netbook-sjangeren.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vel, så har de ikke laget noen nett pc som jeg har hatt lyst på. Ble derfor kun ett kjøp, den fungerer fint ennå som reise pc. (Nettleser + 2000 Dos(Box) spill) Eneste problemet mitt er vel når den en dag tar kvelden. Hvordan skal jeg få en like god reise maskin???

 

Når jeg kjøpte var det kun mulig å få modeller med 10 tommer skjerm, ønsket meg 8", men det var ikke å få kjøpt. Siden dengang har jeg ventet på en modell som ikke ser ræva ut og med minst mulig størrelse.

Lenke til kommentar

Hadde svært god nytte av min. Fikk den til jul i 2009. Og fikk brukt den siste halve året av studietiden og en 8 måneders reise i asia. I ett år var faktisk min 11" asus eee hovedpcen min. Fungerte veldig greit helt til en av de siste ukene mine i vietnam, da knelte den selfølgelig når jeg skulle ordne flybilletene mine hjem via skype. Lurer litt på om den faktisk ble skadet av luftfuktigheten. For plutselig ble den ekstremt treg.

Men uanset var det ett hovedsakelig bra produkt til den prisen. Er vel bare ultrabook i dag som gir noe av det samme. Eventuelt de nye win8 produktene.

 

Lenke til kommentar

Jeg har selv en asus 1000h i bruk, den har fått nytt batteri og lever såvidt sammen med windows 7. Forøvrig også den laptopen jeg noensinne har hatt som har blitt mest brukt. Den begynner nå å synge på siste verset, men jeg liker formfaktoren veldig godt, og det hadde vært spennende om denne platformen hadde fått utvikle seg fritt...

 

Den har det. Det kalles Ultrabook.

Lenke til kommentar
Jeg vil gi hovedsaklig* intel skylda. Maskinene ble så minimalistisk utstyrt og amputert på tilkoblinger og oppgraderingsmuligheter at folk som hev seg på bølgen erfarte maskinene som elendige. "Brent barn skyr ilden".

 

Små ting som å tillate mere en 1 gig ram, bedre enn 1024x600 skjerm, ssd. er ting som kunne gjort disse mye mere atraktive. men når intel i sine siste manøvre presterer å få den ene minne brikken som kunne skiftes loddet fast slo det meg at de ikke hadde særlige ambisjoner :)

 

Gode gamle netbook er et mye mere fornuftig produkt enn et netbrett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har to netbooks og spesielt den første jeg kjøpte blir mye brukt, en asus 1000H.

Den var treg med win xp, ikke noe bedre med win 7, men når jeg dunket inn

linux,mer RAM ble det bedre. Spesielt peppermintOS og litt tuning har gjort dette

til en brukbar sak. Har også tilgang på en Ipad, men asus'n er mer brukt og mer fleksibel enn Ipad som "sofa" dings foran tv'n,eller som en enkel sak for å se på nett-tv.

Selvfølgelig ville jeg heller hatt en ultrabook i 10.000 kroners klassen, men synes det er en idiotisk

pris å betale og har tilgode å se pc'er som gir mer valuta for pengene. Dessverre satte MS inn

noen begrensninger og leverte ett OS som ikke utnyttet hardware til det fulle så jeg vil anta

de fleste brukerne av denne type maskin ikke helt vet hva den kan klare.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har aldri likt disse små maskinene. Alt for lite tastatur, alt for lite real-estate på skjermen og bedriten ytelse. Å kjøre desktop-OS på en så liten skjerm er helt på trynet, IMO.

 

Og jeg får angstanfall hver gang jeg ser noen med en netbook hvor de bruker IE8 med tusen forskjellige verktøylinjer... De sitter igjen med rundt 10 cm leserute. :wallbash:

 

Nei, få dem vekk, sier jeg bare!

Lenke til kommentar

 

Og jeg får angstanfall hver gang jeg ser noen med en netbook hvor de bruker IE8 med tusen forskjellige verktøylinjer... De sitter igjen med rundt 10 cm leserute. :wallbash:

 

 

Trenger ikke være netbook engang for å oppnå det. På det verste tror jeg at jeg har fjernet et tosifret antall verktøylinjer fra IE7 eller 8. Da var det ikke mange pixlene igjen til nettstedene man skulle besøke...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...